Friday, July 15, 2005

Jln Kehidupan

Selama nie jln kehidupan aku sentiasa lancar..mcm dibubuh minyak pelincir..telus je xde tersekat-sekat..aku ada keluarga yg bahagia walaupun aku dikelilingi sanak saudara yg problem mcm boleh buat drama..tp sbb hubungan persaudaraan kitorg kuat..problem dishare same-same..susah diorg..kitorg jugak susah..
Alam persekolahan aku tak pernah mengecewakan walaupun aku lansung xde dlm kategori student rajin xpun student harapan sekolah..aku hanya ade dlm list student yg suke dtg lambat, suke ponteng prep, suke cuci tandas..(part nie denda dtg lambat ek..bukan suke), suke langgar rules sekolah..lg sekolah wat byk rules..lg sukerk aku nk langgar...bile dpt result pekse walaupun bukan yg terbaik..tp aku dh rase syukur giler sbb tak berbaloi dgn usaha aku yg setakat besok nk exam..tgh malam baru nk bukak buku..aku tak pernah rase ape itu study hard..aku pun bukan study smart..aku hanye sukerk study express jer..
Dgn perangai yg ntah hape2 mase sekolah..aku tetap melangkah ke UKM..itu jugak satu kesyukuran utk aku sbb mase matrik..study lansung xde dlm diari..aku lagie sukerk nk bergayut kat tepon dr bukak buku..aku best lg cicah biskut merrie dgn teh o panas dr sibuk duk perah otak utk exam..n mende baru aku dpt mase kat matrik..chattin kat mirc sampai berjam-jam just utk memainkan org dgn nyamar jd laki kalo chatter tue pompuan..tukar2 no. tepon tp aku tipu no. tepon xpun kasi no. tepon member aku..ehehehe..
Masuk plak UKM..kalo dh jd habit mmg susah dh nk buang..aku still aku yg zaman sekolah sbb aku terlupe..ye le..dh biase jln idup lancar..aku x ready camne kalo tetibe jln hidup aku tersekat..
aku tetap dgn diri aku yg suke berpoye-poye..ponteng kelas..dtg kelas lambat..duduk dlm kelas just utk dgr 2 minit..selebihnye aku sembang..tidur..pegie toilet..conteng2 nota aku yg kunun2 mcm aku tgh kusyuk padahal aku tgh lukih gambor org lidi..result walaupun x segempak mane tp still okeh kalo nk dibandingkan dgn usaha yg aku pernah buat..
Sekali lagie aku rase hidup nie berjalan dgn lancar..
Dan keluar dr alam pembelajaran br aku tau jln idup aku x selancar mane..aku dh mule tersekat-sekat..mule-mule setakat traffic jem n ade eksiden tp sekarang aku rase mcm enjin ade problem..jln pun dh terhenjut-henjut sikit..utk permulaan jln idup yg dh tersekat mmg aku dh rase mcm frust..keciwa..kenape aku yg kene dugaan nie bertimpa-timpa..kenape org lain x kene mcm aku kene??sekarang baru aku terase aura kegagalan..
Bila aku nk start dunia baru dlm dunia pekerjaan..abg aku nk menikah n selaku adik yg bongsu dan pompuan tunggal aku ade tanggungjwb dlm upacara tue..aku pujuk diri sendiri..mungkin ade rezeki lain yg dtg..dan aku akur..
Dan bila aku bersedia utk memohon masuk dlm dunia baru..sekali lg aku wajib akur sebagai anak yg masih single dan xde ape komitmen aku dimintak supaya bertanggungjwb dlm keluarga sbb mase tue mungkin dugaan palin berat yg keluarga aku pernah kene..aku sekali lagie akur..
Bile semua dh settle..aku plak yg x settle..walaupun aku menjalani byk proses utk masuk dunia baru..rezeki tak berpihak pd aku sebagaimana aku pernah rase mase di alam pembelajaran..kalo ade rezeki yg dtg..mesti ade penghalang yg buat aku x dpt teruskan utk kemasukan dlm alam baru tue..
dari situe aku mule berpikir..aku mule membandingkan corak kehidupan org lain dgn kehidupan aku..dan percaye le ckp aku..setiap jln yang kite lalu...bersedia le utk menerima dugaan..mmg betul pepatah-pepatah orang tua.." Hidup kite mcm roda..hari nie kite di atas..x mustahil besok di bawah "..xde jln senang dlm kehidupan sebenarnye..kalo kite sentiasa rase kesenangan..akan ade satu hari yg kite akan kene jugak kesusahan tue...dan itule yg aku rase sekarang..so..aku kene kuatkan mental aku..fizikal aku..dan redha atas ape yg jd dan percaya..setiap yg berlaku ade hikmahnye..
Setiap org rezekinye dh ditetapkan Tuhan..hanya kite kene usaha mencari di mana rezeki kite yg Tuhan tetapkan..

yeah..aku akan tetap mencari n sabor menunggu..(proses kuatkan mental)..^_^

No comments: