Thursday, May 29, 2008

Tulang Ikan

Kalau saya tensen,
Saya kuat makan.
Sikap ini berlarutan hingga minggu ini.

Tengahari tadi,
Saya makan dengan seronok.
Ikan goreng kerisi bersama nasi yang digaul dengan sambal belacan.
Fuh, masyuk.

Makan sambil mengumpat bersembang.
Di akhir sesi,
Saya terasa ganjil di tekak.
Oh tidak,
Saya tercekik tulang ikan.
Mungkin salah satu dari tulang yang saya gigit sudah terselit di celah-celah tulang tekak.
*Saya ingat beginilah mau istilahkan bentuk tulang di tekak. Ampun kalau salah panggilan*

Cuba dengan minum air.
Tidak berjalan.
Mintak pelayan kedai letakkan nasi ketul-ketul di pinggan dan menelan.
Juga tidak jalan.
Ditambah dengan cerita opismate saya,
Ada saudaranya yang meninggal kerana tercekik tulang ikan.

Saya hendak bercakap pun sudah tidak selesa.
Bayar-bayar.
Pergi cari pisang.
Jumpa seikat pisang.
Saya tanya opismate,
"Pisang ni pun kena telan ke kunyah dahulu? Kang ada kes tertelan pisang lak"
Dia cakap, mana-mana pun boleh.
Kalau mampu telan,telanlah. Selepas itu gelak-gelakkan saya.
Haish, perli sungguh.

Makan dua biji pisang.
Bersama sengkuang.
Akhirnya tulang terlurut dari selitan.
Alhamdulillah.
Tapi bekas-bekas masih terasa.
Mungkin luka di situ.

Moralnya : SILA JANGAN MENGUMPAT SEMASA MAKAN. :D

14 comments:

Wiween @ Awin said...

muahahahhaha ade plak akibat nye ek zura?? :P alaaa skali sekala tercekik tulang ikan.hehehe

aria ayumi said...

hehehe. akk ngumpat sape lah tu sampai terlekat tulang ikan... ;p bese diya telan nasik je. tak penah lg telan pisang :p

ak_0143 said...

hahaha
saya kan.. kalo makan, saya sopanje...
saya tak ske cakap2... saya kunyah 40 kunyahan baru telan...
saya baik kan...

hahahaha

tapi sengkuang leh lurutkan gak ke???
sengkuang sedapkan...
lebih2 lagi yang ada 'cili' atas dia tuh..

waa lapor!

ni lagi satu blogger asik ckp psal makan je! nak kene ban??? aish!

Noushy Syah said...

Wahh..a gr8 tips Zura,TQ coz I never xperience it before..hehhehe our fish here mostly xde tulang semuanya fish fillets..lolz!

The one with bone,is huge unless 'mengumpat' maybe tertelan, cam Zura..muahahhaha!

Noushy Syah said...

p/s Amboi...dalam xtau abt bola tiba2 sebut David Beckham bukan main lagi yea..:p

MZ said...

ermmm ... lenkali kalo nak ngompat masa makan jgn makan ikan. makan lah ayam. tercekik tulang ayam ... terus jalan :)) muahahahaha

chot said...

kan dah dilarang jgn ckp ketika makan...hehe

myfisol said...

kesiannya..now, camne plk nak hilangkan "bekas" tulang ikan tu?..

zura lias said...

ween,
hahaha...kasik pengajaran kt org len..sesekali tu le yg sakit tu...uhukss..

diya,
akak ngumpat org yg kuar masuk parti..hahahah..slalu pun akak telan nasi je..tp sbb x menjadik..pakai pisang lak..nnti diya try pisang tau..insyaAllah menjadik...

kamal,
sopan ek??nnti akak nk jadi spy baba le..hiihih..sengkuang xleh lurut..tu menu tambahan dari akak..hhehehe...lapor ek..nie lg best nk citer pasal makanan..

noush,
haa..dulu kt opis zura..diorg masak lauk,sume fish fillet..masak asam pedas..masak sambal..masak lemak..sebagai org melayu yg dh biase gigit2 tulang nie,xleh nk terime..so..mkn le kt luar nk rase gak gigit2 tulang..dpt le padahnye..hikss..nnti noush duduk M'sia..ingt tips2 zura kasik ni ek kalo tercekik tulang..:D

p/s: DB je pun zura kenal..yg len x menarik atie..hahaha

pokcik,
tercekik tulang ayam?xleh imagine..huuhuuhuhuh....

chot,
tu ar..tu le akibatnye..:D

myfisol,
buat xtau je..arie nie die ilang dgn sendiri rase "bekas" tulang ikan...oh ye,minum air manyak2..:D

Kemat Hassan said...

kesiannya..now, camne plk nak hilangkan "bekas" tulang ikan tu?..

tips melupakan bekas² juga bleh di aplikasi untuk menghilangkan bekas tulang ikan.....

meen said...

laaa..siannya zura..seksanya tercekik tulang sebab kadang susah nak kuarkan..lagi ngeri sebab boleh meninggal sebab tercekik tulang ni kan..

apapun lain kali kena hati2 ek..hehe baca bismillah ke tak ni???? hahaha *lariiik.

yOnnA said...

wahahaha..
lwak la akak ni :))
ahahaha..
ade ke tertelan pisang..
mau terkejung telan pisang yang besar tu hehe..
alahaii...
kalo yonna tercekik..
tp x mkn buah2 cmne eh? :((
err lg 1..
sempat eh akak carik pisang :p
kalo yonna kena kat umah yonna..
mau mati dulu sebab nk tunggu jumpa pisang :))
ahhaha..
tu la..ngumpat lg :p
haha

faisal said...

hahahahahah, macam2lah zura ni..:) moga jadipengajaran,hihi..:) sypun slalu tercekik gak..kekadang mmg bekas dia je yg masih terasa..padahal dah takde tulang tu..lenkali mkn hati2 zura..

zura lias said...

kemat hassan,
erk..boleh pakai ek tips2 bekas2 dgn tips bekas tulang?dh try ke?hikss..

kak meen,
mmg kak meen,seksa kalo tercekik tulang..x selesa 1 badan..

p/s:agaknye kot..lupe baca bismillah..hikss..

yonna,
tu akak riso tu..kang tercekik pisang satu hal lak..dh le baru tercekik tulang...pastu tercekik pisang..kot kene operate,dr tanye tercekik ape...kene jwb pisang n ikan..mesti dr ingt budak nie mkn gelojoh..hikss..

akak mkn kt kedai..tu semmpat gie cari pisang..:D

faisal,
hehehe..baiklah en faisal..skarang nie mmg tgh berhati-hati..xde dh nk gigit- tulang ikan..gigit tulang ayam lak..hahahaha