Wednesday, May 18, 2005

Pesanan Mak..

Kalau malam itu adalah malam yang panas..aku dgn mak akan duduk-duduk di luar sambil bercerite..berceriter tentang kehidupan..kehidupan panjang yang aku perlu lalui jika panjang umur...Dari situe mak akan bagi pelbagai pesanan sebagai pedoman supaya aku tak jatuh tersungkur..kedebab..kedebubb..
aku nak kongsi dgn sesape yg bace blog aku nie..yg baik jadikan tauladan..yang buruk jadikan sempadan..ape yg aku listkan nie..sume ape yg mak aku ckp..
  • Kalo kita memberi harapan pada seseorang, biarkan harapan itu tercapai..jika tidak..jgn sesekali memberi harapan..
  • Kalo kita mengharap..jgn bergantung pada harapan yang tidak pasti..seandainya xmau diri kita jatuh gedebuk bila harapan tinggal harapan..
  • Bila kita putus asa dgn kehidupan..jgn memusnahkan diri sbb xde org bleh tolong diri kita melainkan diri sendiri..
  • Bila kita bercerite pada orang..jeling-jeling..tenung-tenung..jika reaksinya tak menggalakkan..stop bercerite..bukan semua boleh mendengar cerite kite sbb perspektif manusia berbeza-beza..
  • Utk seorang yg bernama perempuan..jgn berbangga jika sering dipuji lelaki..keikhlasan manusia tak dapat kite sukat kedalamannya..
  • Utk seorang yg bernama lelaki..jgn berbangga jika dapat memikat ramai wanita..dalam ramai-ramai wanita yg dipikat..terlepas satu permata..rugi utk selama-lamanya..
  • Apabila kita menerima seseorang..redhalah dengan kekurangan dan kelebihannya..
  • Biar orang buat kita..jgn kita buat org..bukan bererti kite mesti menerima apa yg dibuat..lawanlah dgn cara yg penuh sistematik..mengalah tak bererti kita kalah..
  • Utk seorang yg bakal bergelar isteri..carilah suami yang boleh membuat keputusan..bukan dipengaruhi keputusan byk pihak..
  • Utk seorang yg bakal bergelar suami..jdlah ketua keluarga yang dibanggakan..bukan mengikut emosi sendiri..

nie sume kata-kata nasihat dari mak aku...byk lagie..tak dapt aku nk buat list..nnti2 aku sambung lagie...kata-kata mak aku buat azimat sbb mak dh byk belajar dr pengalaman idupnya..jika aku berada di tempat mak..belum tentu aku akan jd setabah seperti mak..hukhukhuk..sempena arie ibu yg dh lepas..tp aku rase tak terlewat nk wish.." SELAMAT HARI IBU "..sbb arie ibu bukan utk satu hari..satu malam..satu minggu..tapi utk selama-lamanya..

No comments: