Tuesday, November 18, 2008

MC

Saya betul-betul masuk unit terapi.
Tapi bukanlah unit terapi kerana sakit hati.
Ini Unit Terapi disebabkan Gastrik telah menyerang saya.

Patut-patut,
Semalam saya dah mula sakit.
Tapi pagi ini sudah gagah perkasa.
Maka saya bergegas ke pejabat.

Sepanjang memandu,
Dengan jalan yang sesak,
Sakit saya menyerang kembali.
Memang berpeluh saya di dalam kereta yang bersuhu tinggi.

Sampai opis terus ke toilet.
Tapi sakit masih tak kebah.
Saya ambil keputusan mau ke klinik.

Tunggu punya tunggu,
Dr pun sampai.
Saya masuk ke dalam.
Dr suruh cerita apa yang berlaku.

Dr tanya apakah saya memang ada gastrik dari dahulu.
Saya jawab ya.
Dan dia cuma tekan perut saya sekali sebagai syarat.
Dan katanya, dia akan beri saya ubat gastrik dan mc.

Saya kebingungan.
Hanya itukah?
Hello Dr,
Saya bukannya nak sangat dengan mc tu.
Saya cuma mau dicheck dan mengambil ubat.
Alih-alih saya pulak yang memberitahu dr,
"Dr, saya mau ubat angin jugak."
Dr bilang, "ya,ubat itu pun kita masukkan sekali."
Sebab saya dah biasa,bila ambil ubat gastrik mesti ada ubat angin sebab saya memang ada masalah dengan angin.

Alih-alih,
Bila mau mengambil ubat.
Yang diberi hanya ubat gastrik dan ubat sakit perut.
Apakah doktor ini sedang mamai kerana baru masuk kerja?
Atau pikir saya hanya maukan mc.
Kalau dia beri saya time off pun saya terima.
Saya lebih perlukan rawatan.
Bukan mau bercuti semata-mata.
Saya pun ada banyak kerja yang perlu diselesaikan.

Tapi sebab alang-alang dah diberi MC.
Saya ambik beg dalam drawer dan bergegas balik rumah.
Sakit-sakit pun belasah le drive.
Dari saya sakit hati berkabung di surau mengenangkan dr yang merawat pesakit ikut syarat asal ada.

Dr-dr,
Janganlah ingat pesakit semuanya sama.
Hanya perlukan mc bukan rawatan.
Kalaulah saya tiba-tiba terbujur,
Maukah dr bertanggungjawab kerana tidak merawat dengan dedikasi.

Tapi tak terdaya lak mulut saya nak cakap camtu masa tu.
Saya lebih pentingkan perut saya yang sudah rasa macam nak terberanak.
Mual yang saya rasa seperti mau muntah.
Dan macam-macam rasa le yang tidak selesa dari dada hingga ke perut.

Harus saya blacklist klinik tu.
Huh, tiada etika.
*chiiiwahh..bajet macam bagus*

16 comments:

Teman said...

Tiada kredit utk peneman yg menelepon....Cessss!!!

zura lias said...

teman,
erkk..bukan wat amal jariah ke mase tu..wat amal jariah mane leh bgtau..wat tgn kanan..tgn kiri tutup mulut.. :D

MZ said...

mc g tgk wayang ek?
*tuduhan yg sadis nih! :)) muahahaha.*
moga cepat sembuh. sila habiskan obat angin tu :p

zura lias said...

pokcik,
tgk wayang?tak ar pokcik..org sakit mane larat nk jenjln..len le kalo sakit tipu2..tu mengamuk bile dr bg mc je..x check betul2..tp kalo tipu2..xpe le bg mc je..hikss...mekasey pokcik..

Shu said...

aku paham ape ko rase..

tabah la yer..

kate bapak ku, sekarang ramai doktor yg 'push up'.. tapi masih ade doktor yg best.. salah seorgnya di kota kemuning... :D

Shu said...

eh lupe.. take care. hope cepat sihat..

IamYonna said...

alahaii
mmg sakitkan kalau kene gastrik ni?

mkn ubat sampai abeh ok akak

Mrs Shyza said...

wes..ko pon kena mcm adah ke...
lol,mmg doktor skang blajar cukup syarat je ke???
mcm doktor gigi yg rawat gigi aku..ble plak tanya...sakit tu rasa mcm mana...
aku ckp SAKIT,SAKIT la...
cmna nk cite perasaan sakit tu...sendri mau cek la...
hehehe,emo plak...

en_me said...

hi adek maness ittewww..

kaklong said...

wah..angah punya pengalaman jumpa dr mcm ayg nyer pengalaman.

ayg food poisoning, g klinik sbb nk ubat, nk kasik cepat sihat, sbb dh ujung2 sem, kalo cuti susah la kan..ayg siap gtau Dr tu, ayg dh ada ubat sekian sekian (beli kat farmasi) tp x jalan..

guess what, die bg ubat yg sama ngan ape yg ayg sebut. cara die check? die tgk lidah je, n soh minum air bnyk. ayg gtau kata ayg demam n sakit pale n slalu black out die wat bodo je. x taula wat2 bodo atau memang bodo. ops!

