Wednesday, December 05, 2007

Hujung minggu yang lepas

Saya sibuk.
Sibuk memancing.
Dapat ikan kecil.
Walaupun saya tidak dapat makan ikan itu.
Saya tetap bawak balik ke rumah.
Biarlah kucing saya yang melantak ikan itu,
Dari saya lepaskan kembali ke sungai,
kerana dia sudah terluka.

Saya menipu.
Saya tidak memancing.
Tidak pandai memancing.
Tapi pernah memancing.
Guna umpan cacing.
Tapi tak pernah dapat ikan.
Yang dapat keseronokan.
Sebab dapat mengikut abang-abang dan sepupu-sepupu lelaki pergi memancing.
Dapat duduk di Jeti sambil melambai-lambai ke arah kereta yang lalu-lalang.

Itu cerita 16 atau 17 tahun yang lepas.

Yang sebetulnya,
Saya dihambat kerja-kerja di pejabat.
Semalam ada masa yang bagus, tapi saya rasa lagi bagus bergossip dengan Diya.
Lagi menenangkan hati juga membantu saya mengaktifkan otak membuat pelbagai spekulasi.
*Ingat rahsia kita ye diya...*..:D
(thanx untuk itu).

Saya mula dari cerita di hari Sabtu.
Saya ada sukan.
Bukan sukan Sea di Korat cuma kecil-kecilan di padang ofis.
Main netball di panas yang terik menghasilkan merah di pipi.
Senang.
Tak perlu pakai blusher. *Macam le saya ada blusher selama ni*..eheheh..

Selepas itu,
Saya pergi ke Low yatt.
Mau membeli USB wireless untuk cucuk di badan CPU.
Selepas ini, tidak ada istilah bz lagi kerana saya boleh mengupdate di rumah.
Kecuali saya malas atau keluar berjalan-jalan.

Dan selesai semua,
Tiada arah tujuan.
Berjalan-jalan tanpa arah.
Bersembang meluangkan masa bersama si peneman.
Terima Kasih Awak.
Dan Ain.
Saya seronok walaupun tercalar sedikit hati.
Cuma hirisan biasa.
Boleh ditutup dengan segera.
Cuma permintaan,
Jangan ada lagi calar yang sama.
Takut-takut kalau ada petanda kencing manis, luka susah untuk sembuh.
Jangan rasa bersalah.
Cuma peringatan bersama. *yang paham, paham le, Ini cerita rumahtangga*..:D

Oh, saya lupa.
Semasa pergi Low Yatt.
Dia sudah tidak tahan mahu melampirkan "hajat".
Saya bergegas keluar dari kereta tanpa memandang kasut yang disarung.
*saya ada hobi, suka menanggalkan kasut*.
Dia sudah hampir ke toilet.
Baru saya perasan, kasut saya
Tidak duduk sama tinggi,
Berdiri sama rendah.
Sebelah selipar berwarna pink kehitaman.
Sebelah lagi sandal berwarna coklat kehijauan yang tidaklah bergaya sangat tapi orang tau itu bukan selipar tandas.
Dia menahan ketawa tapi "hajatnya" lagi penting.
Saya pula terkocoh-kocoh pergi ke kereta semula,
Memadankan sandal coklat kehijauan dengan pasangannya.
Tapi, tidaklah malu sangat.
Orang sekeliling lebih kepada membuat hal sendiri dari memandang kiri kanan.
Jadi saya yakin sekarang,
Teori ibu saudara saya,
"Orang yang duduk di KL sombong-sombong.
Bertentang mata pun tiada senyuman. Memang patut kes ragut sudah berleluasa kerana masing-masing sibuk dengan hal sendiri. Tiada masa mahu melihat siapa yang menjerit meminta tolong."
Saya terdiam.
Anda bagaimana.
Sokong atau membangkang?

22 comments:

Noushy Syah said...

1/oooo..main tipu yea,xmemancing kata memancing dapat ikan kecik bagi tucen makan?? Tipu dosa tau...

