Thursday, July 26, 2007

Cuti 1

Saya dihujani pertanyaan,

"kenapa cuti lama sangat?"
"Ada pape ke cuti lama sangat?"
"Tunang ek?"
"kawen ek?"

Dan saya,
samada tersenyum, sengeh atau pun mengiyakan.
Ya, saya bertunang, sori le,saje nk kasik surprise. Hahahaha.
Bila saya mengaku begitu, taknak plak percaya.
Dan kembali saya tersengeh-sengeh.
Bikin tanda tanya pada penanya.

Saya ambil cuti seminggu kerana,
sekarang musim buah, jadi saya mau balik kg makan buah-buahan.
Hahaha, saya tipu lagi.
Yang betulnya, saya bercuti kerana membawa pulang ibubapa saya dari kampung balik ke ipoh.
Dan selepas itu saya terus menyambung cuti dek kerana cuti saya yang masih banyak belum diambil.
*Eksen sikit*..hikss...

Bila sudah bercuti panjang,
mak abah mengajak balik ke kg sebelah abah plak di Kuak.
Musim buah jugak.
Biar gambar berkata-kata ek.
Cuma kelam sebab diambil dengan kamera enset yg murah..hahaha..


Pandangan depan rumah opah. Disini tempat melepak dedulu dengan sepupu sepapat.


Tempat membuat segala aktiviti. Contoh, bermain cop tiang.


Selalu berebut nak tidur kat sini tengah hari sebab nak ambik angin kat luar. Dan macam biasa, kalau saya yang dapat dulu, dengan tidak ragu-ragu abang saya akan memterbalikkan jala buaian ni supaya saya terkeluar terus dari buaian. *Kes Buli*


Pangkin yang jadi tempat berehat bagi kaum-kaum bapa atau tempat bergossip menyembang bg orang pompuan.


Bahagian belakang yang dah runtuh. Sedihkan.
Kat sini pun boleh jadi tempat tidur gak kalau dah panas sangat kat dalam rumah.
Atau tempat bersembang-sembang kosong selepas penat memasak.
(Saya tidak termasuk)

Untuk malam, kegunaannya bertukar.
Menjadi tandas sementara bagi yang penakut mau turun ke tandas. Cuma angkat satu buluh, sudah boleh tarik nafas lega.
Bila siang,bukti hilang sebab ayam dah makan.Hehehe..
Tandas sebenar,nun,di celah-celah gambar. (Kalau nampak).
Sakit perut diwaktu malam memang igauan ngeri bila balik kampung.

Jangan ingat bilik air di dalam rumah.
Bilik air tak sempat nak tangkap.
Tapi di sudut luar jugak.
Memang kena ikat kain basah ketat-ketat bila mandi.
Kalau jatuh, alahai...hihiihi...
Boleh jadi macam sofea jane dalam Perempuan,Isteri dan ....
Bikin penasaran. ahakz..

Tapi, sebenarnya,balik kg untuk ambil ini,

Sedap sampai dah tak larat nak makan.

Saya ingat, hanya balik kg saja bila bercuti panjang-panjang.
Tapi ada plan yang tidak disangka.
Tunggu ek, nanti sambung cerita plak.

Macam biasa,
IKLAN DARI PENAJA.

11 comments:

aria ayumi said...

ngaaaaaa nak pegi umah akk!!! diya sgt suke umah kampung, kak... nampak cam besh je umah akk!! huhu nnt diya nak ikut akk blk kg okeh!!!

muehehe klw diya yg dok dlm buaian tu.. bleh runtuh kot umah akk.. hak3!

aria ayumi said...

kak, tlg post sini sket moktan tu!!! huhu

zura lias said...

diya,
erkk..erkk..tu rumah arwah opah akak..xde org dh duduk situ..eheheh..tp kalo diya nk duduk situ pun boleh..ade le org jage umah tu..hihhihhi...eh,jgn riso..dok dlm buaian tu x runtuh..akak dulu siap duduk berdua dgn sepupu akak..tido sesame..x runtuh..kompem x runtuh..heheheh...

hehehe..nah..akak dh post..hikss..

faisal said...

waaa, bestnye balik kampung tu wak..teringat kembali dulu2 masa duduk umah atuk,huhu

chot said...

bestnya ko...umah atuk aku dah roboh..xmerasa merasai suasana umah kg mcm tu...

zura lias said...

faisal,
haah..best sangat..masuk utan..ihihih..

chot,
umah tu pun dh nk roboh..kalo roboh mmg sedey ar..

MZ said...

arr... x oper pun buah rambut tu :(

zura lias said...

pokcik,
alamak..dh masyuk dlm perut le pokcik..huhuhu

Hajar said...

huhu, beshnye balik kg.
mintak rambutan sket :p

Noushy Syah said...

Shaye suka buah rambut tuh!!

Xpensive disini..:(

zura lias said...

hajar,
ehhehe..beshh..beshh...erk..dh masuk dlm perut..hikss...

noush,
ala shian noush..nnti suh shahyayang pos ek..zura punye dh masuk dlm perut..hikss..