Wednesday, July 25, 2007

Kucing dalam Kenangan

Saya pergi blog sana, topiknye kucing mati.
Saya pergi blog sini, topiknya kucing mati.
Jadi, kerana dek xmo ketinggalan, saya juga mau bercerita tentang kucing.
Eh,saya memang ada cerita pasal kucing yang kene gelek tapi macam tak adilkan kalo satu kucing je saya cerita, padahal ada banyak lagi kucing-kucing saya yang mati.
Tapi kalau cerita semua, mau panjang satu kertas A4, jadi biarlah saya bercerita kucing-kucing kesayangan yang mati.
Hahaha, saya memang bias.
Jadi,kucing pun ada kelompok-kelompok yang tersendiri.

Kucing yang pertama mati:

1) Cheetah - dia tak mati tapi dihantar ke hospital kerana perangainya yang suka menyelongkar. Takde sivik. eheheh..tapi kesian jugak le. Nak buat macam mana, jiran-jiran pun bengang sebab pinggan semua pecah dia tolak. Memang sesuai dengan nama, CHEETAH.

2) Putih - Dia memang unik. Kaki belakangnya panjang dan kaki depannya pendek. Bila siang mata menjadi biru, bila malam mata menjadi merah. Tapi kejap je dia bersama dengan keluarga saya. Mati kena gilis dengan kereta. Mungkin patah anggota dalaman sebab luaran okeh je. Memang saya menangis habis ar bila dia mati. Hehehe..

3) Peter - Kucing ni tidak diketahui dimana kuburnya. Bila dah dewasa terus menghilangkan diri. Kadang-kadang je muncul dengan gagah perkasa. Masa kecik-kecik, comel je bila dia bermanja. Dah besar, jadi pengganas. Ehehe..

4) Comel - Muka takde le comel mana, tapi sebab perah otak nak bagi nama apa, comel pun boleh le. Kalau kucing dipanggil comel, tuan kucing pun dapat tempias comel jugakkan. Hahahaah..Dia memang manja habis. Siap dodoikan dalam buaian lagi nak kasik dia tidur. Dulu-dulu saya terpengaruh dengan cerita mak-mak yang dodoikan anak tidur. Sebabkan saya takde adik, dodoi kucing pun jadi le. Tapi dia terlampau manja. Pernah sekali saya tertampar mukanya. Terkejut sebab tengah tidur dia gigit pipi saya. Sekarang entah mana perginya. Tapi rasa dah takde kat dunia ni. :(..Hilang tanpa berita.

5) Tobi - Gila bapak besar dia ni. Tapi ada habit buruk, kuat kentut. Pernah jugak buat kes, kencing badan abang sepupu saya masa diorg tengah sedap tidur. Sungguh kurang hajar. Tapi dia hilang sementara. Bila dah tua, datang balik ke pangkuan tuannya. Dan bila hampir dah mati, dia menghilangkan diri. Mungkin takmau tuan dia susah-susah nak gali kubur untuk dia kot. Kucing yang baik.

Sebabkan saya sebenarnya agak kekeringan idea dan juga agak kemalasan mengupdate entry. Jadi saya terus singkatkan cerita untuk kucing terkini yang merupakan kesayangan saya tetapi telah tiada.

6) BUK - Memang saya tak pernah jumpa kucing macam ni. Dari kecil dia tak suka bergaul dengan kucing-kucing lain. Kebetulan dia hadir sewaktu saya memang dilanda kesedihan, kekecewaan, ketensenan dan semua-semua yang negatif le. Walaupun saya sudah bertekad tidak mau memanjakan kucing sebab saya serik bila sudah sayang maka kucing itu pun berlalu pergi. Tapi dengan buk memang lain.

Dia selalu bermain dengan gelang kaki saya. Haish, sebab tu gelang kaki saya putus. Asal nak tidur je, dia gigit gelang kaki. Selalu bermain-main dengan dia. Siap boleh berguling-guling lagi. Kadang-kadang main serang hendap. Sampai saya rasa dia bukan kucing tapi orang. Entry khas untuk buk pun ada.

Tapi dia pergi. Mati digigit anjing. Menitis air mata. Nak makan pun dah tak lalu. Dia cuma tinggal satu zuriat.
Lotter.
Tapi Lotter tak macam buk. Tak suka kena pegang. Muka garang. Manjanya cuma dimalam hari je. Kadang-kadang rasa nak sekeh je muka eksennye. Hahaahaha..

Tapi, dalam banyak-banyak kucing, memang Buk yang paling special. Susah nak dapat kucing yang macam tu. Letak ikan atas meja pun selamat sebab dia cuma makan bila disua padanya.


Haa..lepas tu,apa lagi nak cerita.
Haish, hari ni memang buntu habis.
Cerita pun macam takde penamat.
Maapkan le tuan punya blog yang dilanda kekeringan idea.
Ehehe..

Sampai sini sahaja.
Dengarkan lagu ini,

Menghapus jejakmu
(sila pergi download sendiri)..hikss...

11 comments:

chot said...

mak eh cerita kucing plak...
banyaknya kucing ko bela...aku alergic skit dgn kucing ni..hehe

deidaa said...

Uwaa apa ni cite psl kucing mati?
Sedih la.. :-(

zura lias said...

chot,
ahhahah..tu tanda2 aku sendiri xtau nk citer ape..manyak cter...tp xtau nk citer camne..hikss..

deidaa,
eheheh..meh kite kenang same2 kucing kite yg dh xde..:D>

ak_0143 said...

huhu menghapus jejakmu kepada si kucing...?

ape pon, sabar ek...

kamal tatau apa rasa kalo kucing mati, tak penah bela pon
sowi

Noushy Syah said...

HAKKK CHUMMMMM!!!

Shaye allergic kat tucen...tp shaye suka lihat anak2 tucen comel2 cam Zura..ngehh

p/s alaaa kan kata dah tak busy minggu nih, apalagi mesti letak entry yg mantap dua tiga sekali nih..hehhehe

faisal said...

huhu, byknye kucing wak,hehee..mesti sedih bila dah hilang sume tu..sedih mungkin sbb kucing ni lebih rapat dan manja ngan kitakan,huhu

tech said...

zura.. musim kot sekarang ni kucing mati. tu yg banyak tetiba citer timbul tuh..

huhuhuhu..

daniza said...

Zura,
kalau dah byk sangat topik kucing,
meh aku buat entry pasal kambing pulak ye..
haha :D

zura lias said...

kamal,
yeahh...mmg bersabor manyak..thanks kamal..

noush,
uikss..kucin2 tomei mcm zura??zura mcm kucin??arghh..tidakkk..hahahaha...bile dh free..otak pun jd lembap je noush..hikss..

faisal,
haah..mmg sedey..teringt-ingt..dh mcm org plak..

tech,
maybe kot..hukkss...

daniza,
hahaha..kambing..bleh..bleh..sambil bela..sambil kite wat panggang daging die..

aria ayumi said...

alahai... akk ni mmg le suke kucen... huhu kwn diya kate kan... org yg suke kucen ni... suke baby gaks... huhu nnt akk uat ah entry nama baby2 akk plak... muehehe

zura lias said...

diya,
akak mmg suke sangat kucin..hhihihi...tp betul kot kwn diya kate..org suke kucin suke baby..sbb akak suke gak baby..suke gak memain dgn bebudak kecik..tu pasal kene buli dgn anak sedare..waaaa.......