2/Wahh ada rahsia yea dgn Diya...nti nak korek dari Diya, hehhehe

3/Kesah rumahtangga saya xtau, tapi about not good having Diabetes Mellitus tuh faham sangat2, lukanya mmg sukar diubati cukup setakat bertahan aje...dalamnya maksud tersirat,sedangkan lidah lagi tergigit, kan kan..

4/Errr...menunaikan hajat,ERRR dia ke Zura, muahahahha..I'm laughing as if I could see how's desperate one can be running for the loo..nasib tak bertaburan, muahahahha

5/Reminder:This is important for you Zura ..gelak dulu yea, ahakss...be careful of that habit, coz next time maybe tersarung baju lain, kain lain @ vice versa...

6/Urbanization got nothing to do with the courtesy,that's more towards attitude...

Last but not least,sorry for the long comment...:)

Noushy Syah said...

p/s yehhh..Kalah Diya, sbb this time Nshy is the first...:p

Noushy Syah said...

p/p/s And the 2nd n 3rd..tehehehhehe

Hajar said...

heheh, mesti suka simpan kasut banyak banyak banyak pasang dalam kereta ni. pastu bila keluar kereta main sarung jer, tak tengok.

hahaha(tolong gelak sat) :D

p/s jgn amalkan selalu :p

aria ayumi said...

hahaha. diya saje kasik can noushy kumen dulu. no hal je. :D

sebetolnya, gossip2 akk banyak uat diya berfikir *ukan sng diya nak berfikir ni*. hehe. thanks utk itu gakss ;)

hehe. xtau la diya nak kata org kl ni sombonk ke tak. not sure. ade la sikit2 kot.

adehhh. akk nye habit ade sikit pelik. suka menanggalkan kasut sampai tak sedo tertukar sandal ngan selipar. huhu.

anna said...

err..zura..ko ckp tercalar skit hati cam tujukan kt ain jer..eh ke aku xtau ke aku yg konpius???..hmm...

meen said...

wah waaahh cik noushy kita ni nak conquer nampaaaaaak..hehehehehe

anyway..kak meen rasa, bukan tempat yg menjadikan sumeone tu sombong,,tapi sikap masing2 la coz ramai jugak org2 KL yang baik2. Tak semestinya org2 kaya, dia sombong ngan org yang tak kaya... Orang pandai, dia pandang rendah ngan yang kurang pandai...tak semua macam tu...macam noushy cakap..semuanya berbalik pada soal sikap..attitude.

zura lias said...

noush,
1. hiks...tipu sunat..hehhee..
2. kompem diya x bgtau..kan diya kan..hiks..
3. hehehe..haah, kisah rumahtangga, sampai situ je ceritenye..x elok heboh kt org luar..hiks..
4. haa..memula zura gelakkan die..pastu die gelakkan zura..
5. penah jugak..tersarung tudung org len masa ramai2 semayang dalam bilik..:D
6. yup..attitude penyebabnye..or maybe paranoid..*tolong orang kang diri sendiri pun kene gak*..:D

it's ok noush... i like reading ur comment..*wink..wink*

noush lagi,
erk..tgh berlumba ke nie?hihihi..

noush lagi dan lagi,
hahahaha...sume noush sapu kalo dpt medal..

hajar,
haah, senang citer, kalo boleh dengan katil,almari baju sy nk bubuh dlm keter..:D...hihih..tu ar, xleh amalkan..nnti kene gelak..

diya,
diya kasik laluan kt noush..hiks..woo...gossip akak wat diya berpikir...abih ar zubir xleh cari mkn pasni..gossip die org x berpikir tp marah..hahahaha..
mcm noush ckp, bukan kl x kl..tp sbb attitude..selfish..:D..
akak mmg camtue diya, kalo drive kete sendiri, akak pakai selipar toilet..kalo keter org, akak tanggal kasut..kalo akak jd co-pilot..akak suke tanggal kasut..kt opis pun same..:D

anna,
erk.ye ke?ehhee..bukan ain..tp org-org yg berkenaan..:D...

kak meen,
hahhaa...noush nk dpt medal..yupp..sumenye sbb attitude..tp kerana nila@nira sebijik..rosak susu sebelanga..

mama ranggie said...

mesti banyak koleksi kasut dlm keta tu...

