Sunday, June 19, 2005

Happy Father's Day

Bile orang tanye kat aku.."anak ke berape?"..aku akan jwb.."no.4"..sekali lagie orang bertanye.."adik-beradik ade berape?"..aku jwb gak.."4 orang"..orang akan ckp.."oo..manja le nie.."..mase tue aku dh malu-malu dh walaupun dlm atie nk ckp.."x manja arr.."..n soklan terakhir dr org yg bertanye.."ade kakak tak?"..mase tue aku dh mcm malas nk jwb tp aku terpakse jwb gak.."ermm..xde.."..dan jwpn yg sudah ku agak.."iskk..manja nie..dh le bongsu..sorg pompuan lak tue..patut le nmpak manja.."..

haa..kan sudah ku agak jwpnnya..kerana soklan2 tue le..aku mule menjauhkan diri dr abah..aku xmau digelar anak manja sbb org akan slalu berckp.."nie anak kesayangan abahnye le kan..."..sbb mase kecik-kecik dulu aku slalu ikut abah gie pasar..mmg mase kecik aku rapat dgn abah..kalo nk bukak air utk abah mandi pun abah akan jerit name aku suh aku bukak air paip..n abah suke panggey aku suh aku cium pipi kiri die..pipi kanan die..dahi die..bile abah nak cium aku balik..aku akan lari..xpun aku lap balik dgn baju aku, pipi tempat abah cium..bile aku start masuk asrama mase form 1..start tue jugak aku mule kureng rapat dgn abah..aku menjd seorg yg terlalu sygkan abah tp aku xtau camne aku nk tunjuk disbbkan faktor aku xmau digelar anak manja..bile mak ceriter kat tepon mase mule2 aku xde kat rumah..abah slalu tersasul panggey name aku suh bukak air paip..mase tue mmg aku rase nk nangih tp aku x nangih..aku gelak2 je sbb aku nk tunjuk aku nie anak yg kuat..anak yg tabah..walaupun aku nie cengeng gak..ehehee..pastue mak ckp lagie..seminggu start aku xde kat rumah..abah x beli makanan2 peberet aku sbb xmau teringtkan aku yg xde kat rumah..
bile aku makin besar..makin kurang mesra aku dgn abah..aku byk bersama mak..segala cerite aku kongsi dgn mak..mak akan jd perantara atr aku dan abah..walaupun ade part2 yg aku x setuju dgn abah cthnya politik..aku nie neutral sikit so ade part2 yg aku x suke bile abah setuju bangat..paper pun aku salute abah sbb very punctual..skema..ape yg die buat..mesti die dh ade plan..sgt bijak bile merancang n slalunye ape yg die rancang sumenye betul..
Bile abah jatuh sakit mase bln 9 arie tue..family aku sume susah atie..tonggak keluarga dh sakit..mase abah kene masuk spital 8/11/2004..kitorg lagie susah atie..aku bertambah susah atie..aku baru putus cinta..n tetibe abah plak kene masuk spital..abah tau aku tgh sedey tp abah xmau sume susah atie..abah berlakon mcm abah sehat..macam abah bleh kuar dr spital bila-bila mase je..abah cume cakap.. " zura xyah le cari kerje lagie..tunggu le abah betui2 sehat.." ..bile doc ckp darah abah cair..abah kene byk masukkan darah..plasma abah kurang..sume musykil kenape bleh mcm nie..n palin x sangka tetibe doc ckp abah kene operation sbb ade nanah dari pinggang sampai peha..abah xde kencing manis..mcm mane ade nanah kat situe..doc sendiri xleh kasik jwpn..lamenye abah duk kat spital sampai akhir bln 12 n still kene ulang alik ke spital sampai bln 2..abg man kawen pun abah dgn mak xleh balik..mmg kesian abih aku kat abg aku nie..kalo aku jd die x mungkin aku leh secool mcm tue..tp abg aku rileks jer..maybe sbb die laki kot..kalo die sedey..aku pun jd sedey..urusan kenduri kat umah..kitorg adik-beradik je settle..nasib baik abah dh tempah khemah..catering..kan aku dh ckp..abah mmg suke plan awal..kad2 jemputan utk orang kg kat tempat aku sume abah dh tulih..cume mintak tolon jiran aku kasikan jer..mmg huru hara gak arr..tp kenduri berjln lancar..mak le org palin sedey time kenduri kawen abg man..abah sedey tp abah x tunjuk..abah x menangih..sbb tue aku x suke laki nangih sbb abah sendiri dh tunjukkan die lelaki yg x suke menggunekan peranan air mata..abih je kenduri..aku dgn abg man n kak eija terus g kl..tgh hari n ptg..mesti dh ade kat spital...bile abih time melawat..aku akan cium pipi kiri abah..pipi kanan abah..dahi abah..mende yg dh lame aku x buat..walaupun aku n abah 2 watak yg berbeza..tp perangai ade gak yg same..abah degil..aku jugak degil..abah x suke tunjuk kasih syg..aku jugak begitu tp hakikatnye syg aku tidak berbelah bahagi..abah jugak begitue..

abah,orang tak pernah kasi adiah kat abah mase beday abah..org malu nk cium pipi abah..malu nk peluk abah..orang jugak 1st time wish beday abah mase baru2 nie..sebelum nie orang x penah buat..walau byk mende org x penah buat kat abah..tp byk mende abah dh buat kat org..orang tetap sayang abah sampai bile2..sampai akhir hayat orang..orang xmau jd anak manja abah..orang nak jd anak yg slalu tabah..orang nak jd pelindung kat abah dgn mak...abah tetap jd lelaki pujaaan no. 1 dlm idup orang..

happy father's day ^_^

No comments: