Tuesday, July 31, 2007

Baca paper semalam..:D

Saya mahu bercerita di sini tapi risau dimasukkan ke I As A.
Kan sudah ada isu penulis blog harus bertanggungjawab dengan apa yang ditulis.
Selepas ini, kita semua pakat-pakat angguk sahaja.
Jangan geleng-geleng.

Tapi, isu yang paling saya suka sekarang,
Cikgu dan anak murid.
Selama ini,cikgu yang sering disalahkan.
Cikgu rotan tangan, cikgu rendam kolam.
Tapi,bila anak murid cekik cikgu,
timbul isu lain pulak.
TIDAK PATUT PELAJAR ITU DIBUANG SEKOLAH.
Hahaha, saya gelak.

Bukankah sekolah itu ibarat satu kerajaan.
Pengetua sebagai Perdana Menteri.
Cikgu-cikgu adalah pemimpin.
Anak-anak murid sebagai rakyat.
Oh ya, dimana ye posisi Sultan di sekolah.
Anggap sahaja kementerian kita sebagai sultan.

Kalau rakyat cuba mencederakan pemimpin,
Selalunya rakyat tu dipenjarakan, dibuang negara
(mungkin, sebab menukar rentak lagu negaraku pun sudah ada yang mencadangkan rakyat itu dicampak ke laut)
Jadi, jika mencederakan pemimpin, itu terlalu besar.
Paling-paling, dimasukkan ke dalam I As A.

Atas dakwa-dakwi di atas,
memang sesuai sangatlah pelajar itu dibuang sekolah.
Walau marah, walau bengang,
Pelajar itu harus tahu,
Yang dicekik itu seorang guru.

Saya kesian guru-guru di Malaysia.
Tak dibentuk pelajar, dia yang salah.
Dah dibentuk, dia juga yang salah.
Ibarat ditelan mati emak, diluah mati bapak.
Takpelah, janji ikhlas mengajar.

P/S: Bukanlah bermaksud pelajar yang dibuang itu kita abaikan, cuma kita berikan dia satu sesi terapi jiwa.
Patutlah..patutlah banyak kes anak bunuh mak... *SIGH*

12 comments:

fysal said...

klu ikut fysal budak tu bukan takat buang sekolah ajer, baik di bunuh dan dicincang lumat kemudian di bakar dan buang ke laut...sekolah tak abis lagi dah berani cekik cikgu..dah abis sekolah besok, ntah siapa pulak nak di cekiknya????

Noushy Syah said...

Ohhh?? Kes diMsia? Emm..Malaysia boleh katakan..ooppss BTW,so wazzup with the boy? maybe kena dimasukkan juvinelle special class than bagi dia community service...

Pple entitled for a second chance..

Hajar said...

hmm, tu la antara cabaran jd cikgu sekarang ni. murid sekarang dengan murid zaman dulu lain.
dulu, mak ayah serah anak pada cikgu siap dengan rotan sekali. kalau murid tu buat silap, kena rotan la...

tapi mak ayah sekarang? murid zaman sekarang? :-/

uMIe MieSYa said...

Bagi pendapat umie la kan.. membuang sekolah takkan mendatangkan sesuatu kebaikkan pun. sebaliknya budak2 seperti itu perlu diperbaiki akhlak dia. ibu bapa perlu ambil peranan penting dalam hal2 seperti itu. kalo perlu, masukkan budak tu ke pusat pemulihan akhlak agar tidak berlaku pekara yg lebih buruk... :)

Anonymous said...

to be frank x ramai para cikgu yg aku respek skrg. hy bbrp kerat sahaja y aku respek. antaranya wife aku, mak aku dan cikgu aku skolah dulu2. antara sbb aku respek dorang ialah:

1. wife dan mak aku mmg niat nak jd cikgu dr kecik, bukan mcm sebahagian besar cikgu skrg jd cikgu sbb takde keje lain.

2. result wife aku 3.0++, x mcm cikgu2 lain yg pointer rendah x dapat keje lain lastly jd cikgu.