yOnnA said...

akak menipu..
nk kene babab ni hahah..
yonna pancing akak dr sane kang :p
hoho..

bab habit akak tu..
bahaya tuh kak..
ni g low yatt xpe la..
kene ade dinner ke..
pape fuction ke..
haha

nAt said...

dak zura.. yg kelakau..

heheh akak penah pakai sandal lain kaler tp sama design...gi keje lak tu.. ekekek..

dah sampai opis baru pasan.. satu black satu grey... seb baik xde yg pasan pon.. ekekek

Hanna J. Potter said...

nani rase..sbb org skrg takde sgt sifat caring kot. they believe in caring for those they know, but not the rest of the world..mgkin sbb tu byk yg kite tak sedar kt sekeliling kite. i find your blog interesting...

em..boleh nani add kakak kat nani punye bloggers list...? would you add me up, too?

MZ said...

:)

Noushy Syah said...

Mcm kak Meen punya blog's title, once in a blue moon, lemme conquer here..hehehhe...

ak_0143 said...

huhuhuhu... kak zura!

oho... masih lagi kisah si ikan dengan pemancingnya... melekat betul kisah tu ek!
diya? apakah rahsianya itu???
dan untuk ruangan pendapat di akhir entry, saya ingin membangkang yang arif!!

kalaulah kamal ada di tempat kak zura salah pakai kasut tu, sebagai orang kl, kamal akan tengok betul2 insiden itu, gelak kuat-kuat, sehingga semua orang perasan... dari situ, mungkin kak zura akan ubah fikiran pasal orang kl...

hahaha... saja je tu sebenarnya!

apapepun, pilihlah kasut elok2 sebelum menyarung! huhuhu

Jie said...

dr berjela² entry yg kakjie baca tanpa lompat kijang atau pun lompat galah..sbb overweight kan...kahkahkah


sentiasa berprasangka baik dengan orang....biar je apa org nk kata dgn kita...asalkan kita tak terhutang apa² dengan orang lain sampai ke akhirat ....

peace...salam jumaat yang indah!

zura lias said...

mama ranggie,
akak pandai...mmg pun..hiks..

yonna,
hehe...akak tipu sunat..jgn babab akak..hakhakhak..tu le riso gak kalo slh kasut mase function..akak kene asingkan kasut dlm kete ni..

nat,
ehehhe...tu ar,sy pun sib baik xde yg perasan..fuhh..selamat..

hanna j.potter,
yup, caring utk yg tertentu je..camne konsep berkasih sayang nk jalan ni..okies..nnti akak add nani..:D

pokcik,
:D

noush,
ehem..ehem..nk konker sini??bayar dulu tau..hahhaa...

kamal,
akak saje nk buktikan..entry pemancing tu bukan akak yg reka...akak x reti memancing pun..hahahaa..rahsia?biarlah rahsia..hahahaa..
erk..bukan kak zuranye pandangan..mak sedara akak..akak tukang dgr je..iskk..sib baik Kamal xde kt situe...fuhh..lega..okies,akak akan pastikan akak dh asing2 kasut dlm kete dulu..hihhi

kak jie,
erk, dh xleh lompat2 dh..jom exercise kak jie..:D..yer, saya setuju...Peace..:D

arsaili said...

iskkk..ada usb wireless ek..cam mana tu..ambik aa photo..ehehe ketinggalan skit

meen said...

zura..dalam keta kak meen pun berlambak2 kasut, selipar..hehehe tapi nasib baik tak pernah lagi terpakai kasut lain2 hehe

zura lias said...

arsaili,
akan diusahakan..:D...

kak meen,
erk..eheheh..jgn tau kak,malu nnti, kalo dh malu kene pura-pura tak malu..hikss..

aria ayumi said...

diya sht je kak... kat sini mmg ujan je. cuma sari dua ni je xbape ujan ngat. kwsan umah diya kwasan bukit. xpenah banjir. tp, dlm bilik diya yg banjir nye. kui3. - jwb soklan akk yg dlm fresnter :D

zura lias said...

diya,
heheheh...dlm bilik diya yg banjir?banjir ape dik?hiksss...