Thursday, November 26, 2009

Balik Kampung Raya Haji

Pagi ni bangun,
Kelam kabut kemas beg nak balik kampung.
Perasaan bangun nak balik kampung ni memang lain macam dibandingkan hari-hari biasa.
Keterujaan melampau.
Rasa-rasa macam nak angkut semua barang kalau balik bawak kereta.
Nasib baik saya masih waras.
Jadi barang-barang yang dibawak adalah barang yang patut-patut sahaja.

Walau sudah tua bangka,
Perasaan balik kampung sama macam zaman sekolah dulu-dulu.
Cuma yang dulu-dulu,
Pikiran belum matang,
Setiap kali balik kampung,
Habis barang 1 locker nak bawak balik.
Padahal cuti 3 hari je.
Itu zaman form 1-2 ar.
Naik form 3 dan ke atas.
Perasaan tetap teruja.
Tapi imej senior kena le jaga.
Takkan nak bawak beg berbondong-bondong macam junior.

Habis-habis tahap cover pun,
Call parent suruh amik beg je.
Saya balik naik bas pekan dengan kenkawan berbekalkan beg sandang yang takde barang dalam beg.
Tu kira dah tahap stylo habis ar.
Semata-mata nak lari dari imej Junior-Bawak-Beg-Banyak.

Bila tiba hari nak balik kampung,
Apa cikgu belajar memang tak boleh masuk otak.

Sama macam sekarang.
Satu kerja pun takleh jalan memikirkan jem di jalan raya,
Tol, Minyak, dan tahap-tahap pemanduan yang hazab di lebuh raya.

Haish,
Memang tak boleh sabar ar.
Tahap lepas lunch tu,
Kira tahap mengira masa je.
Kejap-kejap tengok jam kat pc.
Masa bergerak lambat gila dibandingkan hari-hari biasa.

Tapi,
Sabar..sabar...
Tak lari gunung dikejar.
Sekarang time makan pizza dulu.
Nyum..nyum..

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA

Takat mana pengorbanan kita kepada ibu bapa?

Perkara paling membahagiakan mereka :

- Jenguk mereka selalu.
- Pastikan perkara yang indah-indah untuk pendengaran mereka. Bukan tahap kasik duit dan senyap sunyi tanpa berita.

3 comments:

MZ said...

smt ari raya
smt berkorban :)

Puan AA said...

erkk.. en stailo ke dulu? ngeh.. ngeh.. ngeh..

salam aidiladha...

yOnnA said...

kakak. salam aidiladha :)