Friday, December 04, 2009

Hidup Memang Macam-Macam

Berjumpa dengan sahabat lama.
Ada banyak benda nak dicerita.
Tapi satu soalan bonus beserta penceritaan sensasi buat saya terkasima.
Adakah saya patut jawab atau berdiam diri itu yang terbaik?

Ceritanya mudah.
Seorang lelaki yang sunyi berjumpa seorang perempuan.
Ada bibit perkenalan melahirkan perasaan dalam pada sang perempuan.
Tapi tidak pada lelaki kerana yang dalam itu sudah terbahagi dua dengan yang teristimewa jauh di mata.

Pertanyaan teman,
"adakah aku patut meneruskan atau jauhkan diri demi menjaga hati sendiri?"

Sang lelaki bilang,
"aku juga ada rasa pada dirimu walaupun hati ini sudah dimiliki. Tapi mungkin jodoh berpihak padamu selagi aku masih belum jadi hak milik mutlak sesiapa."

Nasihat saya,

"Kalau masih mahu berjuang, teruskan berkawan.
Jika dia pilih di sana, kau harus redha.

Jika dia pilih dirimu, mungkin itulah jodohmu.

Tapi yang paling penting hatimu sendiri.

Adakah kamu cukup kuat menahan rasa jika kamu bukan pilihan hatinya?
Jika tidak, jauhkan diri seberapa pantas sebelum rasa makin membara.
Jika dia datang kembali dan tinggalkan di sana dengan seribu alasan yang kamu terima, Bersedialah membuka minda samada dia memang layak untukmu atau ada yang lebih baik menanti yang tidak diketahui siapa.


Cumanya, saya berpegang pada nasihat bonda,

Jika kau bahagia atas derita orang lain,
Nasibmu pasti tiba.
Mintaklah keampunan sesama manusia.
Dan jika derita masih muncul,
Anggaplah itu sebagai ujian untukmu"

---------------------------------------------------------

Hidup,
Macam-macam.
Bila kita dewasa,
Apa yang kita mimpi masa kecil bukan senang nak terlaksana.

Tapi tanpa mimpi,
Impian takkan jadi realiti.
Teruslah bermimpi selagi mau.
Jangan hanyut dek mimpi sudahlah.

Bulan ni bulan mendengar luahan cinta agaknya.
Luahlah selagi mau.
Telinga saya masih sudi mendengar.
Mata saya masih mampu membaca coretan di YM.
;)..

2 comments:

wilda said...

hehe, ayg bulan ni xde luahan, bulan lepas ayg dh lepaskan dh. hehe lega..thanks angah!

ayg memilih utk menjaga hati drpd mengambil risiko bercinta lg. hati ayg x cukup kuat. ayg kagum pd perempuan2 yg x pernah kenal erti putus asa. mereka hebat!

zura lias said...

ayang,
hehehee..xpe..bulan bebile pun ayang nk luahkan..ayang luah je..angah bukan penasihat terbaik..tp angah leh membaca dgn baik..*sbb baca msg kt ym*.. :D

erm..kenkadangkan ayang..bile kite dh rase xnak bercinta..time tu le tetibe kite rase jatuh cinta..tup2 lupe yg kite xnak amik risiko bercinta...mmg cinta tu butakan...hihihiihih..

yerr..angah pun kagum dgn org-org yg leh putus hari ni..besok dpt pakwe baru..putus besok..lusa dpt pakwe baru lg..mmg hebatttt...hiiihhihi