Monday, September 24, 2007

Kenangan Bulan Puasa

Disebabkan tiada apa yang menarik sepanjang semalam atau kelmarin,
Jadi tiada apa mau diceritakan.
Sebetulnya ada yang menarik dan paling menarik tapi biarlah saya simpan seorang yang menarik itu. Hiks..

Yang saya nak cerita nipun agak menarik.

Kenangan di Bulan Puasa.

Kalau mampu, saya mau bercerita setiap peristiwa di bulan puasa sepanjang 25 tahun saya hidup.
Tapi apakan daya, saya ini insan biasa.
Kadang-kadang ada rasa malas.
Kadang-kadang terlebih rajin.

Haa, mule mau bercerita ni.
*Selepas ini saya mau apply jadi tukang karut dikir baratlah*.
ehehehe..

Dulu saya gemar juga bermain mercun.
Nak-nak ada tukang sponsor.
Tak rugi bermanis mulut.
Abang kedai depan rumah yang jadi tukang sponsor.
Masa kanak-kanak, apalah yang dipikirkan selain seronok bila orang beri percuma.
Kalau sekarang, mungkin saya berpikir, ada mee sebalik udang. *Prasangka tebal*.

Ada sekali, dapat mercun papan.
Tapi saya dan sepupu tak gemar main gantung-gantung mercun papan dan nyalakan api pada sumbu.
Tak suka bunyi yang kuat.

Kitorang lebih suka bukak ikatan mercun papan,
Pegang sebatang mercun papan yang dah dibukakkan benangnya,
Sambil memegang, sambil menyalakan sumbu.
Bila sudah ada api, cepat-cepat baling ke lantai.
Kemudian terkekeh-kekeh ketawa.
Entah apa yang lawaknya ntah.

Ada suatu part,
Saya menunjuk terrer.
Pegang lama sikit baru campak ke lantai.
Tak sempat campak, mercun sudah meletup di tangan.
Atau mungkin saya sempat campak tapi terkene serpihan belerang.

Sudahnya jari saya menjadi hitam.
Dua-dua terkedu.
Sepupu kata muka saya pucat.
Mula-mula takde rasa sakit.
Sepupu tegur baru rasa nak menangis.

Diam-diam masuk rumah,
Cari minyak gamat.
Mak kata minyak gamat bagus kalau kena benda panas.

Sepupu tolong sapukan.
Air mata saya dah meleleh tengok jari dah kembung.
Susah nak makan KFC kalau jari dah kembung.
Huahuahua..

Kitorang diamkan perkara ini sampai hari ini.
Kalau-kalau ada ahli keluarga terbaca, anggaplah rahsia sudah pecah.
Ntah-ntah sepupu pun dah tak ingat.
Itu peristiwa semasa berumur 9 atau 10 tahun saya kira.

Sekarang jari saya alhamdulillah masih sempurna.
Syukur pada Tuhan.

12 comments:

MZ said...

isk ... dua batang jari pernah kene mercun ekk? *kene diskaun masa hantaran menikah esok nih* ;)) huhuhu

Noushy Syah said...

hehehhe..igtkan rahsia puasa yang yok! Muahahahhha...

.::{ uMIe }::. said...

Iks.. iks.. iks.. nakal sungguh kak zura nie masa kecik2.. :p tgk tu pokcik bilang ape... *kena diskaun hantaran kawen :p...

arsaili said...

isk2..nakal nya..moral of the story..jgn main mercun..main bunga api jer

chot said...

aku ni penakut dgn mercun..mmg xmain mercun langsung...budak baik..hehe

Sham said...

heheeh.. nanges kena mercun ek.. lagi gemar main mercun roket... meletup nun di atas

zura lias said...

pokcik,
erk..dh okies dh..extra ar pokcik..hahaha..

noush,
hahaha..puasa yang yok pun ade gak..hihihi..tu xleh citer sgt nnti ade yg amik idea...x bagus utk kanak2..

umie,
eh,tp kalo umie jumpe akak kecik, x nampak nakal pun..muke baik je..mcm skarang ni yg mmg baik..hahahahahahah..

arsaili,
erk,x nakal..tu nk mencuba je..hehehe..

chot,
erk..ni nk kene baling mercun mancis kat chot ni..hahahaha..

sham,
hehehe..biase ar..pastu men balik..hero mmg kene nangeh dulu..muahahha..erk, mercun roketnnye cerite pun ade..tp tu nanti-nanti le..hikss..

Hajar said...

hehe, nakal juge ek awak taim kecik2 dulu?
skang ni abang yg bg mercun tu ade lg ke? ;)

Noushy Syah said...

ERRRR.....nti kita main mercun lagi nak? hehhehhe...

Ok OK..how about bunga api?

zura lias said...

hajar,
erk..erk..xde le nakal..muke pun nampak mcm budak baik je..hahahaha..abang yg bg mercun tu dh tutup kedai..bankrup kot asik bg aiskrim free..mercun free..hahahaa...

noush,
erk, skarang dh susah sikit..demi menjaga imej di depan anak2 sedare..nnti anak sedare ingt satu geng lak dgn diorg..hahahaha..
munge api x baper minat..tgk je buley le..hikss..

ah kim said...

Hahaha! Susah ho mau makan itu kfc...sehingga menjilat jari! Haha!

zura lias said...

kamal,
hehehe..tue ar pasal..alhamdulillah xde paper..hikss..