Wednesday, March 22, 2006

Teman Tapi Mesra

Surat ini kawan saya tujukan pada seseorang tapi dia terlupe pejabat pos dh tutup pukul 11.20 malam. Guna email die xmau sbb seumur hidup tak pernah menggunakan email. Saya xnak sia-siakan ape yg die tulis, jd saya copy paste di sini.

Di suatu malam sepi
Di Kuala Lumpur
100, Kuala Lumpur.


Kepada Teman Tapi Mesra,

Saya tak sedar di mana kita bermula tapi saya juga lupa macam mana boleh berakhir. Saya tak pernah berniat utk meluka atau terluka. Mungkin perlakuan saya yang membuatkan saya tidak tahu saya melukakan teman. Saya tidak pernah berbangga teman mengharap sedang saya menggeleng. Saya bertambah rasa sesal bila teman tetap teguh dgn janji teman.
Bila saya mendengar lagu Teman Tapi Mesra, saya akan menjadikan diri saya seperti model video klip di dalam lagu walaupun tidak selawa model2 yg ada di Malaysia. Saya menolak bukan kerana saya ada yg lain seperti lirik di dalam lagu.
Cuma hati saya tidak dapat menerima seseorang yg lain untuk berada lebih rapat di dalam hati saya selain family dan teman. Saya jugak bukan obses dgn kenangan lampau cuma...ye cuma saya kurang pasti saya serik atau khuatir. Saya cuba menggunakan cara yang selalu di ajar kaunselor di dalam majalah-majalah yang bercerita tentang kuiz untuk diri sendiri.Dalam keadaaan bertenang, rileks, saya memejam mata dan cuba membayangkan siapa yang akan ada di depan saya. Pejam mata adalah sia-sia sebab saya tidak dapat melihat sesiapa walaupun kenangan lampau saya.Nah, bukankah saya kata saya tidak obses lagi dengan kenangan lampau. Bukan kenangan lampau yg buat saya menolak.
Saya pinta pada teman tapi mesra, carilah seseorang yang pasti tidak menggeleng, pasti menghulurkan tangan bertepuk tangan bersama-sama. Jika tidak, saya akan rasa bersalah dan terus bersalah. Jangan terus menunggu saya kerana saya sendiri tidak pasti sampai bila mangga saya boleh dibukak. Jika Tuhan telah takdirkan teman adalah perjalanan hidup saya dari seorang kepada berganda, saya terima takdir itu. Tapi utk sekarang, saya masih saya yang khuatir dan sering rasa tidak percaya.

Jika kita teman, kita masih menjadi teman sampai bila-bila yang kita suka. Jika kita lebih dari teman, suatu hari jika ada perpisahan, kita adalah orang asing yang hidup dengan dunia kita sendiri. Saya lebih memerlukan teman kerana saya inginkan teman sehingga akhir hayat saya.

Saya Yang Bersalah,
Siti Nurhalijah Pajeroh.

No comments: