Friday, December 14, 2007

Mental

Saya membaca di sini.
Kajian menunjukkan bilangan rakyat Malaysia berpenyakit mental semakin meningkat.
Saya juga pernah membaca di artikel saya-lupa-artikel-mana,
Sikap pemandu di jalan raya juga dikenali sebagai salah satu tanda penyakit mental.

Ini kerana sikap seseorang semasa memandu jauh menyimpang perubahannya berbanding sewaktu dia di dalam linkungan yang stabil.

Saya membandingkan dengan diri saya.
Pernyataan ini saya kira benar kerana merujuk kepada diri sendiri.
Tetapi tidak boleh dikatakan tepat kerana kajiannya tidak menyeluruh.

Contoh-contoh yang boleh diberikan,

- Saya akan memandu dengan laju bila saya sedang tensen.

- Ada kereta yang tiba-tiba mau memotong barisan, saya akan dekatkan kereta saya serapat-rapatnya dengan kereta di hadapan saya. Lansung tidak ada ruang untuk beliau mencelah.

- Jika kereta itu sudah di belakang saya, untuk laluan satu lorong, saya akan memandu secara perlahan 30km/j semata-mata sakit hati dan ala-ala memberi pengajaran, sila beretika semasa memandu. Sabar mengikut barisan.

- Kalau ada 3 lorong, dan ada kereta seperti semut mengambil lorong paling kanan, tetapi lorong tengah dan kiri ternyata sangat tiada kereta, saya akan menyumpah-nyumpah kereta itu walaupun beliau bukan boleh dengar langsung apa yang saya cakap melainkan beliau adik beradik superman yang boleh mendengar dengan cara laluan angin.

- Kereta yang membawa tanpa hala tuju juga bakal menerima jelingan dari saya walaupun saya kira beliau tidak takut langsung dengan jelingan saya. Tapi puas hati jugak dapat menjeling. Kereta-kereta demikian adalah kereta yang tidak memberi signal untuk masuk ke lorong yang lain, tapi main masuk tak bagi salam dan tak nampak kiri kanan dan belakang. Saya akan cepat-cepat memotong kereta demikian dan memberi jelingan tajam.
*Aksi ini saya hanya buat untuk pemandu wanita. Kalau pemandu laki, saya takut beliau mengejar saya sampai ke rumah semata-mata berfikir, saya mau mengajak mereka berdating.* (read : Saya bias)


Itu antara contoh yang saya kira sebagai tanda-tanda penyakit mental.
Sikap yang berbeza dan di luar kawalan.

Haruskah saya makan ubat mental selepas ini?
:D..

16 comments:

aria ayumi said...

hahaha. tu ukan sakit mental ah kak. tu namanya 'berhemah' di jalan raya :p

diya ase kan kak, klw kite pegi jenjalan nnt. biar diya jela yg drive. ekeke ;))

Noushy Syah said...

Zura...

Honestly, to me it's more towards attitude!

..with exception when you are stress or tension.

Trust me SOME Msian citizen needs to change their attitude towards:
1/way of driving
2/civic minded especially on using public properties,eg toilet,those days public phone so many vandalism
3/punctuality on janji melayu!

Attitude is not something you are stuck with forever, but can change whenever you wish.It does not define or determine you, however,represent you to the rest of the world. It is based on the way you choose to respond to the events or circumstances in your life...either continue with the NVM attitude or attitude that will open your eyes to the valuable possibilities!

AK said...

ehem...kalo cmtu saya pon mntal gak ke???

- saya pon pandu laju bila tensen
- bila ada yang nak potong, masa tu la tiba2 laju...
- sumpahan - haha, mmg slalu, sampai kawan saya suh letak 'healer' dari dalam kereta, contoh sumpahan "eee ko masuk jalan aku... bengong, kang langgar marah" "siol punya keta" "oii nak mampus ke?" "bodo" haha
- tapi saya tak suka menjeling,...

jadi saya kurang mentak sikit dari akak la... hahahaha

Mazza Homemade Cookies said...

saya pernah membawa kereta, dan ada wanita yang menjeling macam tak puas hati kepda saya...I think she might be you..hehe..

Anonymous said...

zura..kak meen paling menyampah kalau kat hiway nampak keta yg huyung hayang kejap slow kejap laju tak tentu hala..mesti driver n penumpang sebelah kiri tu adalah couple (sorry to say, kebanyakannya melayu)belum kawin yg tak nyempat2 nak sampai 'bilik hotel'!!! u know what i mean la kan..kalau nampak je keta macam ni ( byk kali dah jumpa)..kak meen akan cuba potong, my bro selalunya akan turunkan cermin tingkap n jerit "Allah huakbar" kuat2 haha..tersentak dorang..

soalannya: siapakah yg mental di sini? couple yg memprojekkan diri dalam keta dan membahayakan penumpang lain atau kak meen yg busy body? hehe

kuchalana said...

all is about the system...

zura lias said...

diya,
haa..akak mmg pemandu berhemah..*masuk lif tekan sendiri*..hikss...erk..diya riso ek naik dgn akak nnti diya kene pegang pintu sume..hahahaa...

noush,
agree..pointnye..attitude..mmg kalo masuk toilet kene tgk dulu toilet camne..palin nyampah kalo x reti flush or buang tisu dlm toilet..mcm bebudak..

p/s: erkk..emonye zura..hahahaha

MZ said...

oit!!!!! sadis nya dak eypoh nih!!!

Hajar said...

hehe, kebykn apa yg awak buat tu saya buat gak. adakah kita perlu amik preskripsi ubat yang sama? haha.. :p

arsaili said...

salam..only by prescription ok...

aria ayumi said...

hehe. xde ah sampai kene pegang pintu sume. stakat bersiap sedia nak lompat kuar kete tu ade ah. kui3.

Noushy Syah said...

Have a blessed holiday, be a defensive driver:)

Qaseh Bidadari said...

hehehe...lebih kurang akak je ni...
tp bukan mental problem tau,ni tindak balas negatif...

Orked said...

ubat dia senang je..guna tayar 4 segi..ha ha ha...seksakan nk memandu...

zura lias said...

kamal,
kurang mental tapi tekanan jiwa..hahahahah...*sorie..akak bergurau*

myfisol,
erk..ade ke?tajam atau x tajam?kalo x tajam betul le sy..sbb sy jeling memain je..;))

kak meen,
sy pilih couple itu ade tekanan jiwa n kak meen ade mental jugak..mental tgk couple yg x reti2 nk cari otel..buat kt otel je..hahahahaha..*sungguh saya bukan sekular*..hikss..

kuchalana,
hehhe..1 pendapat telah diterime..hikss..mekasey..

pokcik,
sadis ke pokcik?maka blanje le sy kenny rogers..hehehe..

hajar,
yer kite perlu..caranye kite pergi berjalan sensorg di shoppin complex sambil mencapai barang2 kita suke sampai duit dlm beg kering..hahaha..

arsaili,
salam..okies..tenkiu..:D..

diya,
hehehe..akak leh imejin diya..hahaa...

noush,
thanx noushh..:D..

mama ranggie,
kite same ke?gimme five..hehehe...

kak jie,
erk,tayar 4 segi?hihihi..dh mcm gula2 atau org perak kate coklat..hikss..

Noushy Syah said...

ZURA, indeed, thanks to the tehcnology...so far and yet so close, everything @ finger tips..BTW,thanks also to BKS that brought us closer....of all the contenders, only you, me, brother Rick and Zila that keep in touch....:)