Monday, December 31, 2007

Kematian dan Kelahiran

Cerita 1

Saya balik kampung sebelum tahun baru.
Tiba di kampung, besoknya ada kematian saudara yang tidak saya kenali.
Asingnya tempat itu.
Tapi masih ada ciri-ciri kampung.

Sedang saya melepak duduk di bawah rumah saudara berhampiran rumah keluarga si mati,
Kawan merangkap saudara yang di ajak pergi bersama berkata,
"Sebelah ni le rumah Umie . "
Bergegas saya menghantar sms menyatakan saya berada di sebelah rumahnya.
Malangnya saya lupa, kawasan itu tiada talian.
Oh, tidak, bukan saya lupa, saya tidak tahu sebenarnya.
Cuma saya pikir Umie di kl, dan hanya rumahnya sahaja yang boleh dipandang.

Tiba-tiba,
Saudara aka kawan membuat suatu isyarat yang tidak saya fahami.
Maaflah, saya bukan pembaca mulut yang bagus.
Rupanya Umie berada di sekitar rumah keluarga si mati.
Akhirnya dapat juga saya berjumpa Umie di situ.
Kecilnya dunia.

Nanti kita jumpa lagi ya.
Tapi akak takmau melawat muzium.
Seram.
Hahahah...

Cerita 2,

Saya tiada perancangan untuk tahun baru.
Perancangan yang tidaklah bersungguh memang ada.
Tapi untuk melaksanakan agak sukar memandangkan saya semakin malas mau berimpit di tgh orang ramai.
Dulu diakui, asal tahun baru atau merdeka,
Saya akan menjadi kupu-kupu malam.

Semakin meningkat usia,
Saya jadi lemas mau berimpit.
Mungkin hidung saya semakin luas,
Maka bau-bau yang menusuk kalbu bila berimpit tidak dapat ditapis lagi.

Dan sememangnya bagus saya tidak membuat perancangan apa-apa.
Dalam pukul 2 ptg,
Abang yang sulung menelepon, meminta tolong jagakan anak-anak saudara.
Saya bakal mendapat anak saudara lagi.

Kerana hari ini boss saya baik hati.
Maka kami dibenarkan pulang pukul 3 petang.
Mungkin memberi peluang untuk mereka yang menyambut tahun baru,
Membuat persiapan awal.
Lagaknya seperti menyambut raya sahaja.
*SIGH*

Sewaktu jam menunjukkan dalam linkungan 8.00++ malam,
Abang yang sulung menelepon memberitahu anak saudara baru sudah selamat menjenguk dunia.
Bukan lahir pada 2008.
Masih 2007.

Noush, baby baru berkongsi tarikh lahir dengan noush.
*wink..wink*
Bayi itu bayi perempuan.
Harapnya jangan tinggi seperti noush.
Saya tidak mau tergugat bila berjalan disebelahnya nanti.
Hahahah..

Makanya,
Detik 12 malam akan saya sambut di hospital sahaja.
Bertemu muka dengan nurse-nurse dan doktor-doktor yang ensem. *mintak-mintaknya.*

Good bye 2007,
Welcome 2008.

Thursday, December 27, 2007

Tagged Dari Noush

Instructions:Remove 1 question from below, and add in your personal question, make it a total of 20 questions, then tag 8 people in your list, list them out at the end of this post. Notify them in their chat box that he/she has been tagged.

1. What would you do if you found a briefcase full of money?
-Tak pernah jumpa lagi, so tak dapat berpikir nak buat apa kalo dah jumpa. Tunggu dah jumpa baru boleh cerita ek.

2. If you have the chance, what would you probably say to your beloved one?
- Jom tido jom..

3. If you were to be stranded on a desert island, who are the 3 blog buddies you would take with you?
*Encik Bulan-buatkan saya ketawa
*Diya-Ajak bergossip
*Pokcik-Tukang cari makanan n tukang masak.

4.Where is the place that you want to go the most?
-Tempat untuk menunaikan haji.

5.If you can have 1 dream to come true, what would it be?
-Jadi puteri raja dalam negara pelangi.

6.Till now, what is the moment that you regret the most?
-Bersama-sama menggelakkan kawan saya bila salah seorang dari kami menyatakan secara berdepan, muka kawan saya seperti Cipanzi. Dan kawan yang digelakkan itu terkulat-kulat menahan perasaan. Sungguh, jika boleh ditarik balik, saya tidak mau menjadi salah seorang peserta yang menggelakkan. Dan kawan saya baik. Dia tidak marah. Dalam hati, siapa tau.
Sungguh, saya terasa jahat sekali.

7.What are you afraid to lose the most? Harga diri..

8.If you win $1 million, what would you do? Bayar semua hutang,melabur n beranak pinakkan duit dahulu kemudian baru cuti-cuti Malaysia.

9.If you meet someone that you love, would you confess to him/her? Or would you keep it to yourself and observe from afar? -Awak, saya sayang awak. *Tutup muka dan larik*

10.List out 3 good points of the person who tagged you.
-Noushy:
*Cantik
*Tinggi
*Friendly

11. What are the requirements that you wish from your other half?
Cepat-cepat kawen dengan syahyayang, leh makan kat TKK sama-sama n jadi jiran saya. Hahahah..

12.Which type of person do you hate the most?
Orang berlagak, membuatkan saya pun jadi nak berlagak gak..hikss..

13.What is your ambition?
-Orang yang tidak lupa Tuhan.
-Pekerja yang berjaya.
-Isteri yang cemerlang..heheheh..

14.What is the thing that will make you think he/she is bad?
-Belum ada lagi yang boleh dipikirkan.

15.Christmas is coming, who do you like to celebrate with?
-Saya orang Islam.

16.If you could do one thing different in life, what would it be?
-Nak jadi penduduk planet lain plak.

17.Are you a shopaholic or no?
-Oh tidak sama sekali.

18.Which actress or actors you would like to be?
-Sudirman

19.It would be 2008 in a few days, do you have a new year’s resolution?
-Ada, ada manyak. Tapi biarle saya simpan sendiri.

20.Do you have any plans for tomorrow?
-Nak balik kampung..lalalala..

Saya tak keluarkan soalan. Takmau, takmau. Nak jawap semua soklan gak.
Saya sebarkan tagged ni pada sesapa yang ada masa free nak jawab.
Sila le jawab ek...hikss..

Tagged Dari Kamal

~ Start Copy ~

Rules :
1. Copy from "Start Copy" until "End of Copy".
2. Before "End of Copy", share your best memories of 2007 include your name and your URL blog.
3. Share this tag to your friends.

For me, the year 2007 had a lot of happiness (and hope for 2008). Happiness because i see my son, grow and grow day by day. I have a great husband. I met lots of new friends from around the world via blogging ^_^ - Juliana RW

In 2007, I become happier than before because my hubby’s got promotion and sure his salary had been increased. This had made my life more comfortable but everything seemed to cost an arm and a leg nowadays. The happiest memory is I see Nelson’s tummy becoming bigger and bigger, he can now count number 1 to number 10, by my guidance. He loves eating and he enjoys every meal. He gives us a lot of happiness by the way he mimic our talking style and making such lovely faces. At first, I was so scared to look after him but now I hope he can be with me all the time. Even I feel tired everyday but I feel my life is meaningful. - Hazel

2007 is quite a productive year for me. I got a new baby (son), now 5 months old and a new car. Career wise, everything is moving smoothly as plan and I'm half way thru my Masters degree and hope will be completed in 2008 and will path a way for me to be a Phd. candidate by end of 2008. A new batch of training and consultancy project is in the pipeline and will start soon. Most importantly my new passion -"blogging" started this year and hopefully will keep growing and blooming. I hope this blogging activity will develop my social networking and friendship with other bloggers. - myfisol

tahun 2007 boleh dikatakan tahun yang agak "terkejut" bagi aku. aku terkejut dengan schedule stadi aku yang kelam kabut. aku terkejut dengan kenyataan lecturer aku depan-depan kelas. aku terkejut dengan maki hamun paling dahsyat pernah aku terima. aku terkejut dengan suara yang mengatakan aku "kutuk bagai nak rak" idola pujaan mereka. dan aku juga terkejut bila ramai yang backup aku. terima kasih banyak untuk itu. aku tak mahu "terkejut" lagi. biarlah tahun 2007 menjadi penutup segala kisah terkejut aku... - aria ayumi


2007 started well I think, with the first memory that happen on the 1st of Jan. there are lots of things happened in 2007 - the fight with roommate - the dean’s list result that I got for last semester (just a bit to get first class) – the extreme expedition to Ledang Mountain - the the short semester that I did to ‘repair’ my grade - the July month - Harry Potter and the Deathly Hollows - the new crush – Medley Gila - the first fight – the tasks and responsibilities – the biggest project handled, Expoconvo’07 – new friends made – enjoyment and the sadness – all mixed together as one solution, that I think has a lot of sentimental value to me. And also, not to forget, the expanded community of friends to the net through my blog Yang Terdalam…

2007
Mangga pintu hati saya dibuka.
Secara perlahan-lahan.

Sebelum ini,
Mangga ini cuma diacah-acah untuk dibuka.
Tapi saya tidak benarkan.
Dungu sungguh menjadi seorang yang skeptikal pada lelaki.
Perempuan-perempuan diluar sana,
Yang hatinya pernah dilukai,
Jangan skeptikal pada lelaki kerana orang ini bermacam jenis.

Cuma percaya pada Qada' dan Qadar dari Nya.
Dia telah menyusun perjalanan yang baik untuk kita.
Tinggal kita yang mau mengikut susur yang benar atau salah.

Erk, tagged ini untuk memori terbaik 2007,
Tapi saya sudah terlebih menerangkan isi pati.

Berbalik pada memori yang paling bagus.
1. Saya jumpa dia.
2. Dia jumpa saya.

3.
-Bowling
-Bunga Api
-Zoo Negara
-Jalan Tar
-Asiana Cafe
-Cameron Highlands
-Tengok Bulan sama-sama
-Kelantan
-Lost World
-Kedai Mamak
-Bilik baru
-Katil baru
-Almari baru
-Internet baru
-Kawan baru

Memori ini tidak disusun mengikut urutan peristiwa.
Semua yang manis-manis terlintas di kepala, semuanya diletakkan di sini.

Yang paling manis,
Saya baru sedar, tidak semua yang dari maya itu jahat-jahat belaka.
Jangan skeptikal dengan dunia tanpa sempadan.
Good bye 2007, Welcome 2008

:: ^_^ ::



~ End of Copy ~

p/s: sorie le Kamal, akak memang suka merapu. Sorie kalo tagged ni tak mengikut tema. hikss..

Tuesday, December 25, 2007

Tag Dari Diya

Kene tag dgn Diya n Kak meen pun penah ala-ala manja suh buat..hikss..

1) Name of a person who made you laugh last night? - Encik Bulan

2) What were you doing at 0800? - tido..

3) What were you doing 30 minutes ago? - sembang dengan encik bulan dan ana di YM

4) What happened to you in 2006? - pekerja yang berjaya.

5) What was the last thing you said out loud? - oitt..*setelah kepala saya ditolak oleh abang.

6) How many beverages did you have today? - manyak..

7) What colour is your hairbrush? - biru kuat n biru pelan.

8) What was the last thing you paid for? - topup enset

9) Where were you last night? - dalam kereta, on the way nak balik ipoh dari melaka.

10) What color is your front door? - coklat kehitam-hitaman

11) Where do you keep your change? - dalam purse n atas meja solek.

12) What's the weather like today? - terang benderang

13) What's the best ice-cream flavour? - coklat poreber

14) What excites you? -novel, citer korea, kucin n jenjln..

15) Do you want to cut your hair? - mmg dah teringin sangat, tinggal tak sampai seru lagi.

16) Are you over the age of 25? - tak ah..baru 18 taun maaa..hahahaha

17) Do you talk a lot? - saya pendiam..hahahah

18) Do you watch the O.C? - Saya bukan penonton tv yang bagus. Apa tu?Documentary pasal binatang ke?hikss..

19) Do you know anyone named Steven? - takde..nnti-nanti xtau le..

20) Do you make up your own words? - kenkdg..

21) Are you a jealous person? - Kenkdg, tapi banyaknye simpan dalam hati je..

22) Name a friend whose name starts with the letter 'A'. - Ana

23) Name a friend whose name starts with the letter 'K'. - kuza

24) Who's the first person on your received call list? - Mengikut nama di dlm phone book, :: ^_^ ::

25) What does the last text message you received say? - "Sape tu?"

26) Do you chew on your straw? - Isk..xde le..

27) Do you have curly hair? - berombak..ikal le kirenye..hikss..

28) Where's the next place you're going to? - Langkawi..tak pernah gi sane..:(

29) Who's the rudest person in your life? - Belum pikir lagi.

30) What was the last thing you ate? - nasi+ikan goreng+kicap

31) Will you get married in the future? - insya Allah..doakan ek..

32) What's the best movie you've seen in the past 2 weeks? - Lupo..

