Friday, August 22, 2008

Selamat Hari Persahabatan

Sepatutnya, 1/8/2008;
Saya mahu mengucapkan selamat hari persahabatan pada rakan-rakan.
Tapi kerana kesuntukan masa dan juga kelupaan saya pada entry yang terpendam,
Maka entry persahabatan ini telah terlewat.

Biar banyak mana entry tentang persahabatan telah saya letakkan,
Masih tidak cukup untuk saya menyatakan betapa saya menghargai mereka di sekeliling saya.
Untuk kali ini,
Entry ini mungkin entry yang terpanjang.
Dedikasi untuk rakan-rakan rapat saya.
Walaupun ada yang sudah lama terputus hubungan.
Tapi mereka tetap dalam ingatan saya.

Sebelum sekolah:
Namanya Fitriah aka pi.
Jiran merangkap kawan naik bas bersamaan kawan sekolah hingga menengah sama dengan kawan sepermainan merangkumi kawan sepergaduhan.
Dengan beliau terlalu banyak kenangan.
Kerana kami membesar bersama-sama.

Merasa sepakan kaki saya semasa tidur.
Sama-sama menyanyi di atas pentas buatan sendiri aka katil.
Sampai sekarang masih berhubung.
Tidaklah rapat seperti dahulu kerana masing-masing dengan dunia sendiri.
Tapi tetap tahu perkembangan terkini.
Dan beliau sudah berumahtangga, melahirkan anak seorang.
Saya masih berseorangan,bermain dengan lotter kucing saya.

Tadika:
Saya ingat-ingat lupa namanya.
Yang saya ingat beliau dipanggil Ayu.
Hitam manis tapi comel.
Sentiasa mendandan rambut dengan kemas.
Ke mana pergi sentiasa bersama.
Hatta ke tandas sekalipun.
*Kes takut pergi sensorang* hikss..
Kami sentiasa berjanji baju apa mahu dipakai ke sekolah.
Jika baju kurung,
Bersama-sama memakai baju kurung.
Jika skirt,Bersama-sama memakai skirt.
Jika bertudung,Maka hari itu, kami berdua akan bertudung.
Habis tadika.Terus terputus hubungan.
Kalaulah sekarang saya jumpa kembali.
Kalau mukanya tidak berubah.
Saya masih boleh cam.
Kerana saya suka penampilan beliau yang kemas.

Sekolah Rendah:
Syiza Liyanna.
Walaupun hanya sekejap kami bersama.
Tapi kenangan itu tetap ada.
Dia pindah ke KL sewaktu kami mahu memasuki tahun 4.
Saya menjadi pemurung.
Sering sakit di waktu sekolah. *Haish, malu ah.*
Dengan kawan-kawan yang baru kerana pertukaran kelas.
Yang lebihnya, saya terasa akibat kehilangan beliau secara tiba-tiba.
Kerana asalnya, kami berdua mendapat kelas yang sama.
Dan mahu duduk bersama.

Orang kata, patah tumbuh hilang berganti.
Saya mula berkawan dengan Shazatul Akmaliah.
Baik hati dan tulus mulus.
Mungkin tubuh badan yang kecil membuatkan tangki perut juga kecil.
Tapi kerana beliau kawan saya.
Kerana mahu makan bersama-sama.
Sanggup membelikan nasi lemak atau mee untuk saya padahal saya hanya mau makan kacang kecik 20 sen.
Itu yang saya tidak boleh lupa.
Dan akhirnya,Kami duduk sebelah menyebelah.
Sering bersama-sama.
Ada masa bergaduh.
Ada masa gelak bersama.
Terputus hubungan selepas saya masuk UKM.
Kerana saya tidak pandai membahagikan masa antara tugas dan rakan.
Dan juga menjadi semakin malas mau membalas surat,
Dek kekangan masa. * Saya bukan pengurus masa yang baik.*
Tetaapi saya sentiasa mengetahui perkembangannya.
Terima kasih teknologi.
Walaupun dari jarak jauh.

