Monday, June 15, 2009

Hati Yang Hampa

Sabtu yang lepas saya habiskan masa bersama rakan yang datang dari Kuala Pilah.
Kami memang rapat dari 1st year UKM.

Saya janji mau bawak dia satu tempat makan yang tak pernah kami pergi bersama sebelum ni.
Saya teruja sebab ada tasik di bawah.
Tasik tu bukan tempat untuk berenang.
Tapi untuk memancing.

Dulu saya pergi ke situ dari rumah abang menggunakan jalan dalam.
Bila lalu dari UKM,Bangi,
Saya jadi pusing.
Dengan malam yang pekat tanpa lampu.
Ditambah dengan kerabunan dan kesilauan mata,
Saya jadi confuse di manakah sepatutnya yang saya belok ke kanan.
Landmarknya adalah Bangunan ATOM.
Tapi yang saya lalu Bangunan Nuklear.
Saya rasa ATOM dan Nuklear itu sama.
Tapi saya sudah berpusing 4x di situ,
Masih tiada arah ke kanan atau ke kiri selepas bangunan Nuklear.

Daya imaginasi saya yang tinggi mula memainkan peranan.
Mungkinkah jalan menghala ke restoran itu sudah di tutup dengan halangan dari jin.
Saya berusaha untuk kali ke-5.

Akhirnya,
Nekad untuk membelok arah ke Dengkil dan Banting.
Barulah saya tau,
ATOM dan Nuklear itu tidak sama.

Sudah jumpa jalan membelok ke restoran.
Rasa seronok.
Tapi seronok tak lama.
Terlalu ramai orang di situ.
Lagaknya seperti ada kenduri kahwin.

Bila kereta sudah diparking.
Orang ramai yang berbondong datang,
Perempuan semuanya memakai baju kurung atau kebaya.
Hanya kami yang berseluar jeans dan berblouse.

Ada khemah-khemah di jalan menghala ke restoran.
Saya bergurau dengan rakan,
"Ada orang buat kenduri kat sini kot, takpe, kita lalu ikut jalan tengah"
Tapi rakan saya malu-malu alah nak lalu kat tengah sebab di tengah-tengah pun ada pintu gerbang tanda ada perkahwinan berlansung.

Ikut peribahasa,
Malu bertanya sesat jalan,
Saya tanya salah seorang anggota RELA yang ada di situ.
"bang, kat mana nak lalu kalau nak makan kat kedai?"

"Adik ni nak pergi makan-makan ke? Herm..hari ni kedai tutup. Anak tokei kedai kawen"

Kami hampa.
Setelah bersusah payah mengharung onak dan duri untuk pergi ke restoran ini.
Tapi hasilnya tetap hampa.

Memutuskan mau pergi makan di SOHO.
Lalu ikut jalan bangi lama,
Jumpa restoran De Asia Cafe.
Nampak menarik sebab ramai orang.
Terus singgah situ.

Nasib baik makanan sedap.
Ada rasa terubat di situ.
Hikss...

3 comments:

Hajar said...

aiseh.. nasib baik jumpa kedai yang ok eh? kalau x, mesti hampa bila balik kan? dah la perjalanan penuh onak dan duri..hehe..

Diya Kamaruzaman said...

hahaha. akak ni kelakar lah. =))

kadang2, diya pelik jugak lah kenapa akak selalu lalui momen2 comel macam ni. =p

zura lias said...

hajar,
haaah..tp sebenarnye teringin nk mkn chicken chop..kedai tu xde lak western food..so..bedal je nasi+sup daging+sate...hihihiih

diya,
siesly..akak mmg slalu dpt kemaluan yg tak disangka-sangka..sampai jd trauma..dari akak study sampai le skarang..uhukks..