Monday, October 29, 2007

Cerita sedih

Cerita 1,
Waktu: Hari Raya ke - 4

Erm,bagaimana harus diberitahu.
Segalanya bermula di petang hari.
Keterujaan saya membeli tudung bertukar menjadi berita sedih.

Saya mencari.
Saya berusaha mencari.
Kesian orang tu kena menolong saya mencari.

Saya pergi dari satu kedai ke satu kedai.
Semuanya saya tanya.
Takde kedai yang saya tak tanya.
Semua jalan yang saya jejak, semuanya saya jalan kembali.

Walaupun orang di sebelah sudah tergelak-gelak,
Saya tidak peduli.
Yang penting, tidak putus asa.

Tapi,
Kalau dah bukan rezeki,
Memang bukan rezeki.
Sampai sudah tak jumpa.
Sedih jugak.

Orang tu meneruskan pemanduan.
Dia berhenti sebentar di 7e.
Saya ingat dia mau berasapkan mulutnya.
Tapi orang tu mengejutkan saya dengan aiskrim yang saya sukerk.
Mulanya dia berlakon seperti tersalah membeli aiskrim.
Tak sampai hati untuk menolak.
Saya lupa dia ada 2 tangan.
Aiskrim yang saya suka di tangan yang lagi satu.
Hilang sedih saya.
Terima Kasih.

Tapi yang hilang itu tetap hilang.

Suen,
Sorie, jam tangan ko kasik,
Dah hilang.
Waaa...
Sekarang tangan ni dah kosong, dah takde jam..:(

Cerita 2,
Entah kenapa saya sedih dengan cerita ini.
Walaupun tiada kaitan persaudaraan, tetapi ada kaitan saudara sesama Islam.
Yang penting, banyak yang kita belajar dari cerita ini.
Adik Angkawan Negara Meninggal Dunia
Si abang pulang dengan selamat,
Walaupun pergi dengan risiko nyawa.
Si adik yang sihat tubuh badan,
Pulang ke rahmatullah tanpa di sangka.

Al-Fatihah untuk Sheikh Mustafa Shukor Al Masrie.

13 comments:

arsaili said...

ajal dan maut di tangan Allah..begitu la kehendaknya, maka tiada sapa yg dapat mengelak...bila pula waktu kita?

zura lias said...

yup, ajal n maut di Tgn Tuhan..itu yg sy nak tekankan...kite berdoa kat angkasawan selamat pergi n balik..tapi tak disangka, yang memang kt bumi yang pergi dulu..Sudah tertulis takdirnye mcm tu.. :|

Hajar said...

ye, betul tu. ketentuan tu datang daripadaNYA. siapa kita untuk menghalang? :)

pernah dengar x pepatah " we gain something but we loose something?"

apa pun, doakan mereka tabah menghadapi dugaan ni

zura lias said...

hajar,
yup..semoga mereka tabah..:D...mungkin ini jadi kenangan yang tidak dapat dilupakan oleh keluarga beliau...

aria ayumi said...

aduhai. sedih kan bile jam ilang. mesti rs kekok. huhu. seb baek ade dia kasik askem. terubat sket ase :D

al-fatihah

MZ said...

- innalillah ..
- :)

Noushy Syah said...

AIyakkk....mcm mana bole hilang Zura? ishkk ni meshti asyik mkn askem sampai jam tangan org curi tak sedar hikss..

Ajal maut telah Allah tentukan rite, yg pasti usia bukan halangan, sebab itu kita sentiasa harus bersedia..

dijah said...

Happy baca citer angah dan eskrem..so sweet...
Sayu bila baca citer adik dr sheikh..al-fatihah...

ak_0143 said...

asyik2 citer pasal aiskrimmm... jeles nih... takde sapa nak blikan owg aiskim.. waa!!!

hahahaha

Jie said...

DariNya kita datang kepadaNya kita kembali.... kita tidak akan KEHILANGAN jika kita tidak pernah MEMILIKI!

eskerim......hidup biar sedap..mcm eskerim..nikmati sblm dia cair kan..kan..

chot said...

ko cari 'tudung datuk k' ke? hehe

zura lias said...

diya,
haaah, mmg pun..rase mcm terenti masa..diya xmo belikan akak jam?hikss...eskim pengubat jiwa..ahhahaha...

pokcik,
akhirnye pokcik kembali..welcome back..:D

noush,
erkk...mkn eskim selepas..ilang sebelum..mase tgh ralit cari tudung..hihihi...yup, pucuk muda pun bleh gugur...

acu,
sweet ek?eskim mmg sweet..x elok di amalkan slalu..nnti gigi rosak..ahahaa...*bdn pun naik*..takziah utk familynya..

kamal,
meh jumpe meh..nnti akak belikan kamal eskim..hikss..sian die xde org nk belikan..ahahhaaa..

kak jie,
1st time tgk kak jie sies..tabik kak jie..haittt..:D...

chot,
aku cari tudung misai datuk k..ahhaha..

megat said...

siapa sangka kan!? itu lah kebesaran tuhan. utk yg masih hidup beringatlah