33) Is there anyone you like right now? - of coz arr..hikss..

34) When was the last time you did the dishes? - ptg td..

35) Are you currently depressed? - sikit-sikit..tensen dgn connection yg slow gile babeng..

36) Did you cry today? - tak ah, takde sebab nk nangeh

37) Why did you answer and post this? - Menjwb tag dari diya n kak meen pun penah canang-canang kalo rajin buat..ehehe

38) Tag 5 people who would do this survey. - erm, sesapa yang baca tag ni, anda diminta buat

Friday, December 14, 2007

Mental

Saya membaca di sini.
Kajian menunjukkan bilangan rakyat Malaysia berpenyakit mental semakin meningkat.
Saya juga pernah membaca di artikel saya-lupa-artikel-mana,
Sikap pemandu di jalan raya juga dikenali sebagai salah satu tanda penyakit mental.

Ini kerana sikap seseorang semasa memandu jauh menyimpang perubahannya berbanding sewaktu dia di dalam linkungan yang stabil.

Saya membandingkan dengan diri saya.
Pernyataan ini saya kira benar kerana merujuk kepada diri sendiri.
Tetapi tidak boleh dikatakan tepat kerana kajiannya tidak menyeluruh.

Contoh-contoh yang boleh diberikan,

- Saya akan memandu dengan laju bila saya sedang tensen.

- Ada kereta yang tiba-tiba mau memotong barisan, saya akan dekatkan kereta saya serapat-rapatnya dengan kereta di hadapan saya. Lansung tidak ada ruang untuk beliau mencelah.

- Jika kereta itu sudah di belakang saya, untuk laluan satu lorong, saya akan memandu secara perlahan 30km/j semata-mata sakit hati dan ala-ala memberi pengajaran, sila beretika semasa memandu. Sabar mengikut barisan.

- Kalau ada 3 lorong, dan ada kereta seperti semut mengambil lorong paling kanan, tetapi lorong tengah dan kiri ternyata sangat tiada kereta, saya akan menyumpah-nyumpah kereta itu walaupun beliau bukan boleh dengar langsung apa yang saya cakap melainkan beliau adik beradik superman yang boleh mendengar dengan cara laluan angin.

- Kereta yang membawa tanpa hala tuju juga bakal menerima jelingan dari saya walaupun saya kira beliau tidak takut langsung dengan jelingan saya. Tapi puas hati jugak dapat menjeling. Kereta-kereta demikian adalah kereta yang tidak memberi signal untuk masuk ke lorong yang lain, tapi main masuk tak bagi salam dan tak nampak kiri kanan dan belakang. Saya akan cepat-cepat memotong kereta demikian dan memberi jelingan tajam.
*Aksi ini saya hanya buat untuk pemandu wanita. Kalau pemandu laki, saya takut beliau mengejar saya sampai ke rumah semata-mata berfikir, saya mau mengajak mereka berdating.* (read : Saya bias)


Itu antara contoh yang saya kira sebagai tanda-tanda penyakit mental.
Sikap yang berbeza dan di luar kawalan.

Haruskah saya makan ubat mental selepas ini?
:D..

Thursday, December 13, 2007

Bila Aku Sudah Tiada

Bila, aku sudah tiada
Simpan semua entry lagu ku
Jangan di tangis selalu

Mungkin, itu sementara
Bila jumpa penggantiku
Jangan dilupakan aku...

Pagi itu indah seperti biasa
Tidur yang lena terhenti di sana
Layap kuyu masih tak terdaya
Bukalah tingkap mu curahkan cahaya

Siapa sangka
Bila tiba masa kita untuk pergi selama
Takkan terduga
Jika saat ini tuhan tentukan aku lah orangnya

Bila, aku sudah tiada
Simpan semua entrylagu ku
Jangan di tangis selalu

Mungkin, itu sementara
Bila jumpa penggantiku
Jangan dilupakan aku...

Gelak tawa tangisan hiba
Kenangan kita masa di dunia
Alangkah indahnya jika
Kita mampu hidup selamanya

Siapa sangka
Bila tiba masa kita untuk pergi selama
Takkan terduga
Jika saat ini tuhan tentukan aku lah orangnya

Bila, aku sudah tiada
Simpan semua entry lagu ku
Jangan di tangis selalu

Mungkin, itu sementara
Bila jumpa penggantiku
Jangan dilupakan aku...

Tuesday, December 11, 2007

Suri rumah sepenuh masa

Hari Lahir bapa angkat saya.
Sesiapa yang bekerja sekitar kawasan Selangor diberi cuti.
Saya juga bercuti.

Bermula dengan mendobi semua pakaian.
Harus bermula dengan cepat kerana petang selalunya hujan turun.
Mengemas bilik yang sudah lama tidak berkemas.
Menyapu sampah.
Membuang sampah yang sudah penuh.
Niat mau memasak diberhentikan.
Kerana hujan sudah turun.

Bahan tiada.
Saya malas keluar.
Makan apa yang ada.
Nasib kakak menyediakan nasi goreng.
Patutnya makan di pagi hari.
Saya makan sewaktu tengahari.
Tak cukup nasi goreng,
Saya tambah dengan maggie.
Selepas itu saya timbang.
Berat sudah bertambah.

Saya pujuk hati.
Lepas makan, kalau menimbang kena tolak dengan 500gram.
Saya tolak.
Tapi masih terlebih.
Memang saya harus mulakan diet.
Tapi makanan-makanan suka menggoda saya.
Lebih-lebih aiskrim perisa coklat.

Mode : Kena jalan tutup mata.

Wednesday, December 05, 2007

Hujung minggu yang lepas

Saya sibuk.
Sibuk memancing.
Dapat ikan kecil.
Walaupun saya tidak dapat makan ikan itu.
Saya tetap bawak balik ke rumah.
Biarlah kucing saya yang melantak ikan itu,
Dari saya lepaskan kembali ke sungai,
kerana dia sudah terluka.

Saya menipu.
Saya tidak memancing.
Tidak pandai memancing.
Tapi pernah memancing.
Guna umpan cacing.
Tapi tak pernah dapat ikan.
Yang dapat keseronokan.
Sebab dapat mengikut abang-abang dan sepupu-sepupu lelaki pergi memancing.
Dapat duduk di Jeti sambil melambai-lambai ke arah kereta yang lalu-lalang.

Itu cerita 16 atau 17 tahun yang lepas.

Yang sebetulnya,
Saya dihambat kerja-kerja di pejabat.
Semalam ada masa yang bagus, tapi saya rasa lagi bagus bergossip dengan Diya.
Lagi menenangkan hati juga membantu saya mengaktifkan otak membuat pelbagai spekulasi.
*Ingat rahsia kita ye diya...*..:D
(thanx untuk itu).

Saya mula dari cerita di hari Sabtu.
Saya ada sukan.
Bukan sukan Sea di Korat cuma kecil-kecilan di padang ofis.
Main netball di panas yang terik menghasilkan merah di pipi.
Senang.
Tak perlu pakai blusher. *Macam le saya ada blusher selama ni*..eheheh..

Selepas itu,
Saya pergi ke Low yatt.
Mau membeli USB wireless untuk cucuk di badan CPU.
Selepas ini, tidak ada istilah bz lagi kerana saya boleh mengupdate di rumah.
Kecuali saya malas atau keluar berjalan-jalan.

Dan selesai semua,
Tiada arah tujuan.
Berjalan-jalan tanpa arah.
Bersembang meluangkan masa bersama si peneman.
Terima Kasih Awak.
Dan Ain.
Saya seronok walaupun tercalar sedikit hati.
Cuma hirisan biasa.
Boleh ditutup dengan segera.
Cuma permintaan,
Jangan ada lagi calar yang sama.
Takut-takut kalau ada petanda kencing manis, luka susah untuk sembuh.
Jangan rasa bersalah.
Cuma peringatan bersama. *yang paham, paham le, Ini cerita rumahtangga*..:D

Oh, saya lupa.
Semasa pergi Low Yatt.
Dia sudah tidak tahan mahu melampirkan "hajat".
Saya bergegas keluar dari kereta tanpa memandang kasut yang disarung.
*saya ada hobi, suka menanggalkan kasut*.
Dia sudah hampir ke toilet.
Baru saya perasan, kasut saya
Tidak duduk sama tinggi,
Berdiri sama rendah.
Sebelah selipar berwarna pink kehitaman.
Sebelah lagi sandal berwarna coklat kehijauan yang tidaklah bergaya sangat tapi orang tau itu bukan selipar tandas.
Dia menahan ketawa tapi "hajatnya" lagi penting.
Saya pula terkocoh-kocoh pergi ke kereta semula,
Memadankan sandal coklat kehijauan dengan pasangannya.
Tapi, tidaklah malu sangat.
Orang sekeliling lebih kepada membuat hal sendiri dari memandang kiri kanan.
Jadi saya yakin sekarang,
Teori ibu saudara saya,
"Orang yang duduk di KL sombong-sombong.
Bertentang mata pun tiada senyuman. Memang patut kes ragut sudah berleluasa kerana masing-masing sibuk dengan hal sendiri. Tiada masa mahu melihat siapa yang menjerit meminta tolong."
Saya terdiam.
Anda bagaimana.
Sokong atau membangkang?

Friday, November 30, 2007

Harapan

Ada permintaan,
Mintak saya mengulang kembali entry yang pernah saya letak di sini.
Boleh saja klik di link yang sudah lepas-lepas.
Tapi risau orang yang ditujukan malas mau mencari.
Jadi, saya ikutkan permintaan itu memandangkan saya juga kekeringan idea.

Tapi saya cuma letak permulaan entry sahaja.
Mau yang penuh, sila klik di Sini.

Kisah Pemancing dan Ikannya.

Shh.. saya nak tanya satu soalan.
Pernahkah kamu memancing ikan? Kalau
tak pernah memancing, pernahkah kamu
melihat orang memancing? Kalau tak
pun, bolehkah kamu membayangkan
seseorang sedang memancing? Baiklah,
katakan kamu menemani seseorang yang
asyik memancing. Tiba-tiba mata
kailnya disentap oleh seekor ikan dan
dia segera memutar tali pancing.

Akhirnya ikan itu dapat dinaikkan ke
atas. Terkedik-kedik ia di hujung mata
kail. Kamu lihat pemancing itu
tersenyum lebar. Gembira benar
hatinya. Kamu juga tersenyum bangga
kerana itu bermakna satu kemenangan.

Kamu turut ghairah melihat pemancing
itu cuba membebaskan ikan daripada
mata kailnya.

Tiba -tiba setelah dia melepaskan mata
kail daripada mulut ikan, dia
mencampak ikan itu kembali ke air. Eh,
apa hal? Kamu memandang pemancing itu
dengan seribu tanda tanya, tetapi dia
bersahaja seolah-olah tindakan dia tak
menimbulkan soalan. Dapatkah kamu rasa
apakah dideritai oleh ikan itu?
Bolehkah ia menyambung hidup dengan
mulutnya yang luka atau mungkin isi
perutnya yang sudah robek? Sudah tentu
ia akan mengalami kesakitan sebelum
mati. Dengan mulut terkoyak, sudah
tentu dia tidak dapat mencari makanan,
untuk berenang pun tidak mampu.

Dan cerita selanjutnya di Sini.

Untuk kawan saya,

Kita beri 1 harapan.
1 harapan yang kita beri, di terima dengan 10 harapan.
1 harapan yang kita leburkan, 10 harapan akan jadi berkecai.

Kita beri 1 harapan dengan perasaan simpati,
Bukan kasih.
Setelah kita terjaga dari lena,
Kita leburkan perasaan itu dengan alasan, kita tidak mampu.
Hatiku bukan milikmu.
Alasan yang paling mudah.

Kita lupa untuk simpati yang kita tabur mulanya,
Kita lupa hatiku memang bukan milikmu.
Kita mau mencuba tanpa pikir kesannya lebih mendalam.

Jika simpati bukan kasih,
Undur diri secara awal.
Jika simpati datangnya kasih,
Kita dan dia orang yang berkasih.
Jika simpati tapi belum tentu berkasih,
Undur diri dan katakan,
Jika kita memang berjodoh, akan termaktub kita dan dia akan bertemu.
Mungkin besok,
Mungkin lusa,
Mungkin ada suatu waktu yang memang ditakdirkan,
Kita dan dia adalah suatu jodoh.

Jangan dilukakan hati yang mengharap,
Jika hati sendiri belum tentu mau melabuhkan harapan.

PEACE..^_^

Wednesday, November 28, 2007

??

Kaki sakit-sakit.
Badan lebam-lebam.
Berjalan terhencot-hencot.
Muka nampak penat.

Oleh itu entry setakat ini sahaja.
Otak saya turut penat bila situasi ini berlaku.
Tunggu habis perlawanan saya besok.
Fuhh, cepat lah masa berlalu.

