Monday, August 13, 2007

Anak Pemotong Rumput

Anak pemotong rumput

MALAM 4 Ogos lalu, di Dewan Tuanku Syed Putra, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang, pelakon filem Mukhsin, Mohd. Syafie Naswip diumumkan sebagai pemenang bagi kategori Pelakon Kanak-Kanak Terbaik pada acara gemilang Festival Filem Malaysia Ke-20 (FFM20).

Sejurus itu, seorang kanak-kanak berusia 15 tahun melangkah yakin ke pentas penerima trofinya.

Dewan bergema dengan tepukan gemuruh penonton. Turut menyaksikannya, jutaan penonton Astro yang membuat siaran langsungnya.

Namun malam itu, nun di sudut hati Syafie, tercalit rasa hiba kerana kejayaan itu tidak dapat dikongsi bersama ibu yang dikasihi.

“Rumah saya tak ada Astro. Saya dah telefon mak, nak beritahu, tapi tak dapat,” adunya tatkala Kak Tim bertanyakan, apa kata ibunya tentang kemenangannya.

Memang sejak dari awal, kanak-kanak ini menarik perhatian Kak Tim. Walaupun Finas menyediakan bas untuk membawa delegasi festival itu ke Pulau Pinang, tapi pelakon kanak-kanak lain, datang bersama anggota keluarga masing-masing.

Cuma Syafie yang Kak Tim perhatikan, bersendirian.

“Saya nak juga bawa emak. Tapi dia orang kata kena bayar,” jelas Syafie selamba.

“Bapa kerja apa?” Tanya Kak Tim.

“Pemotong rumput. Kadang-kadang cat rumah orang juga,” tulus dan bersahaja dia menjawab.

“Tak sekolah?” Tanya Kak Tim lagi.

“Sekolah di Gombak. Tahun ini ambil PMR. Sebab itu hampir saja saya tidak dapat ikut festival ni. Cikgu tak beri. Dia kata asyik shooting saja. Dia bimbang, nanti saya tak dapat fokus PMR.

“Tapi saya merayu. Keluarga saya orang susah dan saya anak tunggal. Shooting pun dapat duit. Hari tu, saya berlakon empat drama, dapat duit. Boleh juga bantu keluarga,” kata Syafie.

“Berlakon filem Mukhsin dulu tu, saya dapat RM10,000. Saya bagi emak RM500 dan ayah RM500. Selebihnya saya simpan. Saya nak jadi jurukamera filem. Nanti kalau nak ambil kursus tu tentu kena pakai banyak duit. Nasiblah akhirnya cikgu izinkan saya ke festival.”

Begitu cerita Syafie panjang lebar, lalu tersenyum menyerlahkan lesung pipit di pipi kiri dan kanannya.

Dan pada pagi delegasi berkumpul di Finas untuk berangkat ke Pulau Pinang, Syafie merupakan orang pertama sampai di Finas.

“Saya tak tahu pukul berapa bas nak bertolak. Orang kata pagi. Jadi saya tunggu ajalah. Nasib Finas sediakan nasi lemak.”

Rupanya ada yang cerita pada Kak Tim, semasa rombongan berhenti makan tengahari di Tapah, Perak, Syafie tidak turut serta.

“Dia tertinggal duit,” bisik sumber.

Kasihan. Tapi kanak-kanak itu ada harga diri. Dia tidak kelihatan sewaktu orang sibuk menjamu selera di kawasan Rawat dan Rehat Tapah itu. Entah di mana dia menyembunyikan diri.

“Tak apa. Saya dah biasa macam tu,” kata Syafie selamba disaat Kak Tim tanyakan kenapa tak beritahu masalahnya.

“Tapi sekarang saya dah ada duit. Nek Mah (Rosminah Sidek) bagi. Masa sampai di lobby hotel, tiba-tiba Nek Mah bagi saya RM50.” Sekali lagi kanak-kanak ini menyerlahkan lesung pipitnya.

Dan sewaktu perjalanan pulang ke Kuala Lumpur. ketika bas singgah di Hentian Sungai Perak, Kak Tim tengok Syafie membeli sebiji limau bali.

“Duit yang Nek Mah bagi, masih ada baki. Limau ni saya beli untuk mak. Buah tangan,” katanya tersenyum.

Sampai di Finas, Syafie dijemput ayahnya. Dia bukan saja membawa pulang trofi dan buah limau untuk ibunya. Tapi wang hadiah kemenangannya sebanyak RM10,000.

Itulah Mohd. Syafie Naswip, Pelakon Kanak-Kanak Terbaik FFM20 yang cuba mencari pengalaman sebagai pelakon untuk menjadi jurukamera filem bagi merubah kehidupan keluarganya!

KAK TIM: Ada wakil pengedar filem dari Indonesia kepingin bertemu Raja Azmi untuk membawa filem Haru Biru ke negara itu.