Sekolah menengah:
Permulaan di asrama.
Dikelilingi perempuan yang ramai.
Kerana lingkaran saya sebelum ini dikelilingi lelaki.
*Adik-beradik dan sepupu-sepapat*

Mula membentuk kumpulan.
Ikin,adik,Pi, Nad dan Ina.
Ke mana pergi berjanji bersama.
Ada duka ada suka.
Tapi kami tetap utuh sehingga tingkatan 3.
Masuk tingkatan 4,Masing-masing membawa haluan.
Tinggallah saya bersama adik dan Ikin di sekolah yang sama.
Adik dan saya masih rapat kerana kami sebilik dan sekatil.
Bersama Along,Udeng,Ateh,Tam,Cho.
Kerana sebilik,tautannya lebih erat.
Makan bersama.Tidur sebantal.
Mandi dalam kolah yang sama.
Terlalu banyak kenangan.
Sukar mau diceritakan di sini.

Berada di kelas kemuncak. *Sebab yang atas sekali*
Bertemu dengan Along,Ateh,Ude,Acu Ayang, Alang dan Kakcik.
Berombongan ke dewan makan bersama-sama.
Hingga sekarang,
kami masih berhubungan antara satu sama lain.
Walaupun ada yang sudah menjadi mama.
Tapi hubungan itu tetap ada.

(Kenangan bersama rakan di sekolah menengah terlalu banyak, maka saya pendekkan entry kerana pernah bercerita perkara yang sama di sini)

Matrikulasi:
Walaupun hanya setahun,
Tapi ada jalinan rapat disitu bersama Opah,Onyang,Cik N,Stepmom n Cik wok.
Kenduri di malam hari.
Skodeng bersama-sama. *Eheheh..*
Masing-masing membawa haluan setelah habis belajar.
Tapi masih berhubung hingga sekarang.
Kecuali Cik wok.
Maaf cik Wok, tak sempat ko nak jadi kakak ipar aku.
Abang aku dah kahwin. :D

UKM:
Ini terlalu ramai yang rapat.
Perempuan-perempuan di dalam kelas.
Yang sebaya dengan saya.
Berasal dari matrikulasi.
Semuanya adalah teman rapat kecuali Cik F.*Hahaha..suen,adah,kuza n zidot..korang leh cam tak sapa cik F?*
Semuanya ada kenangan bersama.
Semuanya dalam ingatan.
Walaupun masing-masing ada kehidupan sendiri.

Dalam banyak-banyak,
Tentu ada yang paling rapat.
Azhana Abdullah yang bakal menjadi seorang guru.
Selalu merancang cuti bersama.
Selalu berjalan bersama-sama.
Dan saya akan mengganggu kehidupannya jika dilanda masalah yang rumit.
Walaupun dia berada nun di utara.
Saya masih boleh menelefonnya jika saya ada masalah yang terlalu berat untuk dipikul.
Oh, ada seorang lagi yang saya rapat selepas UKM.
Cik Surli yang juga ketenangannya akan saya ganggu jika masalah sudah terbeban.
Kesian dia mendengar cerita-ceriti dari saya. Hikss..

Kawan saya ramainya perempuan kerana saya perempuan.
Tapi ada seorang yang berlainan jantina menjadi teman rapat saya.
Katalah apa saja.
Gossiplah apa saja.
Kami hanya teman.
Tidak lebih dari itu.
Kadang-kadang,
Bertanya pendapat dengan mereka yang berlainan jantina membantu saya membuka fikiran dengan lebih luas.
Ikhwan Ramadhan,
Walaupun kadang-kadang bergaduh,
Kadang-kadang bertengkar,
Kita tetap kawankan. :D

Untuk mereka-mereka yang bergelar kawan,
Sahabat,
Dan rakan,S
elamat Hari Persahabatan.
Walaupun ada yang namanya tak disebutkan di sini,
Anda tetap sahabat saya.
Kawan-kawan blogger juga menjadi rakan rapat saya.
Kerana kita belajar memahami antara satu sama lain.
Berdasarkan entry.
Jika ada yang menutup blog.
Jangan jadikan itu alasan untuk terus memberhentikan hubungan maya kita.
Buat akhirnya sekali lagi,

Selamat Hari Persahabatan.

p/s:entry ini sudah tunggang langgang ayatnya kerana dibuat semasa sedang bekerja. Heheheh..

