Thursday, January 03, 2008

Back To Scool

Musim balik ke sekolah.
Jalan-jalan dipenuhi dengan ibu bapa yang teruja menghantar anak ke sekolah.
Saya jugak pernah pergi ke sekolah.
Masih bekerja di sekolah.
Tak tahu bila mau lari dari title sekolah.
Mungkin sebab saya budak "baik" di sekolah.
Maka sampai dewasa persekitaran saya adalah sekolah.

Hari pertama saya masuk alam persekolahan.
Saya macho.
Tak payah mak abah nak tunggu sampai tamat sesi persekolahan.
Saya riang gembira di dalam kelas.
Pergi kantin beli kacang kecik 20sen.
Sebab itulah sampai sekarang saya mengecik.
Reason yang sangat bagus saya kira.

Mungkin juga kerana itu,
Saya kena serangan gastrik semasa darjah 4.

Untuk peringkat awal,
Saya kerap bersekolah separuh hari.
Selebihnya, saya akan dibawak balik oleh mak atau abah.
Jadi rendah diri.
Semasa itu, saya rasa semua rakan dikelas melabel saya budak yang sering sakit.
Atau mungkin mengada-ngada.
Itulah andaian seorang budak yang tak suka minum pagi dan makan malam.
Hasil dari brainwash nasihat mak dan abah,
Saya mula makan pagi dengan nestum.
Makan malam mesti diambil.
Vitamin C juga turut di ambil.

Saya riang semula ke sekolah.
Tapi tidaklah terlalu peramah.
Sesuai digelar budak pendiam.
*erk..ada yang setuju tak?*

Sampai saya masuk peringkat menengah.
Mula bertukar watak.
Menjadi diri sendiri.
Sakit-sakit pun hilang.
Tapi Vitamin C membuatkan badan saya tidak kembali ke asal.
Dulunya saya seorang budak yang kecik lagi kurus.
Mula dengan vitamin C, saya menjadi pemakan yang bagus.
Masuk peringkat menengah, badan saya mula mengembang.

Jadi itu adalah serba-sedikit kenapa saya makin mengembang.
Mungkin sisa-sisa Vitamin C yang saya makan masih ada,
Maka selera makan saya tidak putus.
Bukan salah makanan.
Salah Vitamin C yang membantu menaikkan selera.

Kepada mereka-mereka yang ada adik atau anak kurus kering.
Jangan galakkan dengan makanan tambahan.
Nanti jadi macam saya.
Takmau berenti makan.
Hikss...

Selamat Kembali Ke Sekolah.

18 comments:

anna said...

kesian vitamin c..kene tuduh punca segala-galanyer..ahaks..aku sesaje nk jd org 1st bg komen..hehe :)

zura lias said...

anna,
hahaha...mmg vitamin c puncanya..sampai skarang aku dh takut nk mkn vitamin c..ahahahahha

.::{ uMIe }::. said...

sape ntah cakap kat kg aritu... akak ngan saya sama tinggi..

nasib baik x sama KEMBANG.. hahahaha :))

chot said...

hari tu kata berat ko 80kg kan..oo rupa2nya vitamin la penyebabnya...

meen said...

zura..marilah kita amalkan cara hidup n pemakanan yg sihat. Bawak la bekal dari rumah..hihi

zura lias said...

umie,
haa, akak ade dgr gak tp akak wat-wat mcm x dgr..hehhee...erk..x sama kembang ke?:((:((

chot,
erk..chot..mane ko tau berat aku..syyyy..jgn bgtau org..maluuu..hiks..

kak meen,
hehee..pemakanan sy mmg sehat dari kecik..sy x makan sayur..hhahaa...bekal suke bwk roti je..tu pun pass kat member2..mase skolah dulu le..:)

mama ranggie said...

x per asal sihat ok!

amcek dan kehidupan said...

selamat kembali ke sekolah adalah kata kata yang indah!

hoho...saya pun mahu ulang....

selamat kembali ke sekolah!

ak_0143 said...

kalo cmtu.. jgn salahkan vitamin c je... salahkan la vit a sampai z skali! huhuhu

Hajar said...

heheh, selain menambah selera makan, vitamin c juga berfungsi mencegah selesema :D

*mari blaja matapelajaran sains :p

Noushy Syah said...

hhehehhe..xmo pegi sekolah, pegi rumah tok kadhi nak? muahhahahha...

Jie said...

budak2 tak leh baca entry ni.... ade ajaran songsang..ade ke dia tak bagi makan vit c...huhuhu...:p


* makcik kantin nk piat tinger dia...ketegaq

nAt said...

huhuu... vitamin apa plak untuk meninggi ek? kalu vitamin c untuk melebar....

meen said...

zura..sekarang suka mkn sayur tak?

zura lias said...

mama ranggie,
tenkiu mama..:D

amcek,
yer..yer..kata-kata yang indah..ulang seberapa manyak yang suke..:D

kamal,
hehee..xleh plak..nnti vitamin xde name majuk lak..hikss..

hajar,
ohoo..saya tau kenape sy senang kene selesema..sy xmo amik vitamin c gara2 takut pengembangan badan..:D

noush,
rumah tok kadhi?erk..ade anak laki encem tak rumah tok khadi?hikss...

kak jie,
ehehe...kene wat rating le kt entry ni ek?hihih..xpe,budak-budak baca sekali imbas je..

*cakit..cakit..kene piat telinge..tapi ranum mee kuning makcik kantin*..

kak nat,
Saya xtau vitamin yang meninggi sbb tu sy x meninggi..hikss..

kak meen,
hehe..takk..:D..

MZ said...

moga salamat sumer nyer ..

zura lias said...

pokcik,
aminnn...:D

aria ayumi said...

uhuk. akk sama ngan diya. penah kene gastrik ms darjah 4. sangat terseksa ms tu. samapi 2 minggu diya tak pegi skolah.