3. cikgu2 aku ajar aku smp pandai walaupon aku nakal smp aku masuk U. (tp nakal2 aku pon sekali jek kena rotan kat skolah seumur hidup)

4. Cikgu2 aku berani marah aku kalo aku x buat keje sekolah, result tak bagus dan sebagainya.

5. cikgu2 aku dulu solat jamaah sekali ngan kitorang, bukan mcm cikgu skrg solat pon dah waktu nazak jek (nih wife aku citer..)

tp walaubagaimanapon insan yg paling aku hormati di dunia adalah para guru2ku yg telah mendidik aku jd insan berguna kpd bangsa, agama dan negara.

zura lias said...

faisal,
yup..kalo ikut hati yg marah mmg cenggitu tp kang budak yg kene buang tu..kalo abai cenggitu je ntah ape jdnye..so..elok le kite pantau tp bukan backing mcm dalam paper...huhhh...

noush,
hhehe..xpe..nnti kite discuss dlm ym..hikss..BTW,budak tu diampunkan..die mintak maap kt cikgu tu tp kene masuk ala-ala terapi ar..n cikgu tu plak diberi sesi kaunselor gak..tutup cerita..*semoga budak tu berubah*..

hajar,
agree...mmg patut pun sekarang ada ura-ura kementerian nak bagi kuasa balik pada cikgu utk rotan murid di khalayak ramai n mak bapak xleh masuk campur disiplin student di skolah..

umie,
yup..kite xleh abaikan budak yg cenggitu tapi kene kasik lagi more attention tp bukan dgn cara backing seolah-olah kes die cekik cikgu dh ilang..kes die kene buang yg nampak jelas..

izali,
aku setuju semua fakta-fakta ko tu tapi pokoknye bila seseorang waima mengajar kita 1 alif..dia layak dipanggil cikgu...dan cikgu tu dah diumpamakan macam mak bapak..sedangkan mak bapak pun manyak yg x betul tapi kita wajib ikut selagi x melanggar perintah Tuhankan..jadi,selagi cikgu tu bagi kita ilmu dan tak menarik kita ke jalan sonsang..kita wajib taat..*ehh..mcm aku ni cikgu plakkan beriye-iye backing cikgu..hahahaha*..aku kesian je dgn cikgu2 kat malaysia ni..

AK said...

tah la... pasal kes ni... ak tatau nak citer pe...
kadang2 press saja wat macam cikgu tu mangsa, kadang2 press saja wat budak tu nmpk mcm penjenayah...
tatau citer sebenar kan...
bukan pe, kadang2 ada gak cikgu yang mmg sengaja menyakitkan hati...
kita tak tau citer sebenar kan... so kamal just tgk je la...
tapi kalo betula la spt yang digambarkan di akhbar, mmg budak tu tak reti hormat... !!!

luna said...

em elo elo (testing mic 1 2 3)

saya setuju dengan zura, siapa sj yang mengajar kita, walaupun dia pun tak berapa betul, tetap patut kita hormat...
konsep yang sama dengan mak bapak tu :)

zura lias said...

kamal,
ermm..yup,kite mmg xtau ape..tp biar cikgu camne pun menyakitkan atie..cekik cikgu mmg susah nk dimaapkan..cekik kfc dgn best dimaapkan..hihihi..

laluna,
yeahh..gimme 5..dulu mase skolah,even kene rotan..(ehh..alang xpenah kene kot)..kene cuci toilet..kene cuci lonkang..kene berdiri depan perhimpunan..kite x penah pancitkan tayar kete cikgukan..walaupun cikgu umie slalu melaser...hhhaha..

MZ said...

owh nakal nya dak pipit masa sekulah dulu ... tak ku sangka ..
*tak pernah pancitkan tayar kete cikgu ekk? tayar basikal ngan motor slalu?:p*

Anonymous said...

Setuju-setuju-setuju.....Seharusnya budak yang cekik cikgu tu diberi pengajaran....takut nanti lebih ramai pelajar cekik cikgu....entah-entah ada pulak pelajar yang gantung cikgu kat kipas angin, gara-gara ensiden ini tidak ditangani dengan tegas.....huhuhuhu....

zura lias said...

pokcik,
erkk..dulu je pokcik..skarang dak baik..hehheh...tp nakal2 pun x pernah cederakan cikgu..abih2, tadah telinge je bile cikgu membebel...hehehe..

merakemas,
yeahh..gimme 5 akak..ehehehe...