Monday, November 26, 2007

Kelantan dan Ipoh

Minggu yang baru berlalu,
Saya pergi Kelantan.
Kenduri Kawen Suen.
Sambil-sambil meronda di Kelantan,
Juga bergumbira di Lost World.

Kenduri kawin hari Sabtu.
Lost World hari Ahad.
Sabtu di Kelantan.
Ahad di Ipoh.

*Maaf diya, akak terlalu mengejar masa sampai tak sempat nk sms diya.
Lain kali, ada rejeki,kita jumpa ye.*hiks..

Saya macam penat mau bercerita.
Biarlah gambar saja yang bercerita. *tiru ayat chot*..:D..

Gambar 1.



Gambar 2.



Gambar 3.



Gambar 4.



Gambar 5.




Gambar 6.

Thursday, November 22, 2007

Kawan dan kisah klasiknya

Kawan saya cerita.
Satu kisah klasik di masa lalu.
Tiba-tiba timbul kembali.
Hubungan antara lelaki dan perempuan.
Sekolah rendah.
Minat dan suka.
Tapi masih berkawan baik sampai sekarang.

Timbul kembali setelah sama-sama berYM kelmarin. *masa dan waktu agak kabur-kabur memandangkan saya seorang yang pelupa*
Si lelaki tunjuk perilaku berlainan.
(Walau di dalam Yahoo Messenger; kita boleh mengesan kelainan seseorang itu jika kita ada hubungan rapat.)*wink..wink*
Itu teori saya. Hiks..
Si perempuan hairan.
Akhirnya si lelaki buat pengakuan.
Dia sudah putus hubungan dengan kekasihnya.
Tapi ayatnya seperti mahu memulakan hubungan kembali dengan si perempuan ini. *kawan saya*
Cuba mengimbas kenangan lalu.
Si perempuan sudah berbunga.
Mujurlah tidak ditunjukkan sangat.

Akhirnya semalam, semua terungkai.
Apabila si perempuan menunjukkan kerisauan.
Risau lelaki kecewa bangat bila hubungan terputus dengan aweknya.
Dengan kiriman SMS yang tidak berbalas.
Di akhiri dengan panggilan telefon kepada si lelaki.

Si lelaki sebenarnya tidak tahu menahu.
Yang bersembang di dalam YM bukan si lelaki, tapi aweknya yang menggunakan ID si lelaki.
*Untuk sesiapa yang berkapel, berhati-hati jika pasangan anda mempunyai akaun anda*
Yang berpura-pura dia sudah putus.
Berpura-pura memberi harapan kepada kawan saya.
Kononnya si lelaki ada harapan mau menjalin hubungan dengan si perempuan

Nasihat saya kepada kawan,
"Lain kali kalau dia menyamar, ayat-ayatnya diragui, mengajak bersembang masa lalu.
Cerita je yang manis-manis.
Alang-alang dia tidak percaya pada si lelaki, biarkan dia terus meragui.
Alang-alang dia memberi harapan tipu pada si perempuan, biarkan harapannya sendiri terhiris."

Saya memang jahat.
Hahahah..*gelak jahat*

Kalau rasa diri tidak kuat untuk mendengar cerita lalu pasangan masing-masing.
Jangan di ungkit cerita masa lalu.
Past is Past.
Kenapa nak sakitkan hati sendiri sedangkan kita sudah berbahagia dengan apa yang kita ada sekarang.
Biarkan yang berlalu pergi berlalu.
Jangan Pandang Belakang. Hiks...

Monday, November 19, 2007

Hari Sabtu

Bila ada masa bersenang
Akan tiba masa sibuk.
Bila ada masa sibuk,
Maka blog tinggal berabuk.

Itulah situasi saya sekarang.
Tapi pelan-pelan akan menjadi masa bersenang-lenang.
Mungkin dikala saya mengambil cuti panjang untuk menghabiskan cuti tahunan yang ada.
Mungkin.

Ini cerita hari Sabtu yang dah lepas,
Dengan gagah saya memandu ke rumah Kak Ret.
Tiada no telefon.
Hanya map yang dilampirkan bersama kad jemputan ke perkahwinan adiknya.
Saya menyalin map itu.
(Nampak tak saya sangat bersungguh-sungguh mau berjumpa dengan
Kak Ret.) *sengeh*
Peminjaman CD sebagai alasan.
Yang sebetulnya saya memang mau berjumpa Kak Ret.
Saya ada suatu perangai.
Mengikut kata hati.
Jika hati saya cakap mau,
Memang saya mau.
Jika cakap tak mau,
Memang sukar menjadikan mau.

Maka kerana itu saya memohon maaf kepada Hans Isaac kerana telah menolak cintanya.
Semasa itu, hati saya sukar berkata mau.
Walaupun saya ada perasaan suka minat Hans Isaac.
Tapi hati saya tak boleh menerima.
Maka Hans Isaac telah dilukakan oleh "seseorang".

Erk, saya telah menyimpang cerita.
Balik ke landasan yang sebenar.
Kerana kepingin mau berjumpa Kak Ret.
Saya tetap mau pergi ke Sentul ditemani Ana selepas menonton Stardust.
(Sila tonton movie ini, sangat seronok)
*untuk mereka yang mempunyai kepala otak seperti saya*. :D

Saya berani kata,
Sentul adalah tempat yang asing untuk saya.
Cuma map di tangan sebagai panduan.
Maka kerana itu saya berpusing-pusing di sekitar stesen LRT sebanyak 2 kali.
Tapi kerana semangat yang jitu,
Saya tetap meneruskan perjalanan dan akhirnya sampai.
Cari-cari no. 30.
Malangnya semua no. sa-sa belaka.
Kebetulan abang yang sulung menelefon jadi tugas melihat rumah diserahkan kepada Ana.
Rupanya tersalah masuk lorong.
Rumah Kak Ret. di tepi jalan sahaja.

Akhirnya,
saya berjumpa juga dengan Kak Ret.
Mak Kak Ret yang ramah buat saya yang pemalu ini hilang kemaluan. *Sila jangan cuba mensensasikan perkataan ini. Saya tiada idea untuk meletak ayat yang lebih sesuai*
Tapi pertemuan pertama memang ada segan silu.
Bak kata orang, bila berjumpa buah hati kali pertama,
Segala yang buruk semua dalam poket.
Jadi nanti, bila kita berjumpa lagi,
Sila keluarkan yang buruk-buruk itu dalam poket ye.
Hiks.

Akhirul Kalam,
Terima Kasih Daun Keladi.
Nanti Saya datang Lagi.
Beserta pemulangan CD.
Dan jugak,

pss..pss..kak ret,
Ana kata kak ret sweet.
Hikss....

Thursday, November 15, 2007

Dewa 19 - Cintaku Tertinggal Di Malaysia

Tak pernah ku sangka
Jauh dari kamu
Membuat aku menderita
Sejak pertama bertemu denganmu
Di negara mu yang indah

Aku di sini mengenang kamu
Meski aku tak lagi sendiri
Ku mulai fikir tuk tinggalkan
Kekasihku di Jakarta

*Duhai kekasihku
Cintaku tertinggal di Malaysia
Haruskah ku kembali untuk bersamamu
Duhai kekasihku
Haruskah ku tinggalkan semuanya yang ku miliki
Untuk hidup bersamamu

Mungkinkah kamu cinta terakhirku
Mungkinkah kamu cinta matiku
Ku mulai berfikir untuk tinggalkan
Kekasihku di Jakarta

Repeat *

Untuk ku serahkan hidupku
Untuk ku serahkan matiku

Berilah aku satu
Keyakinan untuk..
Kekuatan untuk..
Kesungguhan untuk..
Bisa tinggalkan semua untukmu..

*Sekarang tengah layan lagu ni plak..

Tuesday, November 13, 2007

Bas

Ini cerita lama.
Cerita sebelum Deepavali.
Dah saya kata, di sini macam mesin masa.
Ada masa ke depan.
Ada masa ke belakang.

Ceritanya pasal bas lagi.
Hari Rabu, sebelum Deepavali.
Sewaktu entry eksen dikeluarkan.
Yang mana saya dibenarkan kerja separuh masa.
Maka saya memang melangkah dengan bergaya, memandang dengan perasaan bangga kepada mereka-mereka yang masih bekerja.

Saya sampai di pudu sekitar pukul 4.
Terus pergi ke kaunter Gunung Raya untuk mengambil no. bas.
Masih boleh tersenyum riang.
Tiba-tiba, abang kaunter menyuruh saya membuat pilihan.
Mahu duit dipulangkan atau mahu menunggu bas sampai pukul 7. *sepatutnya pukul 5*
Kerana bas rosak.
Saya memilih menunggu sebab saya memang tiada pilihan.
Muka yang tersenyum sudah hilang.
Dah kata, Tuhan marah orang membangga diri ni.

Saya berhubung dengan ibu saudara yang juga mahu balik hari itu.
Basnya pukul 5.30.
Dia beri galakan supaya saya menebalkan muka bertanya kepada driver-driver bas samada kosong atau tidak.
Tak perlu tunggu sampai pukul 7.

Dalam 4.30, saya dengar jeritan,
Ipoh,Ipoh.
Hati berbolak-balik.
Ah,lepas ni dia tak kenal saya dah.
Saya pergi kepada pelaung.
"Bang, saya nak balik ipoh, ada kosong lagi tak?"
Dia melihat tiket saya.
Terus membawa saya turun ke bawah.
Berjalan mengikut dia tanpa arah tujuan.
Nampak bas yang sudah mahu keluar dari pudu.
Dia suruh saya duduk di depan sekali.
Tak kisah, janji dapat balik awal.
Sakit telinga saya digelakkan oleh abang saya.
Selepas bas bergerak,
Telefon mak.

"Mak, orang dah naik bas. Dapat bas awal."

Yang penting,
puas hati.
Puas hati akhirnya dapat balik awal.

Yang paling penting,
Malu Bertanya Tak Dapat Le Balik Awal.

Friday, November 09, 2007

Deepavali

Saya mengatur janji bersama rakan-rakan.
Mau ketemu sewaktu semua yang beragama Hindu menyambut Deepavali.
Pertemuan yang sepatutnya berlansung di Air Panas di Simpang Pulai.
Tetapi atas beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan,
Lalu bertukar di Restoran Salam di Bandar Hijau.

Kami mulakan pergerakan dengan menempah air dan juga makanan.
(kata ganti diri kami digunakan kerana watak yang ramai).
Ada saya, ayu, acu, ude, jiah dan bulan yang ikut serta walaupun cuma menjadi anggota tugas-tugas khas.
Air sudah sampai.
Makanan sudah tersedia.
Kami mula bicara dengan cerita sensasi terlebih dahulu.
Yang mana harus dikongsi bersama.
Yang mana harus digelak bersama.
Yang mana harus dicebik bersama.
Yang penting kita sama-sama gembira.

Kerana gelak ketawa kami dicemburui,
Kipas yang berhampiran di tutup oleh pekerja di Restoran Salam.
Itu penanda kami harus beredar.
Ayu minta ada sesi untuk bergambar.
Dengan bangga mengeluarkan kamera.
Bulan selaku anggota tugas khas mau berdiri memberi khidmat sosial menangkap gambar kami yang comel sebagai tanda kami ada bergossip di sini.
Semua bersedia untuk memberi pose yang paling bagus.
Tiba-tiba,

"sorie le, kamera bateri kong ar"..

ampesh..

Kami beredar mau membayar tanpa ada tanda wujudnya "diskusi" disitu.
Bulan jadi orang pertama membayar.
Dia memang tiada niat mau membelanja kesemuanya.
Tapi kesudian beliau menjadi orang pertama membayar menimbulkan salah faham kepada ayu.
Ditambah dengan gurauan acu, Bulan membelanja semua orang hari ini.
Menyebabkan ayu dengan muka "innoncent" keluar dari restoran tanpa menghulurkan duit kepada mamak bertugas.
Mamak yang memang sudah sedia anti dengan kami yang melepak terlalu lama di kedainya bergegas memanggil Ayu untuk membayar harga minuman.
Tapi Ayu memang Ayu.
Muka slumber bangat.
Saya sudah tidak tertahan menahan gelak.

Sorie Ayu, Bulan jugak mintak maap.
Dia kata, ada rezeki lebih, dia buat "open table".
Eheheh..

Tapi pengajaran yang kami dapat hari itu,
JANGAN MAKAN DI RESTORAN SALAM DI GREENTOWN.
Sangat kerek sehhh..

Wednesday, November 07, 2007

Selamat Bercuti

Esok Deepavali.
Cuti umum untuk rakyat Malaysia.
Yang tak sambut pun boleh bercuti.
Yang sambut apatah lagi.

Saya tidak menyambut.
Jangan gatal-gatal mau memberi ucapan selamat pada saya.
Tapi nak datang beraya boleh lagi.
Pintu rumah masih terbuka kerana kita masih menyambut Hari Raya Aidilfitri.
Selepas raya, saya tutup rumah.
Hahaha..*Saya bergurau*.
Saya kena letakkan penyata yang saya bergurau.
Takut-takut nanti ada yang nak datang rumah.
Walaupun bukan musim raya,
Berdiri depan pagar rumah kerana risau tuan rumah takmau membuka pintu.
Saya masih melayan.
Belum menutup pintu.
Untuk tidur malam sahaja saya menutup pintu.