Rujukan UTUSAN

P/S:
Saya tersentuh hati.
Saya memang sensitip dengan isu keluarga.

Mar 01 - Mar 10: Weeping Willow (The Melancholy)

Likes to be stress free, loves family life, full of hopes and dreams, attractive, very empathetic,loves anything beautiful, musically inclined, loves to travel to exotic places, restless, capricious, honest, can be influenced but is not easy to live with when pressured, sometimes demanding, good intuition, suffers in love until they find that one loyal, steadfast partner; loves to make others laugh.

Saya tidak percaya pada benda-benda begini.
Tapi banyaknya persamaan yang ada pada saya.
hikss...

21 comments:

KhaL said...

mmg tersentuh. sbb keluarga pon bukan org senang gak..

zura lias said...

ohoo..*1st time tgk khal sies*..hikss..

Hajar said...

huhuh, tersentuh hati baca artikel ni. tetiba teringat zaman kecik2 dulu...

Zana Sadri said...

Terharu dgn kata2 syafie. (tiada yg mudah melainkan ianya dipermudahkan olehNya)

Alhamdulillah itu rezeki dia :)

Salam perkenalan...maaf, landing kat blog saudari tak mita izin plak :)

zura lias said...

hajar,
yup..mmg tersentuh hati..:(

zana sadri,
yup..die budak matang..rase-rase yang dewasa pun belum tentu sematang cenggitu.
Salam kenal..xpe, blog ni public..xyah mintak ijin..hikss...

chot said...

aku pun dtg dr keluarga yg susah gak dulu...cerita ni mengingatkan aku menyorok dlm bas ketika mengikuti rombongan ke zoo negara masa sekolah rendah dulu...

zura lias said...

chot,
ko nyorok sbb ko xde duit ke nk blanje?erm..jujurnye aku x penah rase susah cenggitu..tp aku kagum dgn budak ni..matang tu...

MZ said...

- teringat zaman kecik2 dulu makan ubi bakar .. keledek rebus ..
- felt proud to be able to help family by selling tempe n mee at local market
- wish i cud do more
- slamat menyambut hari kemerdekaan.

zura lias said...

pokcik,
pokcik mkn ubi bakar keledek rebus tu..saje mkn ke sbb mmg tu je ade?
-waah, anak bisnesman ni...respek..respek..
-selamat menyambut merdeka pokcik..hikss

MZ said...

- ye la. tu je dulu yg mampu ;))
- meniaga sat jek dalm 2 3 tawon. masa kat sarawak. lps pindah k semenanjung tader lubang meniaga lak.

sitilina said...

wah terharunya baca... semoga sifat humblenya berkekalan sampai bila2 :)

Noushy Syah said...

Children are transparent, unlike adult, many are hipocrite and living like vida beyond limits!!

p/s Me too, I love family life but not clever enough to make others laugh...

KhaL said...

ala..bkn xnak siyes tapi cam x sonok lak kalo siyes manjang sbb sayer ni gile²

*malu² bewak*

zura lias said...

pokcik,
ingtkan suke..tp mkn keledek rebus,sedap gak..mkn time saya balik kg umah arwah opah..:)..brekpes mkn keledek..hikss..
ooo..pokcik dulu dari seberang...wooo..

sitilina,
yup..mintak2..n jgn le die terpengaruh yg sesat barat..ehehehe..

noush,
yup, budak-budak memang jujur..nk tau yg benar,tanye le budak2..tp bile dh kene corak2 tu..xleh nk tanye dh..hikss..

P/S:zura pun x reti nk wat org gelak..tp nape ntah..sometimes rase x lawak tp org gelak gak..kenkdg konpius..mungkin baju zura terbalik kot..hahahaha

khal,
hihhi...gilerk2 xpe..jgn gilerk..*pesanan dr seorg yg serius*..ahahhahahahahahhaha...

.::{ uMIe }::. said...

Memang tersentuh!! sob.. sob..

Tongah said...

Kesian la. Moga² dia dapat memajukan taraf hidup keluarga dia. Kawan²! Jom doakan dia ramai²...

zura lias said...

umie,
tu le..:(

tongah,
tue ar..semoga die berjaya menjadi jurukamera..:D

Tongah said...

zura...
jom kita exchage link...

aria ayumi said...

huhu br sempat bace entry akk ni... erm... pandai mukhsin tu rancang ms dpn die ye... phdhal br belasan thn...

Jie said...

sedihnya...syukurlah ada anak mcm tu..sejuk perut mak ngndungkan ...

zura lias said...

tongah,
okies..nnti ade mase sy bubuh link awk ek..

diya,
tue le pasal..

kak jie,
erm..semoga sy dpt anak cenggitu..*erk..kawen pun lom*..ahhaa