Tuesday, May 15, 2007

Happy Belated Mother's Day

Mak, nama yang saya sebut hari-hari.
Mak takde depan mata, saya tetap sebut nama mak.
Contohnya,
"Oh mak kau"..

Ada masa saya terkejut, saya termelatah. Tapi itu lebih baik dari saya melatah dengan kata-kata carutan.
Oh, itu bukan saya.
Bukankah itu bukti nama mak sentiasa dibibir.

Mak,
Ada masa saya rindu.
Saya mau telepon tapi kredit tidak mencukupi.
Tapi mak paham isi hati saya.
Seperti ada talian hayat.
Mak yang buat panggilan.
Tapi saya tidak cakap saya juga sebenarnya mau telepon.
Tidak terluah.
Kan saya ni pemendam jiwa.

Mak,
Bila saya cakap saya hanya suka makan kuih gulung mak.
Sungguh saya tak bodek.
Saya memang agak sukar mau makan kuih yang dijual.
Tapi nak buat sendiri pun saya tak suka.
Sebab air tangan mak lagi diminati tembolok perut saya.

Mak,
Saya syahdu bila dengar mak bercerita dengan kawan,
yang saya pernah menangis kerana lauk daging masak kicap dah habis tanpa sempat saya jamah.
Tapi lagi syahdu bila mak memasak untuk kali ke dua demi kerana anakmu tidak sempat menjamahnya.
Dan terlebih-lebih syahdu bila kawan saya mengejek perkara itu kerana dikalangan rakan-rakan, saya bukanlah orang yang kuat menangis.
Memang syahdu sesangat.

Mak,
Bila saya balik kampung,
Saya rajin berborak dengan mak.
Walaupun saya tiba di rumah, mak sudah tidur.
Mak akan bangkit untuk menemankan saya makan sambil bercerita sehingga pukul 2 pagi.
Sungguh, saya terharu.

Mak,
Sempena hari ibu yang sudah terlewat,
Tapi bak kata mak,
Better Late Than Never,
Saya ucapkan,
"Happy Belated Mother's Day"
Sebab hari ibu bukan sehari,
Setiap hari adalah hari yang istimewa untuk setiap ibu-ibu di Malaysia.

Saya sayang ibu saya.




Anda Bagaimana?

7 comments:

Noushy Syah said...

uhuks uhukssss...shaye shaye pun shayang mommy shaye, tapi mommy shaye telah tiada..uhukssss...

We love them unconditionally kan Zura!Eh eh nampak dimple dia..manis buat calun isteri nih hehhehe..

MZ said...

umak aiii. anak beranak posing sama jek. kuyuuuuu mater. tangkap syahdu mahdu ler tu ekk? ;)) huhuhu *pipittttt. nampak pipittttt*

aria ayumi said...

i love my mom too... :) hek3 tahu xpe ... posing anak beranak sama jek... :p jelesnye nengok org de lesung pipit ni... huhu bak sini lesung pipit tu kak... :p

shaizhar said...

kerana matakuyu kau nampak ayu bukan mcm ikan pusu...
lesung pipitmu menawan setiap kalbu
bukan bagaikan burung pipit kelabu

zura lias said...

noush,
al-fatihah utk mommy noush..hikss,noush nk carikan ke suami?hikss...

pokcik,
like mother like daughter le pokcik..hikss..gambo pipit tgh mkn ulat dh ilang pokcik..waaa...

diya,
hiks..saje nk kasik same..hahha...xleh nk korek le diya lesung batu ni..kalo tak,kite leh share..akak x kisah..hikss..

shai,
uiks..nie sajak ek?hikss...

KhaL said...

sayang awak juge!
hehehehe ;p

zura lias said...

khal,
sayang awak jugaklah..hahahaha..