Saya juga bercuti esok.
Jumaat, company saya "baik hati".
Diberi cuti juga untuk Jumaat.
Jadi, hari ini saya akan menjadi pengunjung pudu sekali lagi.
Cuci mata sekali lagi.
Naik bas sekali lagi.
Tapi taknak putus kasut sekali lagi.
Serik wooo...
*Kita merancang, Tuhan menentukan*.

Saya sekarang menunggu dengan sabar.
Jarum jam menginjak ke pukul 1.
Selepas itu cha alif ba wau ta.
Oh ya, company saya juga memberi cuti setengah hari, hari ini.
Yeay.
*Company saya, chairmannya seorang melayu yang beragama Islam.*

Selepas pukul 1,
Saya berangkat pulang.
Yang masih bekerja, sila kerja dengan tekun.
Yang sudah cuti, jom cuti-cuti.
Hahahaha..

Tuesday, November 06, 2007

Salam

Kita menyapa orang mengikut tahap mana rapatnya kita dan dia.
Saya menyapa orang dengan berbeza sapaan.
Dengan intro yang berlainan.

Orang yang saya rapat : "weiss", "oitt..", nama dia.

Orang yang biasa-biasa : "hai..", "salam.." , "hello"

Orang yang baru dikenali : "salam.." , "hai.."

Semua itu ada nada yang berlainan.

Yang rapat, dengan nada yang kasar.
Yang biasa-biasa, dengan nada yang biasa.
Yang baru dikenali, dengan nada yang lembut.

Jadi untuk hari ini, saya mulakan dengan ini,

WEISS dan HAI kepada sesiapa yang membaca blog ini untuk hari ini.

Semoga anda sehat hendaknya.

Adios.

Sunday, November 04, 2007

Khas untuk Dia

Saya dedikasikan entry ini khas untuk kawan saya.
Siapa?
Tak perlulah diberitahu, cukup dia saja yang tahu.
Sesudah saya mendapat SMSnya yang berbunga bahagia pada pukul 1.16 pagi.
Ini jawapan saya untuk balasan SMS.
Saya sudah membalas, tapi sengaja mahu meletakkan di sini supaya bunga-bunga itu terus mengembang dan saya dapat bercerita dengan lebih lanjut.

Ini hanya pendapat saya.

Bila kita suka seseorang, itu normal.
Bila kita sayang seseorang, itu normal.
Bila kita cinta seseorang, itu normal.
Bila kita kasih seseorang, itu normal.

Bila kita paksa orang menyukai kita, itu tipu.
Bila kita paksa orang menyayangi kita, itu dusta.
Bila kita paksa orang menyayangi kita, itu palsu.
Bila kita paksa orang mengasihi kita, itu sia-sia.

Yang penting,
Bila kita ada semua rasa itu, kita adalah orang yang normal.
Bila kita cuba memaksa untuk mendapat balasan, kita adalah orang yang diluar normal.

Berbahagialah dengan semua rasa yang kita ada walaupun ia sehala.
Tapi perlu ada pagar-pagar supaya kita tidak tersasar.
Walaupun kita sudah di era y2k,
Tapi kita tetap gadis timur.

Biarlah dia yang mula dengan menanam pokok.
Kita cuma menyediakan tanah.
Jika tanah kita tidak subur,
Maka ia layu.
Jika subur,
Selamat Berbahagia.

Kalau dia memang untuk kita,
Dia akan ada rasa yang sama.
Kalau tidak, Mungkin Tuhan sudah sediakan yang lebih baik dari dia.
Cuma kita perlu berdoa dan menunggu bila sampai masanya.

Saya bahagia bila kawan-kawan meniti alam bahagia.
*senyum*

Ini balasan saya menerusi SMS pula,
Sengaja juga sisipkan disini, *wink..wink*

"x salah kalo ade rase tu, yg slh kite memaksa..kalo kate die x rase, die x slh n kite x slh..tp kite lebey bahagia sbb ade rase tu..so,biar le rase tu mengembang tp dgn ada pagar2, kalo kate kite rase sehala, sekurang-kurangnya kite x tersasar bile dh b'pagar..yg pentin rasa tu xleh kite deny mcm xde..just doa,kalo die mmg utk kite, die akan dtg pd kite dgn sndiri dgn rase yg same..kalo x, Tuhan dh sedia'n yg lebey baik dr tu.."

Selamat Berbahagia kawan..^_^

Saturday, November 03, 2007

Minyak

Sempat membaca utusan online semalam.
Oh, kejatuhan matawang US.
Harga minyak mentah akan meninggi di pasaran.

Terbayang-bayang senyuman tokei-tokei minyak.
Terbayang-bayang kesedihan pengguna minyak.

Mungkinkah harga minyak akan naik lagi tahun hadapan.
Pastinya tahun ini tidak naik.
Tapi tahun depan siapa tau?

Kalau minyak naik harga,
Ayat-ayat yang sama,
Yang sudah sinonim akan bergema di dada-dada akhbar.
Tentunya bukan sebelum pilihan raya.

Minyak naik,
Semua pasti naik.
Minyak turun?
*Mimpi indah mungkin*
Walaupun lif ada turun naik.
Harga minyak belum pernah lagi menurun.
Kalau menurun, Hari Ini Dalam Sejarah.

Saya sinis hari ini.
Mungkin kerana mendung di hari Sabtu.
Saya jugak turut mendung di sini.

Semoga bapak-bapak menteri tidak terpengaruh untuk menaikkan harga minyak.
Malaysia Boleh.
Sometimes u might feel that u will be happier alone
But it's always nice to have someone to laze around with

Someone to think about,
Someone to care about,
And someone to share ur joy,

So take a chance,
U'll never know what u will get
Untill u have really tried,

so if there's somebody you miss...
tell them that you do...
cause there's something only love can do...

Thursday, November 01, 2007

Sekolahku

Curi dari blog Nadzeem. Eh, curi macam jahat. Copy ar, copy dari blog Nadzeem. Tak bagi pun akak tak kira, akak nak jugak..hahahaha..


1. Apakah nama kamu?
- Seperti tertera di bahagia profile blog, dalam kad pengenalan, surat beranak dan lesen memandu.

2 . Manakah anda belajar semasa tingkatan 5?
- Sekolah Menengah Convent Raja (P) Taayah.

3. Tahun apakah anda belajar di tingkatan 5?
- 2006 - 7

4. Siapakah guru bahasa melayu kamu?
- Cikgu Nazri.(Cikgu suka geleng kepala tengok banyak yang tidur dari yang menegak)

5. Siapakah guru bahasa inggeris kamu?
- Cikgu Raja Azah. (cikgu sempoi, suka pakai sport shoes dgn jubah kat sekolah.:D)

6. Siapakah guru pendidikan moral kamu?
- Erk, saya beragama Islam.

7. Siapakah guru matematik kamu?
- Cikgu Norain?Cikgu Rohani?Cikgu Chong?. Oh, tidak. saya hilang ingatan sekejap.

8. Siapakah guru matematik tambahan kamu?
- Cikgu Norain yang penyabar dan menjamu lontong sewaktu kunjungan ke rumahnya. (Buat-buat rajin mentelaah bersamanya nak cover tidur dalam kelas)

9. Siapakah guru fizik kamu?
- Cikgu Chee yang sangat tegas. Menyuruh kumpulan yang tidak berjaya menyelesaikan eksperimen membuat sehingga berjaya. Jika tidak, Jangan Keluar Lab. Kumpulan manakah itu?Eheheh..

10. Siapakah guru kimia kamu?
- Cikgu Chong. Cikgu Yang Bijaksana. ^_^

11. Siapakah guru biologi kamu?
- Cikgu Umi yang memberi markah kasihan kepada saya supaya lulus bio. Terima kasih
cikgu.

12. Siapakah guru sejarah kamu?
- Cikgu Ramlah. Sempoi, Kelakar dan bersemangat.

13. Siapakah guru EST kamu?
- Apakah EST itu?hiks...

14. Siapakah guru geografi kamu?
- Geografi?Apa tu?ahahaha..

15. Siapakah guru sains kamu?
- Form 5 dah takde subjek sains. Dah dipecah-pecahkan.

16. Siapakah guru prinsip akaun kamu?
- Sedih. Tak sempat nak belajar prinsip akaun.:(..

17. Anda pernah dimarah semasa perhimpunan?
- Apa best kena marah. Berdiri depan perhimpunan lagi bagus.

18. Pernah menyanyi lagu sekolah?
- Sekolah takde lagu sekolah. Tiap kali perhimpunan, nyanyi asma'ul husna. ^_^

19. Luaskah sekolah anda?
- Dari pagar utama, boleh berlari dalam masa 20 minit untuk ke hujung sekolah. (Aksi ini berjaya sewaktu sesi makan sahaja).

20. Pukul berapakah anda selalu tiba di sekolah?
- 7.30 hari biasa.
- 8.15 hari Isnin. (Tapi kalau perhimpunan terlama sikit, maka masa yang diambil untuk datang ke sekolah juga bertambah)

21. Hari manakah yang anda paling suka?
- Hari Jumaat. Lebihan-lebihan masa yang ada dihabiskan dibilik membancuh milo atau tea o.

22. Tandas sekolah anda bersih kah?
- Bersih gila. Setiap hari ahad, pasti ada yang jadi tukang basuh toilet. Denda datang lambat.

23. Pernah dipukul oleh pengetua sekolah?
- Tak pernah. Ketua Warden dan HEP pernah. Wakil pengetua.

24. Anda suka subjek PJK kah?
- PJK?Apa tu?Sukaneka tau le. Hahaha..

25. Apakah kelas anda semasa tingkatan 5?
- Penta Science

26. Bersihkah sekolah anda?
- 10/10. Hari-hari kutip sampah. Setiap kelas ada commity masing-masing. (berjaya 10/10 kalau guru bertugas cikgu Wan Z). *angkat kening pada student Taayah.*

27. Tempat manakah yang anda duduk dalam kelas?
- Dari hadapan kelas, baris kiri pertama,lajur ke 2, sebelah tingkap. (Senang nak skodeng abang STAM). *wink..wink*

28. Nombor berapakah kelas anda
- Satu dan tunggal. Takda lagi kelas lain yang namanya kelas sains kecuali 4 sains a k a Tetra Science.

29. Adakah anda rindu kepada kawan anda dalam kelas?
- Tentu sekali. Walaupun ada yang menjengkelkan, tapi itu yang selalu jadi topik utama. Jadi, jika kawan itu tidak wujud, hilanglah seri untuk bergossip bercerita. Acu, Ayang, Alang, Ayu (Yang aktif di dalam blog). Setuju? *ala-ala cikgu Rohani*

30. Apakah perasaan anda sekarang?
- Tidak rindukan sekolah Tapi rindukan kenangan di sekolah. Boleh dikatakan,

Benci Tapi rindu

Aiskrim dan lelaki-lelaki itu.

Saya selalu bercerita tentang aiskrim,
Tapi saya tidak pernah bercerita apa yang saya suka.
Manalah tau, bila pemberitahuan dibuat,
Ada yang sudi membelanja saya aiskrim.
Hiks...

Ini Aiskrim yang saya suka.
Buat masa ini.



Siapa-siapa yang ada duit lebih.
Siapa-siapa yang ada sifat murah hati.
Siapa-siapa yang taktau macam mana nak belanjakan duit.
Bolehlah membelanja saya aiskrim seperti diatas.
Kecil kereta kancil, Soyuz TMA-11 saya tadahkan.
^_^..

Oh, saya lupa.

Semalam bersemangat membeli kasut sukan.
Walaupun badan sudah berat, malas sudah menebal,
Tapi saki-baki semangat bersukan itu masih ada.
Sementara mau menunggu giliran membayar harga kasut.
Saya dan rakan terpandang 3 susuk tubuh.

Kawan saya bilang,
"Eh, tu macam muka muszaphar ar". (taktau nak eja).
Saya balas,
"Haa, aku macam penah tengok le tapi tak ingat kat mana."
Sambil acuh tak acuh memandang.
Kerana orang-orang itu terlalu tinggi.
Dan saya yang rendah comel ini tidak berminat untuk memandang.
Sangat pasti mereka tidak memandang kami pun.

Tiba-tiba rakan saya seperti terkejut,
"Laa, family dia ar ni..tu bapak dia. Aku ingat muka diorang."
Saya pandang balik.
"Haah le, tu bapak dia."

Dan mereka berlalu pergi.
Seorang ayah bersama dua anaknya.
Takziah dan tahniah untuk mereka.

