Friday, June 15, 2007

Radio Era

Udah lama tak mendengar radio Era,
Saya cuba buka semalam kerana kadang-kadang muak dengan topik berlawan jantina di Hot FM.
Bincanglah sebanyak mana pun,
Takkan ada yang puas hati tentang kelebihan dan kekurangan seseorang.
Ala, kes nak naikkan rating.(prejudisnye saya)

Ada seorang pemanggil.
Sewaktu itu, saya sedang jengkil dengan pemandu yang terhegeh-hegeh walaupun lampu isyarat sudah hijau.
Memang bikin penasaran.
Dia bercerita tentang kisah dia dan bapaknya.

Pemanggil yang saya lupa namanya:

(ayat ini diolah sedikit sebab saya sendiri lupa bagaimana perbualannya)
"saya ada perkara yang paling saya kesal. Saya tak tau saya diampunkan atau tidak.
Ada suatu hari, jiran saya tu kawan baik saya. Saya nak pergi awal.
Tapi ayah saya tak kasik. Dia nak kami pergi sekeluarga. Saya cakap pada mak saya. Mak saya yang tolong hantarkan senyap-senyap.

Sampai tengah hari, saya menunggu family saya datang tapi tak datang-datang. Akhirnya, diorg datang. Tapi ayah saya sampai sudah taknak menegur saya. Memang dia marah sangat dengan perangai anak dia yang degil ni.

Tapi yang paling buat saya sedih, ayah saya meninggal semasa kenduri tu. Dia jatuh pengsan kat situ. Dan baru kami sekeluarga tau, ayah ada sakit jantung yang selama ni dia sorokkan dari kami semua. Sampai sekarang saya taktau, adakah ayah sudah memaafkan saya."

Selepas pemanggil meletakkan telefon, tiba-tiba ada banjir di kolam mata. Saya memang sedih dengan perkara-perkara begini. Walaupun saya selalu bercakap, better late than never, tapi dalam isu sekarang, bagaimana kalo memang sudah terlewat?

P/S: hati dah tak sabar nak balik kg.

15 comments:

Orked said...

Ahad ni dah hari bapa kan...

Kakjie lebih rapat dgn ayah dr mak, mungkin sbb anak sulung.

Ayah seorg penyabar, bercakap bila perlu ( bkn kaki kecoh tin kosong..atau gebang kedai kopi ) tapi sejak dia dah berumur ni rajin pula lepak kedai kopi)

tak nak la cerita panjang², hari ahad nnt baca je kat blog kakjie nak wat psl ayah ..he he he

btw...hati2 balik kampung, bersabar di jalan raya...anda mampu mengubahnya

MZ said...

ermm .. lembut rupa nya hati juera nih. mesti anak bapak gak nih.
*bila nak banjer pak cik? pak cik pun 'bapak gak' :))ekekekeke*
jgn lupa cakap ngan bapak tu ... i lap u. kalo shegan nak cakap ... antar kad. - nasehat nih berharga segelas neskepi tarik-

zura lias said...

kak jie,
saya lg rapat dgn mak..maybe sbb anak bongsu kot..hikss..pastu xde pompuan lain dh kecuali mak je dlm family..so, dgn mak mmg rajin bercerite..yeayy..nnti nk bace kt blog kak jie pasal abah kak jie..*pss..sy x balik bwk kete..nnti sy pesan kt drebar bas,suh bwk lek lok sikit..kak jie pesan cenggitu*..:D

pokcik,
pokcik baru tau ke sy ni lembut atie?waaa..:((..hehee..anak mak n abah pokcik..*anak angkat pokcikkan*..hari anak xde ke?
hihihi..x penah wish pokcik..even birthday pun wish pakai sms je..hikss..maluuuu..*perangai ni mmg kompem ikut perangai abah*..hihihhi...

fred said...

org tiap2 ari dengar HOT fm tau...hahahahhah

ERa da kureng.... kui kui kui

Anonymous said...

Zura...yeh yeh, nti mlm kalau tido lambat bole cembang2 kalau tak mengantuk ok?

Wish you selamat sampai ke Ipoh ok?

p/s...Anak bongcu hehhehe, ade yg degil lebih, ngehhh..

aria ayumi said...

erm.. sepupu diya ade cite.. ade sorang laki yg xsmpat jumpa ayah die utk kali terakhir... bile die balik dr jumpa awek die, baru tahu ayah die meninggal... *awek laki tu kwn pd sepupu diya* lagik sedih bile tahu yg abg pd laki tu br jgk meninggal... dan tinggal die jelah satu2nya lelaki dlm family...

zura lias said...

nadzeem,
erk..nie mesti dgr kt web je..obersea kan..hikss..

noushy,
hikss..semlm nampak id noushy baru masuk..tp dh x larat nk tahan..mlm ni ek..haa, tu betul kot..anak bongsu degil lebey..hahahaha

diya,
isk..berat tanggungan bf kawan sepupu diya tu..tp hope die jd ketua keluarga yg baik..si awek kene memahami le.hikss

fred said...

da tuh nk dengar kt ane lagik akak oi!! xkan la nk pasang benang sambung ngan cawan kertas parti tuh kot.. hahahhahahah

zura lias said...

nadzeem,
hahhaha..menarik gak pasang benang sambung dgn cawan kertas..

fred said...

th la pasal.. muahahah. meh bak cni. saye nk wat..

zura lias said...

upss..kat malaysia kedai dh tutup..xleh cari cwn kertas..kt umah ni..cawan kaca ade le..leh tebuk gak ke?*garuk2 kepala*

fred said...

bak cni.. nk tebuk. igt kite xder penebuk kace/kristal ker**guling2

zura lias said...

haa..kasik address ye..nk post kt sane..jage bebaik..ni cawan buatan malaysia ni..xde made in china...

fred said...

aper barang made in msia**matila lupe daratan..

org made germany la... huahahhaha
xper la kalo camtuh, xminat la ngan ur glass

zura lias said...

haa..lupe daratan ni..kasik 1 rotan..xpun buang negara..hahahaa..*gelak org jahat*..dgr made in Malaysia terus x minat ek..bikin marah Pak Lah ni..hikss