masa tunggu nk amik ubat, ayg mmg dh huyung hayang rase nk mati, pekerja die leh panggil ayg soh dtg kaunter, pastu sound ayg "lain kali kalo dtg klinik ni tunjuk matrik kad" itu jek. die panggil nk ckp itu je. pastu soh ayg dok balik. ubat x siap lagik. die ingat ayg sronok nk lenggang lenggok ke kaunter tu time thn cirit. rase nk cirit je kat muka die. hehe

ayg ingatkan klinik tu doktor je yg hampeh, rupenye pekerja2 die skalik. siann..

pas balik dr klinik tu, ayg makin teruk, balik taiping, terus kena thn dlm spital. ayg haramkan 7 keturunan ayg jejak kaki ke klinik tu.

kesimpulannya, angah, cepat2 sihat ye. jgn biar perut kosong. org gastrik kena jaga masa mkn taw. xleh skip2. kalo nk cepat sgt, kunyah2 buah dulu buat lapik perut.

utk angin, angah cuba amalkan minum teh halia sblom tido. ayg baca kat mane ntah, n ayg pun akan try satu hari nanti. angin punca bnyk mslh dlm bdn kite.

p/s.almk, tertulis pnjg lg.ayg perlukan blog a.s.a.p.hehe.angah, kite sama pisces, penyakit pun sama. :)

:: Wiween :: said...

sabo zura sabo..tatau lak zura ade gastrik. meh ween bom klinik tu meh! :D

zura lias said...

adah,
tu ar,nasib kite serupe..tp nk gie kota kemuning tu jauh sgt..last2 aku gie bangi..tempat study lgkan dikenang..hikss...thanx kawan..

yonna,
yup..gastrik mmg sakit..mmg pengidap tegar je leh rase..gastrik itu menakutkkan..huhuh..

kuza,
tu ar..aku bace entry adah..aku pun kene gak..agaknye diorg nak cepat2 abih belajar kot..xpun dh buhsan tetiap arie wat keje yg same..manusiakan cepat buhsan..tp aku rase..kalo nk jd dr takat nk name je..rentikan le..jd dr..jd le dr berjiwe dr..acheehh..so..gigi ko hope dh okies ek..kite kene blacklist memane klinik yg cenggitu..
p/s:aku bukan emo..aku nak guna kuasa hak pengguna..hahahahaha..

en_me,
hi en_me..tegur sykah?

ayang,
memule angah nak komen..angah suke username ayang tu..cute..hikss..sakitkan atie kan kalo kite betul2 sakit and kene layan cenggitu..rase mcm nk bom klinik tu..

erm..ayang pun ade gastrik gak ek..ade tak dr slalu pesan..jgn mkn pedas..jgn minum tea..jgn minum nescafe..ntah ape2 lg le yg die pesan..angah asal jumpe dr je..tu je pesanan die..tp tang mkn pedas tu xleh tahan..peberet tu..so..kalo dr advice..masuk tinger kanan..kuar tinger kiri je..just mase baru lelepas dh okies..elakkan sikit2 mkn pedas..pastu wat balik.. :D

erm..tp angin angah mmg kronik..penah rase mcm..dh nak mati ke aku nie bile die attack kat dada..tp air halia angah x minum..skrang try mkn ubat bwg putih..beli kt farmasi..tp x tahan kalo sendawa bau bwg putih...so..angah mkn bile ade rase tanda2 angin nk attack..:D

bile ayang tulih panjang..angah pun rase seronot nak balas balik..rase mcm tgh tulih surat kt ayang yg jauh di mata dekat dihati..aceeehhh..wat blog cecepat ek ayang..windu nak bace entry ayang..

take care..

zura lias said...

ween,
mmg tgh sabor nie..pegang zura ween..ahakkzz..erm,mmg dh lame kene..sejak darjah 4 lg..ween jgn x amik brekpes..mkn ikut schedule..nnti kalo dh jd mcm zura..dh liat dh nk ikut peraturan..slalu men redah je..

Anonymous said...

kak, slalu ke sakit gastrik? diya baru kena smlm. pedih gile. rsnya punca utama ukan tak mkn, tapi byk minum air pepsi kfc. huhu. diya bese minum tak sampai separuh je bekas medium kak. entah camne bleh sewel, terminum sampai hbs. plus ayam kfc pun tak mkn. nasi lg la tak mkn. tu yg rs mcm pedih yg amat [padan muka diya :p].

p/s-agaknya sblm akk sampai tu, dh ada org lain mintak mc. tu yg doc bajet akk nak mc. huhu. akk taking care lah ye ;)

zura lias said...

diya,
erm..kalo akak stress..mkn time sesuke atie..asik mkn pedas je..dtg le gastrik..:D..erm,ais gas pun slh satu gak leh jd gastrik..sbb dr x kasik akak minum ais gas..akak balun gak..hikss..jaga diri tau diya..jgn wat cenggitu lg.. :D

p/s:maybe aarr..tp akak le patient die yg 1st..maybe awal sgt kot akak dtg.. :D..thanx dik..

AK said...

uish
teruknya itu dr!