Wednesday, October 31, 2007

Shh.. saya nak tanya satu soalan.
Pernahkah kamu memancing ikan? Kalau
tak pernah memancing, pernahkah kamu
melihat orang memancing? Kalau tak
pun, bolehkah kamu membayangkan
seseorang sedang memancing? Baiklah,
katakan kamu menemani seseorang yang
asyik memancing. Tiba-tiba mata
kailnya disentap oleh seekor ikan dan
dia segera memutar tali pancing.

Akhi rnya ikan itu dapat dinaikkan ke
atas. Terkedik-kedik ia di hujung mata
kail. Kamu lihat pemancing itu
tersenyum lebar. Gembira benar
hatinya. Kamu juga tersenyum bangga
kerana itu bermakna satu kemenangan.

Kamu turut ghairah melihat pemancing
itu cuba membebaskan ikan daripada
mata kailnya.

Tiba -tiba setelah dia melepaskan mata
kail daripada mulut ikan, dia
mencampak ikan itu kembali ke air. Eh,
apa hal? Kamu memandang pemancing itu
dengan seribu tanda tanya, tetapi dia
bersahaja seolah-olah tindakan dia tak
menimbulkan soalan. Dapatkah kamu rasa
apakah dideritai oleh ikan itu?
Bolehkah ia menyambung hidup dengan
mulutnya yang luka atau mungkin isi
perutnya yang sudah robek? Sudah tentu
ia akan mengalami kesakitan sebelum
mati. Dengan mulut terkoyak, sudah
tentu dia tidak dapat mencari makanan,
untuk berenang pun tidak mampu.

Begitu lah juga, setelah kamu memberi
banyak pengharapan kepada seseorang,
setelah dia mula menyayangi kamu, maka
hendaklah kamu menjaga hatinya. Jangan
sesekali terus meninggalkan begitu
sahaja, sebab dia akan terluka oleh
kenangan bersama kamu dan mungkin
tidak dapat melupakan segalanya selagi
dia mengingati kamu.



Sebab itu, apabila kamu merelakan hati
kamu untuk bercinta, seriuslah dalam
tindakan dan keputusan kamu itu sebab
jika kamu hanya main-main, akan ada
pihak yang menangis.




Tentu kamu dapat bayangkan betapa
sakit dan deritanya ikan menjalani
hidupnya setelah dilemparkan kembali
ke air. Begitulah, alangkah sakitnya
hidup bersama hati yang terluka kerana
mengingati seseorang.




Cinta adalah fitrah manusia. Tuhan
menjadikan cinta untuk memberi
kebahagia an kepada hamba-hambaNya,
m enjalani hidup mereka, tapi tahukah
kamu, lebih ramai orang menderita
kerana cinta daripada yang berbahagia
kerana cinta? Kenapa jadi begitu?


Jika kamu sedang bercinta, peliharalah
hatinya dan rencahilah cinta kamu
dengan kejujuran, kesucian dan
keikhlasan serta dasarkan cinta kamu
itu kerana ALLAH TAALA. Hanya cinta
begini akan kekal, selainnya pasti
menempuh jalan berliku dan akhirnya
menumpahkan air mata kesedihan.





Maka itu, jika kamu belum bersedia
untuk berlaku jujur, jangan bercinta
dahulu. Jika belum bersedia untuk
setia jangan cuba-cuba untuk memberi
hati kepada orang lain. Perbuatan yang
begini akan hanya menghabiskan masa
dan membazirkan air mata.






Jika kamu memancing, teruskan ambil
ikan itu dan bawa pulang. Kerana itu
lebih baik daripada kamu memasukkannya
kem bali ke dalam air kerana perbuatan
itu memulakan satu penderitaan…

p/s: saya copy dari friendster..bukan ayat saya okies...

Monday, October 29, 2007

Cerita sedih

Cerita 1,
Waktu: Hari Raya ke - 4

Erm,bagaimana harus diberitahu.
Segalanya bermula di petang hari.
Keterujaan saya membeli tudung bertukar menjadi berita sedih.

Saya mencari.
Saya berusaha mencari.
Kesian orang tu kena menolong saya mencari.

Saya pergi dari satu kedai ke satu kedai.
Semuanya saya tanya.
Takde kedai yang saya tak tanya.
Semua jalan yang saya jejak, semuanya saya jalan kembali.

Walaupun orang di sebelah sudah tergelak-gelak,
Saya tidak peduli.
Yang penting, tidak putus asa.

Tapi,
Kalau dah bukan rezeki,
Memang bukan rezeki.
Sampai sudah tak jumpa.
Sedih jugak.

Orang tu meneruskan pemanduan.
Dia berhenti sebentar di 7e.
Saya ingat dia mau berasapkan mulutnya.
Tapi orang tu mengejutkan saya dengan aiskrim yang saya sukerk.
Mulanya dia berlakon seperti tersalah membeli aiskrim.
Tak sampai hati untuk menolak.
Saya lupa dia ada 2 tangan.
Aiskrim yang saya suka di tangan yang lagi satu.
Hilang sedih saya.
Terima Kasih.

Tapi yang hilang itu tetap hilang.

Suen,
Sorie, jam tangan ko kasik,
Dah hilang.
Waaa...
Sekarang tangan ni dah kosong, dah takde jam..:(

Cerita 2,
Entah kenapa saya sedih dengan cerita ini.
Walaupun tiada kaitan persaudaraan, tetapi ada kaitan saudara sesama Islam.
Yang penting, banyak yang kita belajar dari cerita ini.
Adik Angkawan Negara Meninggal Dunia
Si abang pulang dengan selamat,
Walaupun pergi dengan risiko nyawa.
Si adik yang sihat tubuh badan,
Pulang ke rahmatullah tanpa di sangka.

Al-Fatihah untuk Sheikh Mustafa Shukor Al Masrie.

Thursday, October 25, 2007

Pendidikan Seni

Saya memasukkan bendi ke dalam asam tumis.
Saya lihat coraknya yang lawa di batang.
Ingatan melayang di waktu kecil.
Linkungan umur 8-9 tahun.

Tahun: 1990 atau 1991
Masa : 10.00 malam

Saya ada subjek pendidikan seni besoknya.
Pendidikan seni subjek yang agak kurang diminati.
Mungkin tidak berbakat dalam bidang seni.
Kalau tak, mungkin lebih terkenal dari Mawi.
Hahaha..

Saya gelisah.
Cikgu bilang harus menyiapkan corak batik untuk dinilai besoknya.
Saya ada bawang, batang pisang dan kacang bendi.
Tapi saya buta seni.
Saya memujuk mak tidak mahu pergi ke sekolah.
Mak berkeras suruh saya siapkan juga.
Pantang bagi famili saya bagi perkara memonteng.

Jam sudah pukul 1 pagi.
Saya masih tidap dapat menyiapkan corak yang dikehendaki.
Air mata menitik minta dikasihani.

Akhirnya,
Ibu itu lembut hatinya.
Mak menolong saya menyiapkan lukisan batik.
Saya senyum.
Mak pun senyum.
Tidur dengan lena.

Besoknya,
Hantar tugasan dengan bangga.
Lupa itu hasil kerja orang lain.

Amaran keras untuk anak-anak yang masih belajar,
Usaha Tangga Kejayaan.

P/S:Terima Kasih Mak..^_^...

Wednesday, October 24, 2007

Happy Becoming Birthday Intan

Date : 21/10/2007

Amik enset, taip msg.

"Happy Belated Besday. Aku lupe daa birthday ko semalam. Biasa arr, dah balik kg"

Sent.

Delivered : Intan

Tiba-tiba kedengaran lagu Suasana Hari Raya dendangan Anuar - Elina.
Itu tanda ada panggilan masuk.
Biasa, hari raya, enset pun mau beraya.
Cukup dengan rintone raya.

From: Intan

Intan : Ampesh ko. Orang ingat birthday dia. Tetiap taun wish. Dia aram nak ingat.

Saya : Ala, lewat sehari je. Aku busy semalam. At least aku wish pe.

Intan : Birthday aku next week le. 26/10/2007. Ko kasik belated pesal?

Saya : Erk,bukan 20/10/2007 ke?

Intan : Nampak sangat tak ingat birthday aku. Benci tawwwwww...

Saya : Ala, aku bukan x ingat. Ingat. Ni mesti dah tertukar tarikh. Sape ek 20/10/2007.

Intan : Itu kak ina le. Aku 26/10..

Saya : Haaa...k.ina..xpe..xpe..nnti aku wish lagi 26/10 ni.

Intan : Haa, okies..kene blanje n kasik aku adiah.

Saya : Erk..manyak ar ko punye adiah.

Intan : Okies, babai..ingat tau.

Saya : Haa, ingat. Yang tadi terkonpius.

Intan : ok, babai.

Erm, nasib baik saya ada hikmat mengcover.
Saya sendiri kurang pasti, siapa ya 20/10.
Dan jujurnya di sini, saya sendiri tidak tau siapa empunya tarikh 20/10. *ehehe*
Mati-mati saya ingat saya dah terlewat.
Rupanya terawal.

Sebabkan tarikhnya Jumaat ini,
Saya wish awal-awal di sini sebagai peringatan untuk saya menghantar msg tepat pukul 12 malam, 26/10/2007.

Supaya nanti, ada yang tersenyum.

Happy Becoming Birthday Intan. *sepupu saya, masih single..(berminat)*. hikss...

Saturday, October 20, 2007

Raya

Ala, ceritanya banyak.
Tapi begitu malas mau menaip.
Agaknya, mungkinnya, lama-kelamaan,
Saya juga bakal menutup blog kerana kemalasan mau menaip entry.
Kecuali jika ada yang mau menaipkan untuk saya,
Dan saya cuma bercerita apa sahaja yang perlu ditulis.

Cerita 1,
Raya seperti biasa.
Tiada sesi bergambar untuk tahun ini.
Ada, gambarnya ada, tapi gambar-gambar yang biasa.
Yang sempat disnap sebelum sesi hidang-hidang, makan-makan.
Itupun dalam 2 keping agaknya.
Hahahaha..

Cerita 2,
Seperti biasa,
Rumah jadi tempat tumpuan.
Dari pagi sampai ke petang orang mula datang.
Untuk raya ke 2, penutupnya orang berbaju kuning.
Sembang-sembang, borak-borak.
Mungkin dia menahan malu, mungkin dia memang slumber,
Maka cara pembawaannya diterima ramai.
Terima Kasih.

Cerita 3,
Pergi tengok The Seekers.
Duh, buhsan.
Nasib baik ada orang sebelah.
Kalau tak, saya harus tidur di dalam panggung.
Mungkin ceritanya tidak serasi dengan saya.

Cerita 4,
Jumpa rakan dan rakan.
Main bowling di hari raya.
Walaupun saya bukan pemain bowling yang bagus,
Sekurang-kurangnya tangan saya menjadi hitam.
Bukti bola bowling itu sangat berhabuk.

Cerita 5,
Untuk rakan sekolah,
Mungkin tahun ini kita ada rumah yang boleh menjadi tempat kita berhimpun.
Sesi kahwin-kahwin bermula lagi.
Siapa?
Orang itu amanahkan suruh menyimpan dahulu.
Tunggu sahaja kad kahwinnya.
Yea, makan nasi minyak lagi. ^_^..

* Saya memang begini. Mau memulakan cukup liat, bila sudah menaip jadi panjang berjela. Jadi abaikan rasa-rasa saya yang mau menutup blog. Itu perasaan bila malas menaip entry. Tapi bila sudah ditaip, ia jadi satu semangat yang jitu.*hikss..

Thursday, October 11, 2007

Selamat Hari Raya

Tunggu, tunggu.
Jangan pergi dari sini.
Sila baca notis di sini.
Jika tidak, akan ada bibit-bibit penyesalan.

Entry berbuka puasa bersama kawan UKM,
Saya tangguhkan dengan memberi laluan kepada notis ini dahulu.
Membaca di sini anggaplah seperti menaiki mesin masa.
Kejap-kejap ke depan.
Kejap-kejap mengundur.
Sama macam tuan blog yang kadang-kadang semangat tinggi.
Kadang-kadang jadi longlai.
Kena banyak supporter ni.
Hiks..

Oleh itu,
Dengan ini,
Saya selaku penyimpan mohor-mohor besar,
Ingin mengucapkan,


FriendsterKit.com Click here to get one



Memo tambahan:

- Makan lemang ingat saya.
- Makan ketupat ingat saya.
- Makan dodol sila jangan ingat saya.
- Bagi duit raya, simpankan untuk saya di sini. Habis cuti, saya datang mengutip.
- Maap Zahir n Batin Yang Mana terkasar bahasa, tersinggung di hati. Maklumlah,
Mata pena lagi tajam dari mata pedang.
- Selamat Hari Raya.
- Jom Balik Kampung.

Tuesday, October 09, 2007

Petang Ini..

Petang ini saya ada perjumpaan.
Layakkah dipanggil perjumpaan.
Mungkin pertemuan lebih layak.
Bersama rakan sekelas di UKM.

Lama, lama sungguh tak berjumpa.
Ada yang boleh kata setiap minggu saya jumpa.
Ada yang sebulan sekali.
Ada yang 3 bulan sekali.
Yang setahun pun ada.
Yang tak berjumpa sejak abih belajar juga ada.