12 comments:

ak_0143 said...

adeh!
tunda 3 minggu gamaknya...
lewat 21 hari ni...
aish!!!

err.. nama beta takde???
owh lupa plak...
kita kekasih, bukan sahabat!

HAHAHAHAHAHA!
*gelak tak leh bla*

arsaili said...

salam...semoga persahabatan kekal abadi

diya said...

wah kak. sekali update, panjang nya boleh tahan. hehe.

moga2 persahabatn akk n kwn2, berkekalan hendaknya.

rmi jugak tu kwn2 akk. huhu.

diya tak rmi kwn, kak. maybe sbb diya jenis diam sket kot. tapi, bila dh berkwn, diya mmg hargai dia sungguh2. cuma kdg ada yg diya tunjuk, ada yg diya tak tunjuk. [tetiba sedih lak taip komen ni,huhu]

:(

diya said...

dan kdg diya akan jd sgt sedih, bila ada yg salah anggap keikhlasan diya nk brkwn. [erm... yg ni mmg diya agak sensitif]

selamat hari persahabatan, kak :)

Adry said...

waa.. best plak baca entri ni... teringat plak ngan kengkawan lama saya... huhu.. ntah mana dorang pergi...

Miss Kuza said...

wohoooo...
aku kenal cik F tu sape...
wah2 zura...besfren pon tamau ngaku per...
kahkahkah...cik F...cik F...
kalau la dia baca entry ko nih...hahahha..

Hajar said...

selamat hari persahabatan juga utk awak dan semua kawan2 yang lain. (better late than never :) )

yOnnA said...

pergh! gile panjang entry akak kali ni! hahha

xpe la even belated frenship day pun.janji ingatan tu penting.
err
nk tgk time dedulu akak pakai skirt sesame kawan akak tu!

*larrikkk*

haha
sure comel

chot said...

selamat hari persahabatan utk kamu juga... :>

Jie said...

lewat pun..persahabatan tiada hadnya, kan...

selamat gak

:: Cikgu Wiween :: said...

wahhhh kwn2 zura yg namanye disebut musti akan terharu baca nih.egegeg ;)

zura lias said...

kamal,
hahaha..akak amik pepatah inggeris..better late than never..ahhahaha..*ayat cover sbb dh terlupe*..ehh..blogger tu...maksudnye sume blogger yg akak kenal ar.. :P

arsaili,
yer.. :D

diya,
hidup mmg kene berkwn..kalo tak kera sumbang cuma kene hati-hati..ade kwn yang tahapnya utk kite kenal..ade yg tahapnya utk kita kenal 1 family..xpe..nnti diya jumpa lg ramai kenkwn yg baik.. :D

xpe..asalkan kite tau kite ikhlas..pedulikan ckp org ye diya..selamat hari persahabatan..

adry,
hehehe..sile le cari..

kuza,
hahaha..best fren ko ar tu..oppss..bulan poser..hihihihi..aku kejam ke ek?hikss..

hajar,
tu le pasal..better late than never.. :D

yonna,
hahaha..lepas tu senyap jap..pastu muncul balik...nk tgk akak pakai skirt?hihihi..maluuuuuu..

chot,
tq chot..

kak jie,
haah kakjie..lewat pun tiada sempadan..tq..

ween,
ehehehe..malangnya zura x bgtau blog zura pd diorg..cume segelintir je.. :D