Dalam banyak-banyak kenangan yang dicipta, tercipta,mencipta,
Saya paling suka kenangan di PD.
Itu kenangan akhir yang dicipta beramai-ramai,
Mungkin juga itu yang pertama dapat berhimpun beramai-ramai.
Dan itu yang pertama juga terakhir saya mengenali salah seorang rakan sekelas,

Yang telah meninggal dunia pada Jumaat yang lepas.
Al-Fatihah.

Dengan kehilangannya secara tiba-tiba,
Buat saya tersentak.
Pucuk muda pun boleh gugur tanpa diduga.
Walaupun saya tidak pernah rapat dgn arwah,
Perasaan sayu tetap ada.
Sama seperti saya rasa bila mendengar rakan sekelas semasa sekolah menengah juga rakan seblok di hostel,
Meninggal kerana sakit yang beliau sendiri tidak pernah sedar.
Terakhir saya melihat wajahnya, di bilik CCU dalam keadaan dia sudah koma.
Dan esoknya, beliau pulang ke Rahmatullah.
Al-Fatihah untuk Puteri Dalila.

Ambiklah peluang yang ada untuk menatap wajah-wajah kesayangan selagi masa itu ada.
Bila tiada, keluar air mata darah dah tak berguna.

Saya gembira untuk petang ini.
InsyaAllah, kita berjumpa. ^_^..

Mid Valley, kat mana ya parking yang paling sesuai?hikss...

Monday, October 08, 2007

Puasa

Saya berpuasa.
Mata puasa.
Mulut puasa.
Jari jugak berpuasa.
Maka kerana itu blog jarang diupdate sebab semua anggota badan berpuasa.
Hahaha..poyo sungguh.

Tapi benar semua anggota badan berpuasa.
Cuma saya agak kurang pasti mata saya berpuasa tak?
Mulut saya berpuasa tak?
Terutama bila melilau cari makanan tambahan untuk berbuka.
Terutama semasa memandu bila pemandunya main masuk lorong tak bagi salam.

Jadi untuk tidak menguruskan lagi pahala puasa,
Saya merenggangkan diri dengan blog.
*Bernas tak alasan untuk orang yang ada sindrom malas mengupdate*.
Hahaha..

Oh, saya lupa.
Ada seseorang menyuruh saya menjawab soalannya di blog.
Saya musykil bagaimana harus dijawab.
Harap-harap apa yang dijawab dapat memuaskan hati tuan blog.
Soalannya,

Ok la chaloh²......Jumpa lagi jalan TAR tahun depan.
Aseana??? ermmm...tu kena tanya member teman.


Saya memang sangat konpius bagaimana mau menjawab.
Saya cuba sehabis baik ek kerana daya kefahaman saya untuk sudut bahasa semakin kurang kebelakangan ini.

Kalau ada rezeki, ada jodoh, ada kesihatan yang baik,
Kita akan berjumpa Asiana tahun hadapan.
Mungkin bukan Asiana, mungkin tempat yang lebih baik dari Asiana.

Lebih baik tidak semestinya lebih mahal.
Lebih baik merangkumi segala aspek yang ada untuk kita berbuka bersama.
Yang penting bersama.
^_^..


p/s: Puas hati tak?kalau tak puas pun kene puas gak. Tak pedulik.
Saya kijam.

Wednesday, October 03, 2007

Sabtu - 29/9/2007

Dari mana mau memulakan cerita.
Yang penting semuanya yang bagus-bagus.
Saya cerita yang paling bagus ye.

Hari : Sabtu
Tarikh : 29/9/2007

Saya menunggu dengan berdebar-debar.
Berdebar campur suka. Hiks..
Pukul 12.30 tgh hari, dia tiba bersama beg galas yang disandang.
Mula-mula saya terpikir mau membuat kekecohan sedikit.
Buat-buat tak nampak dan straight ke depan.
Tapi memikirkan orang lapar selalu cepat marah, saya batalkan niat.
Sebab dia kompem berpuasa.

Mula-mula menguruskan kereta kesayangan yang asik bermasalah je sekarang.
Adakah dia merajuk sebab saya mengusik-usik mau ganti dengan yang baru.
Sebab ada orang cakap, kereta yang dah lama bersama tuannya, pastinya ada perasaan.
Ah, saya memang selalu terpengaruh dengan cerita karut begini.

Selesai uruskan kereta,
Kami bertolak ke KL. (kata ganti kami digunakan jika penceritaaan perlukan watak bersama).
Sebelum itu, terima kasih kepada si dia kerana sudi membantu menguruskan kereta.
Toche, toche.

Perjalanan pertama ke KLCC.
Cari-cari tempat untuk berbuka.
Turun, Naik.
Turun, Naik.
Akhirnya keputusan di Asiana.

Selesai untuk tempahan,
Ambik LRT ke arah masjid jamek.
Ramainya manusia.
Bila ramai, saya ada perasaan jadi malas mau bershopping.
Saya patutnya duduk di planet lain.
Bina tempat shopping sendiri.
Duh, susahnya kalau jadi orang yang malas bersesak ni.

Jalan, jalan dan jalan.
Dia sakit kaki dan sakit lutut.
Saya serba salah.
Terasa seperti terlalu menyusahkan.
Saya memang nekad, kalau masuk Mydin pun tak jumpa barang permintaan ibu bapa,
Balik sahaja.
Nanti saya diarah masuk mahkamah kerana mendera anak orang.
Ops, gurau je..

Akhirnya jumpa barang yang dimaukan.
Barang saya tolak tepi, yang penting dia dapat berehat.
Cukup dengan tudung 2 helai.
Juga toche, toche.
(Hari ni saya pakai tudung tu). ^_^..

Balik semula ke KLCC.
Sempurnakan yang wajib dan melepak di Taman.
Lama sungguh saya tak menjenguk KLCC.
Sejak-sejak parking di Masjid dinaikkan.
Aktivitinya cuma,
Sembang-sembang, borak-borak.

Hampir-hampir mau berbuka,
Pergi ke Asiana.
Dapat meja tersorok.
Dia datang dari dunia sejuk, jadi agak kurang selesa bila terasa panas di dinding kaca.
Jadi, kami mengalih tempat.
Dapat meja comel dan cute.
Harap-harap tuan yang duduk di meja comel itu dipandang cute oleh orang yang lalu lalang.
Hiks..

Makanannya okies.
Cuma perut saya sempit sedikit.
Jadi yang disumbat tidaklah sebanyak yang dihidang.
Toche,toche jugak kepada dia.
Kalau tak, tak merasa saya makan kat Asiana.
Eheheh..

Perut sudah penuh,
Perjalanan diteruskan ke Low Yatt.
Beli barang abang.
Kemudian balik terus ke Ipoh.

Dia pening kepala.
Tapi degil nak bawak kereta.
Singgah di Sg buluh,
Tunaikan yang wajib sambil makan aiskrim.
Akhirnya saya dapat jugak makan aiskrim dengan pemberi aiskrim entry terdahulu.
Akhirnya..

Kembali bergerak ke Ipoh.
Sembang-sembang.
Borak-borak.
Sambil tengok bulan.
Tapi bulan macam kabur-kabur.
Yang penting depan mata tak kabur. *wink..wink*..

Sampai Ipoh pukul 1.30 pagi.
Mata memang dah berat.
Tapi kalau mata saya berat, berat lagi mata, kepala dan kaki si pemandu.
Jadi saya bertahan.

Sampai rumah,
Saya dah tak sempat berpikir mau menyalin baju.
Cuma pikir di mana bantal-bantal dan selimut saya.
Tak jumpa pun saya tetap pejamkan mata.

Selamat.
Lena sampai keesokan harinya.

Friday, September 28, 2007

Rencam

Saya menonton AC Disini dalam keadaan panas berbahang di dalam rumah.
Haish, kalau masa sekolah dulu, cakap je panas-panas,
mesti ada suara-suara nakal yang cakap,
"banyak dosa le tu"..

Saya bukan nak cakap dosa atau panas.
Cuma,
Saya dengar Aishah menyanyi lagu Pulanglah di dalam AC Di Sini.
Lagu ni pernah jadi peberet di musim-musim dulu.
Tapi kalau melayan lagu sedih, emosi turut terpengaruh.
Jangan biarkan diri anda dipengaruhi emosi.
Hikkss..

Besok bertolak ke kampung lagi.
*Kena tambah lagi sebab setiap minggu balik kg*
Saya tidak peduli dilabel anak manja,tak boleh berenggang,apa-apa sajalah.
Yang penting saya balik.
Saya ada family.
Kita tidak tahu sampai bila kita menongkat langit.
Gunakan masa yang ada dengan sebaik-baiknya.
Setiap detik itu amat berharga dipenuhi dengan rasa gembira.

Tipu kalau kata tak pernah sedih.
Tipu kalau kata tak pernah menangis.
Cuma jangan dilayan jika emosi sudah terlebih.

Tuhan tidak pernah menduga hamba-Nya dengan ujian yang hamba-Nya tidak mampu.
Selagi diuji, selagi itu bersyukurlah kerana kita termasuk dalam yang diberi perhatian.

Erk, saya tiba-tiba menjadi serius.
Mungkin mood hari ni yang agak kurang baik.
Tapi saya cuba untuk tersenyum sebab saya tahu,
Orang lain tidak tahu mood saya tidak baik.
Kenapa saya mesti nak heret orang lain dalam kondisi saya sekarang.
Paling koman, mood saya kembali stabil bila saya cuba tersenyum.

Senyum adalah perkara yang paling senang dibuat untuk suatu permulaan hubungan.
Senyum sebanyak mana pun,
sekurang-kurangnya bahu kanan yang ringan kerana mengumpat sudah terisi dengan sedekah dari senyuman. Hikss..

:)

P/S: Aishah antara penyanyi yang saya suka suara dan lagunya.
Kagum gue..hiks..

Wednesday, September 26, 2007

Bulan

Malam ni masuk 15 Ramadhan.
Silalah tengok Bulan di langit.
Kalau tak hujan, bulan terang macam muka saya bola.

Saya suka bulan terang.
Opss, saya bukan serigala ye.
Bukan serigala jadian yang mengimpikan bulan yang terang.
Setakat ni, tiada anjing serigala yang menggigit sebarang anggota badan saya.
Jangan risau jika berdiri di sebelah saya tatkala bulan terang.
Kalau ye pun saya adalah serigala jadian.
Saya mungkin akan jadi anak serigala jadian sahaja.
Muahahaha..

Sambil-sambil keluar dari masjid,
Sesudah Terawih,
Pandang langit ke atas.
Lihat bulan terang, ingatlah saya.
Hikss...

Aiskrim

Semalam, susah hati jugak.
Susah hati kenapa,
Tak perlu le diceritakan di sini.
Yang penting susah hati.

Ajak ana keluar.
Jumpa, mengadu.
Makan-makan.
Sembang-sembang.

Pergi kedai runcit,
Saya mau beli topup,
Ana mau beli aiskrim.
Isk, macam pelik suruh saya memilih aiskrim apa yang diingini.
Macam biasa aiskrim peberet saya yang jadi pilihan.

Ana sampaikan pesan dari seseorang.
Dia cakap, saya tengah sedih, tolong belikan aiskrim.
Nanti dia bayar kat ana.

Saya terharu.
Sungguh.
Nampak kecik tapi saya terharu.
Walaupun dia tiada disisi sepanjang makan aiskrim,
Tapi ingatannya terhadap kesukaan saya bila sedih atau happy,
Buat saya terharu.
Sungguh, saya tak tipu.
Walaupun saya bukan penonjol perasaan yang bagus.
Semoga dia tahu apa yang saya rasa.

P/S: Nanti kita makan aiskrim sama-sama ek..^_^

Monday, September 24, 2007

Kenangan Bulan Puasa

Disebabkan tiada apa yang menarik sepanjang semalam atau kelmarin,
Jadi tiada apa mau diceritakan.
Sebetulnya ada yang menarik dan paling menarik tapi biarlah saya simpan seorang yang menarik itu. Hiks..

Yang saya nak cerita nipun agak menarik.

Kenangan di Bulan Puasa.

Kalau mampu, saya mau bercerita setiap peristiwa di bulan puasa sepanjang 25 tahun saya hidup.
Tapi apakan daya, saya ini insan biasa.
Kadang-kadang ada rasa malas.
Kadang-kadang terlebih rajin.

Haa, mule mau bercerita ni.
*Selepas ini saya mau apply jadi tukang karut dikir baratlah*.
ehehehe..

Dulu saya gemar juga bermain mercun.
Nak-nak ada tukang sponsor.
Tak rugi bermanis mulut.
Abang kedai depan rumah yang jadi tukang sponsor.
Masa kanak-kanak, apalah yang dipikirkan selain seronok bila orang beri percuma.
Kalau sekarang, mungkin saya berpikir, ada mee sebalik udang. *Prasangka tebal*.

Ada sekali, dapat mercun papan.
Tapi saya dan sepupu tak gemar main gantung-gantung mercun papan dan nyalakan api pada sumbu.
Tak suka bunyi yang kuat.

Kitorang lebih suka bukak ikatan mercun papan,
Pegang sebatang mercun papan yang dah dibukakkan benangnya,
Sambil memegang, sambil menyalakan sumbu.
Bila sudah ada api, cepat-cepat baling ke lantai.
Kemudian terkekeh-kekeh ketawa.
Entah apa yang lawaknya ntah.

Ada suatu part,
Saya menunjuk terrer.
Pegang lama sikit baru campak ke lantai.
Tak sempat campak, mercun sudah meletup di tangan.
Atau mungkin saya sempat campak tapi terkene serpihan belerang.

Sudahnya jari saya menjadi hitam.
Dua-dua terkedu.
Sepupu kata muka saya pucat.
Mula-mula takde rasa sakit.
Sepupu tegur baru rasa nak menangis.

Diam-diam masuk rumah,
Cari minyak gamat.
Mak kata minyak gamat bagus kalau kena benda panas.

Sepupu tolong sapukan.
Air mata saya dah meleleh tengok jari dah kembung.
Susah nak makan KFC kalau jari dah kembung.
Huahuahua..

Kitorang diamkan perkara ini sampai hari ini.
Kalau-kalau ada ahli keluarga terbaca, anggaplah rahsia sudah pecah.
Ntah-ntah sepupu pun dah tak ingat.
Itu peristiwa semasa berumur 9 atau 10 tahun saya kira.

Sekarang jari saya alhamdulillah masih sempurna.
Syukur pada Tuhan.

Saturday, September 22, 2007

Tag : Tentang Puasa dan Hari Raya

Sejak bila anda mula berpuasa penuh??
Soalan power rangers ni. Dari pandangan mata kasar, puasa penuh saya bermula darjah 3. Tapi kerana diri ini yang tulus mulus mau membuka rahsia, puasa penuh bermula darjah 6. Eheheh..

Pernahkah anda ponteng puasa dan apakah alasannya??
Kerana saya adalah seorang yang baik maka jawapannya pernah. Alasannya, sewaktu mengambil wuduk untuk sembahyang atau mengaji quran, apabila sesi perkumuran, saya kira air paip itu seperti air pepsi. Enak sekali. Jadi terbatallah puasa saya bilamana sambil berkumur, sambil meneguk air paip. Sebab tu bulan puasa sangat rajin mandi. Tu dulu ar time sekolah rendah. Sebab tu puasa penuh mula darjah 6. (Dari sudut diri sendiri sebab takde sape tau sebelum ni. Kira pecah lobang ar ni)

Adakah anda pernah bermain bunga api dan mercun??
Oh, tu aktiviti rutin masa sekolah rendah. Tapi bunga api ni tak layan sangat. Main mercun lagi gempak. Lagi best kalo campak kat bebudak laki yang nak gie surau. Kes perang dalam bas sekolah melarat sampai kat kawasan rumah. Hahaha..

Juadah apakah menjadi kegemaran anda sewaktu berbuka??
Erm,ape ek?apa-apa yang ada, boleh ar taram. Tapi kalo balik kg mesti nk rasa kuih ketayap mak time bulan poser. Ehehe..

Lagu raya manakah yang anda suka??
Suasana hari raya.. Anuar Zain n Elina(kot camni ar nama dia). Comel je suara..hiks..*saya memang suka menda-mende yang comel ni.

Tahun ini anda beraya di mana??
Kompem balik Ipoh. Takkan nak balik uganda kot. Dah mak bapak pun kat Ipoh.

Pernahkah anda bertugas di hari raya??
Tak pernah..Mintak dijauhkan..

Apakah kenangan paling manis di hari raya??
Balik kg..sekarang dah tak raya kat kg..Raya kat umah sendiri je. Balik kg melawat sedara mara je..:(

Sebarkan tag ini kepada 8 orang sahabat yg dah tak sabar2 nak raya.. ihiks!

Khusus pada mereka yang belum membuat tag ini tapi ada link di blog saya.
Sila-sila buka rahsia anda.
Hahahah..

Wednesday, September 19, 2007

Balasan dari bulan

Ini jawapan dari bulan.
Wah, terasa macam surat untuk bulan pulak.
Bulan-bulan lain mau menjawab,silakan.
Dialu-alukan..hikss..

Bulan itu tahu,

Bulan itu sedar,

Dan bulan itu gembira untuk sentiasa menyinari awak di malam gelap.


Bulan itu juga tahu ada ketikanya ia tak dapat bersama sang bintang..

Tapi bulan itu tetap akan berada di situ...

Bulan itu tetap akan sentiasa bersama awak


Itu janji sang bulan pada awak.


oleh : ______


Ya, sekarang kita bukak sudut sastera pulak di sini.
Walaupun tuan punya blog mempunyai bahasa yang agak teruk,
Tapi tuan blog tidaklah meminggirkan bentuk-bentuk puisi, syair, pantun dan segalanya.

Walaupun semasa menuntut di sekolah, tuan punya blog mempunyai kemahiran untuk tidor di dalam kelas bila masuk sudut sastera dan puisi.

Contoh jelas yang boleh diberikan,
Tuan punya blog paling banyak mendapat markah 1 atau 2 bila tiba pada bahagian,menjawab puisi atau hikayat.
Kedua-duanya tuan punya blog tidak dapat menjawab.
Kalau boleh, tuan punya blog mahu mintak 1 lagi pilihan,
Terangkan tentang bahasa komik,kartun dan sebagainya.
Yang itu pasti tuan punya blog boleh jawab.
:)..

Cintai bahasa kita..budaya kita..adioss..

Saturday, September 15, 2007

Minggu Pertama Puasa

Minggu pertama berpuasa.
Happy dapat balik kg.
Happy ada orang yang sudi ambil di stesen bas.
Happy, happy, happy..

Minggu pertama berpuasa.
Pertama kali duduk hujung bas.
Pertama kali masuk Masjid Jalan Diary.
Pertama kali pergi Pasar Ramadhan Medan Gopeng. (Ye ke, lupe plak).hikss..

Terima kasih.
Terima kasih kerana itu.
Terima kasih kerana ini.
Terima kasih, terima kasih, terima kasih.

Semoga,
Ada bahagia dihujung nanti.
Kita merancang, Tuhan menentukan,
Tapi kita berdoa,

Semoga,
Semuanya baik-baik belaka.
Amin..


P/S->Nota tambahan:

Saya lihat bulan.
Yang ada hanya gelap.
Balik-balik gelap,
Saya lihat ada cahaya.
Saya pikir UFO,
rupanya itulah bulan yang saya tunggu.

Hai bulan,
Saya rindu awak.
Semoga awak terangkan cahaya sampai ke bumi.
Saya tau, awak tiada kuasa.
Jadi saya berdoa.
Biarlah bulan sentiasa bercahaya.
Supaya rindu sentiasa terubat.

Bintang-bintang jangan lari.
Temankan bulan ye.
Tanpa bintang, siapalah bulan.

Hai bulan,
Saya suka awak.
:)

* Inilah jadi kalau saya sedang buhsan.
Abaikan ya kalau rasa macam pening-pening atau muntah-muntah bila baca.
Biar saya saja yang tau kenapa ada bulan,
kenapa ada bintang..hikss...*

Tuesday, September 11, 2007

Aku Mau - Once

Kau boleh acuhkan diriku
Dan anggap ku tak ada
Tapi takkan merubah perasaanku
Kepadamu

Kuyakin pasti suatu saat
Semua kan terjadi
Kau kan mencintaiku
Dan tak akan pernah melepasku

Aku mau mendampingi dirimu
Aku mau cintai kekuranganmu
Selalu bersedia bahagiakanmu
Apapun terjadi
Kujanjikan aku ada

Kau boleh jauhi diriku
Namun kupercaya
Kau kan mencintaiku
Dan tak akan pernah melepasku

Aku mau mendampingi dirimu
Aku mau cintai kekuranganmu
Aku yang rela terluka
Untuk masa lalu

*Maaf, saya dilanda simptom malas mengupdate.
Ini lagu kegemaran saya sekarang.

MAAF DIPINTA ATAS SEGALA SALAH LAKU, SALAH PERKATAAN, SALAH BICARA.

SELAMAT BERPUASA. ^_^

Thursday, September 06, 2007

Rasa macam lama je tak berupdate, padahal baru beberapa hari.
Saya diserang simptom malas berupdate.
Ditambah dengan suasana sekeling yang menjadi pemangkin untuk saya bermalas-malasan mengupdate blog.

Sambung cerita yang sebenarnya dah agak lama.
Saya pergi ke zoo. (rasa macam karangan budak darjah 3 plak).

Dari UIA, tiada hala tuju.
Nak pergi kl memang terasa malas.
Kalau tiada sebab,memang lemah nak melangkah ke kl.
Tak suka tempat yang terlalu ramai orang.
Sesak napas.
Tapi kalau terpaksa, layankan aje.

Seronok jugak pergi ke zoo.
Nak-nak pulak ada orang yang memang pakar hal ehwal binatang.
Saya yang dangkal ni memang rasa teruja le.
Yer la, orang tengok channel 50,51,52.
Saya tengok channel 4,15,17,70.
*Ini saluran untuk astro ye*
Memang jauh beza pengetahuan yang ada.
Hahahah. (gelak untuk diri sendiri)

Kebetulan semasa datang,
ada show dari binatang-binatang di zoo.
Bila part anjing laut, orang utan,
mata jadi buntang.
Bila part burung je, mata jadi kuyu.

Habis show, jalan-jalan lagi.
Jumpa tempat sang beruang.
Saya sukakan beruang sebab bila dipeluk, sangat sedap.
*ini untuk teddy bear*
Bila jumpa beruang yang real,
comel memang comel,
Tapi ganas.

Saya dengar bunyi beruang.
Imaginasi saya memang tinggi.
Saya pikir beruang terlepas kandang.
Saya harus menyelamatkan diri.
Lalu saya pun mau berlari.
Lupa suasana sekeliling.
Selepas itu, baru sedar.
Saya masih di dalam zoo.
Tempat binatang terkurung.
Malu sendiri..Hiks..

Jalan,jalan dan jalan.
Kaki dah luka.
Badan dah penat.
Mau minum-minum.
Sebenarnya saya mau mencari aiskrim.
Bila tensen, bila gembira,
saya memang suka makan aiskrim.
*Habit baru*
Tapi aiskrim yang saya nak, takde kat zoo.
Sedih.

Sambung minum di Kg Baru.
Dari zoo ke Kg Baru,mengambil masa 2 jam lebih perjalanan.
Hahahah..
Kenapa?
Kena tanya orang yang memandu.
*wink..wink*

Kaki memang sakit.
Ada parut syiling 1 sen kat jari kaki.
Tapi saya happy.
Yang penting happykan.
Oh, untuk tidak menghampakan permintaan pakar hal ehwal binatang,
Saya letakkan gambar rakan-rakannya.
Hahaha..






Thursday, August 30, 2007

Tag Dari Chot

Tag Dari Chot.
(kang basi lak..heheh)

5 benda dalam beg saya
purse
enset
kunci kete
thumbdrive
stappler
*saje gak nk tambah*
kertas-kertas
pensil
pen
pembaris
pemadam

5 benda dalam beg duit saya
Mykad
Lesen
bisnes card
duit
resit-resit
*saje gak nk tambah*
butang baju yang tercabut.
klip kereta yang tertanggal.

5 benda faveret dalam bilik bujang saya
sikat
perfume
meja solek
sponge bob
selimut

5 perkara yang saya nak lakukan
Nak jogging
Nak kurangkan ketembaman
Nak tengok munger api
Nak makan aiskrim
*Tet*..yg ni rahsia...hahahaha

5 perkara yang sedang dilakukan
tgh taip entry
chatting dalam ym
tengok-tengok jam dah cukup time nak balik ke belum
Gie jenguk kerje kejap-kejap.
Minum air dalam bekas botol color ijo.

Perjalanan ke UIA

Kadang-kadang,
Dibalik-balik sedih,
Kita gembira.

Saya melihat bunga api,
saya gembira.
Dan lagi gembira bila saya pergi berjalan-jalan ke zoo negara.
Saya sebenarnya menyelaraskan ketinggian dengan umur yang sepatutnya.
(Read: kanak-kanak)
Jadi, kerana itu saya gembira pergi ke tempat-tempat begitu.
Hahaha..tak pasal mengutuk diri sendiri.

Cerita-cerita ini kalau ikutkan dah basi.
Tapi sebabkan ini blog saya, sukati saya le mau bercerita bila.
Hahahah..(gelak jahat).

Saya pergi ke zoo pada minggu yang lepas.
Tujuan utama sebenarnya mau pergi ke UIA.
Kawan saya konvo disitu.

Perjalanan ke UIA pun ada cerita tersendiri.
Saya rasa, saya ni bermacam-macam kerenahnya.
Kesian le untuk sapa yang baru nak kenal..hehehe..

Saya adalah pemandu dan ana co-pilot.
Pergi UIA, lalu jalan MRR2.
Untuk ambil seorang teman yang pakar jalan ke UIA.

Minyak dah tinggal sikit,
Tapi malas giler mau cari stesen minyak berdekatan.
Saya teruskan perjalanan dengan harapan ada stesen minyak sepanjang saya lalu di MRR2.

Jalan, jalan dan jalan.
Paras minyak sudah menganjak mengurangi E sedikit.
(sila,sila imagine ye).
Nampak petronas, tarik nafas lega.

Masuk-masuk,
Oh tidak, zura tertipu.
Stesen minyak itu belum berfungsi.
Terpaksa masuk ke Tesco sebelum keluar kembali ke jalan besar.
Sebab itu jalan ke Tesco.

Jalan-jalan lagi.
Saya sedapkan hati orang sebelah.
"takpe, ko jgn risau, ni sempat lagi ni."
Orang sebelah jawab,
"Itu memang betul ke, ko nak sedapkan hati?"
Saya sengeh je. (saya agakkan saya sengeh. Mungkin).

Nampak Shell berdiri gagah.
Lega.
Dengan eksen naikkan tingkap kembali,
Pasang air-cond penyejukkan badan.
(Kes nak kurangkan penggunaan petrol).

Saya pergi ke toilet.
Mintak tolong co-pilot uruskan pembayaran.
Selesai hajat,
Saya terus masuk ke kereta.
Tanya co-pilot, minyak dah berisi.
Jawabnya sudah tapi tiada keyakinan sebab yang mengisi pekerja Shell.
Dia tanya,
"Dah naik dah?" *Merujuk paras minyak*.
Saya jawab, " Kete ni memang lambat sikit naik".

Kemudian teruskan perjalanan.
Baru mahu masuk kembali ke jalan besar.
Co-Pilot jerit suruh stop.
Dia nampak penutup minyak terbuka.
Saya was-was.
Lihat paras minyak masih belum naik.

Eh, minyak belum terisi ni.
Patah balik dengan cara mengundur.
Co-pilot yang uruskan segalanya.
Rupanya pekerja Shell itu sangat patuh.
Katanya, "Boss tak bagi isikan minyak".
Ceh..

Kerana sebab kejadian terjadi,
Co-pilot uruskan pembayaran disitu.
Tidak perlu pergi ke kaunter.
Co-Pilot sibuk main sms, tak perasan minyak sudah terisi atau belum.
Selalunya pekerja yang isikan kalau sudah menolong menguruskan pembayaran.
Nak-nak pulak,
Pekerja Shell yang lain dilihat tolong mengisikan minyak untuk pembayar.
Maka, pastilah kereta saya juga begitu.
Sempat lagi pekerja Shell menambah,
"Kalau tak saya untung RM20 kak."
Ampesh..

Orang kata, kalau ada rezeki,
Adalah.
Maka termaktub, rezeki saya masih ada.
Walaupun muka tebal-tebal.
Dan tentunya orang-orang disitu bilang,

"Ala, lady driver".

Ceh, ceh dan ceh..

Cerita zoo bersambung pulak nanti..
Hahahaha...

Tuesday, August 28, 2007

Musibah yang tak Musibah sangat

Sambungan dari musibah.

Saya ajak ana tidur di rumah.
Rumah sunyi sepi sebab family abang balik ke kg.
Abang terpaksa kerja malam.

Gosok gigi.
Basuh muka.
Sembahyang Isyak.
Semuanya mengikut giliran sebab malas nak guna bilik air yang lain.

Bilik air di bilik saya ada sambungan dengan bilik di sebelah sana.
Kira macam bilik air di tengah-tengah 2 bilik.
Kalau mau guna, mesti kena kunci dua-dua pintu.

Mula-mula, saya dulu.
Kemudian ana.
Saya baring-baring sambil main enset.
Sementara tunggu ana siap semua.

Ana keluar, tutup pintu bilik air.

Tiba-tiba, ana berkata;
"zura..aku terkunci".

Saya bingkas bangun dari pembaringan.
Yeah, memang pintu terkunci.
Dan lagi malang, pintu di sebelah sana jugak terkunci.
Memang le saya tidak terkunci di dalam bilik air.
Tapi berus gigi saya, pencuci muka saya,
Semuanya di dalam bilik air.

Esok mau keluar menonton wayang.
Isk, masalah ni.

Cuba guna cara semasa di Matrix.
Ambil kad Kurnia Insurans. (padan muka, cas lebih2 sgt. *kegeraman ini ditujukan pada kurnia insurance*)
Formula tak menjadi.
Tolak-tolak pintu.
Tendang-tendang pintu.
Aksi ini dilakukan dalam pukul 1 atau 2 pagi ke atas kot.

Cara terakhir,
SMS abang tanya, kebarangkalian kunci diletakkan di mana-mana sudut rumah.

Abang telefon kembali.
Alhamdulillah, kuncinya ada.
Hikss..

Rupa-rupanya tombol pintu telah rosak.
Yang pelik,
Sekarang dh okies.

Besoknya tengok wayang dengan gembira walaupun saya bukanlah minat sangat nak tgk Rush Hour 3.
Baik ada dari takde lansung.
Ehehehe...

Monday, August 27, 2007

Musibah

Kenapa saya menghilang?
Sebab saya terpaksa EL.
Kenapa saya EL?
Sebab..

Hari Rabu, 15/8/2007.
Saya bergegas memandu ke Bangi untuk meraikan hari graduasi SUEN.
Tangkap-tangkap gambar.
Senyum-senyum.
Gelak-gelak.
Selepas itu saya terus bergegas pergi ke rumah kawan baik saya; ana.
Ada temujanji kerana lama tidak berjumpa juga banyak cerita sudah dikumpul.
Hahaha...*tak berjumpa 4 hari, banyak cerita berkumpul. Kalau sebulan?*.

Semasa memandu,
Ada kancil merah, memandu dengan 20km/j.

Ya, saya memang jahat.
Saya gelakkan kancil itu lalu memotong dengan eksennye.
10km selepas itu, (anggaran sahaja)
Kereta saya berbunyi.
Saya pikir tayar pancit atau pecah. *saya ada pengalaman tayar pecah semasa memandu*.
Lalu bagi signal ke kiri.
Ngam-ngam ke kiri, brek tidak berfungsi, enjin terus mati.
Tapi lampu masih menyala.
Radio masih bernyanyi-nyanyi.
Saya panik tapi masih boleh bergelak ketawa.
Ana rileks, katanya itu mungkin bukan kereta dia. Hehehe..

Saya cuba bunyikan hon.
Berfungsi.
Saya cuba tutup lampu dan buka kembali.
Juga berfungsi.
Ah, sudah.
Tiba-tiba peluh rasa nak menitis.
Kebetulan ada seseorang sms.
Orang itu jadi mangsa untuk saya telefon kembali bertanyakan ramalan kerosakan kereta saya.
Kesian dia, dah le tengah semangat nak nyanyi negaraku, terpaksa lak menjawab panggilan saya. *sorry..eheheh*..

Dia kata tak mungkin bateri.
Mungkin ada kerosakan lain.
Saya telefon abang pula, tapi telefon tak berangkat.
Saya dan ana berfikir-fikir.
Keluar dari kereta memang tak le.
Kerana suasana sekitar dan waktu yang tidak mengizinkan.
Ana kata, cuba telefon rakan yang paling dekat.
Saya telefon Kurnia Insurans dulu.
Memang ada tow truck tapi berpikir-pikir dimana mau letakkan kereta selepas itu sangat memusykilkan.
Selepas itu baru telepon rakan.
Dia bilang tunggu saja disitu.

Nasib baik kawan saya di rumah.
Nasib baik dia tak ada agenda dating.
Toche...toche...
Dia datang beserta kerepek bawang dan sebotol air mineral.
Saya rasa umpama ada orang menadahkan kapal terbang pada saya kerana kondisi saya yang di dalam keadaan lapar teramat.
Dia juga buntu.
Akhirnya dia memanggil mekanik beserta tow truck.

Sementara menunggu mekanik dan tow truck sampai,
Sempat berpiknik disitu sambil makan kerepek bawang.
Ayu seh, saya berbaju kurung diwaktu malam..hahahaha..*orang lain mungkin biasa tapi saya luar biasa*.hikss..
Selepas itu, abang dapat dihubungi.
Dia akan datang selepas kakak ipar saya balik dari sekolah.

Bila mekanik sampai,
nampak cahaya di mata saya.
Tapi cahaya jadi pudar bila dia bilang timing belt saya putus dan kemungkinan ada bar (xtau eja) yang bengkok.
Dianggarkan dalam RM400-500.
Saya tarik napas lega.
Bukan kerana saya banyak duit, cuma saya pikirkan dalam seribu.
Memang rasa tak boleh bernapas kalau 1k.

Tunggu pulak tow truck sampai.
Piknik lagi disitu.
Tiba-tiba, kereta mekanik pulak yang rosak.
Haish, berjangkit agaknye.
Cuma bukan kerosakan besar.
Boleh berfungsi selepas ditolak.

Selepas itu abang sampai.
Dipendekkan cerita, selepas abang balik,
Tow truck sampai.
Nampak le kereta saya diangkut dengan begitu comel sekali.
Hahahah..

Selesai semua,
saya dapat makan dengan seronok walaupun tidaklah begitu seronok memikirkan duit yang melayang.
Juga masa yang tidak sesuai kerana memikirkan suasana yang sibuk di opis.
Saya EL 2 hari bersambung dengan sabtu dan ahad.
Kalau EL, kereta di tangan, mungkin seronok.
Ini EL, duduk diam-diam dalam rumah.
Tiba-tiba saya jadi suri rumahtangga yang bagus.
Hahaha..

Malamnya,
mekanik menelepon,
Anggaran sudah bertambah,
Semuanya mungkin dalam RM600++ tapi tidak menjangkau RM700.
Saya senyum-senyum kelat.
Terpaksa.
Semua bar bengkok.

Sabtunya semasa mengambil kereta,
Bayar dengan terketar-ketar.
*hikss..*
Saya matikan enjin.
Kemudian hidup kembali.
Enjin tidak berfungsi.
Ah,sudah.
Radio tidak berfungsi.
Lagi parah.
Bateri kereta pula bawak masalah.
Bateri itu memang sudah patut ditukar tapi saya tak jangka dalam masa yang serentak.
Rasa macam sedih pun ada.
Nak-nak di hujung bulan.

Saya terpaksa menukar bateri.
Read :Terpaksa: .
Jumlahnya bertambah.
Keseluruhannya, adalah RM900++ beserta harga tow truck.
Saya rasa terancam sungguh untuk suasana di hujung bulan.
Ajak Suen tenangkan diri dengan makan aiskrim selepas ambil kereta.
Selepas makan aiskrim, saya terdetik mau melihat lampu kereta.
Kerana abah pernah menegur, lampu saya macam mau, xmau menyala.
Saya pikirkan kerana bateri yang lemah.
Rupanya saya silap.
Lampu lansung tidak menyala walaupun bateri baru sudah diganti.

Cari kedai kereta berhampiran.
Mintak tukar mentol.*Saya anggarkan itu mentol je le*.
Sepatutnya kene RM28.
Tapi sebab yang original takde,
saya mintak 2nd hand dengan harga RM5.
Saya berjaya.
Saya berdoa untuk balik kerumah selepas ini,
tiada masalah lagi.

Tengok bunga api dengan gembira walaupun tidaklah begitu gembira kerana duit yang sudah terbang.
Tapi gembira le jugak.

Malam sebelum tidur,
Ana tidur dirumah saya.
Ada sesuatu berlaku.

Jeng..jeng..jeng..

bersambung selepas ini..
heheehhehe

Thursday, August 23, 2007

Haish,manyaknye spekulasi...
Saya ada sedikit masalah tapi tak boleh diceritakan disini selagi keluarga saya tidak tahu menahu.
Besok, besok baru saya cerita.
Dan selepas itu, baru saya membuka cerita.

Dan selama saya berdiam diri,
saya dilanda demam busy.
Tapi masalah-masalah saya tiada kaitan dgn hati dan perasaan ye.
Jangan buat spekulasi.
Cuma berkaitan dengan...

bersambung......

Monday, August 20, 2007

I Promise..

Saya ada beberapa masalah teknikal. Kemudian-kemudian akan diceritakan.
Terima kasih kepada rakan-rakan yang membantu.
Juga yang menenangkan fikiran.
Saya takkan lupa itu.
Terima Kasih banyak-banyak.
Entry hari ini, hanya ini;


I'll be here...

Why??

I'll be waiting...here...

For What??

I'll be waiting...for u...so..

If u come..

U'll find me..

I Promise..

p/s:
saya tidak dapat menjenguk blog-blog lain seperti selalu untuk seketika.
Maaf..