Friday, December 22, 2006

-

Hujung tahun selalu ditunggu oleh pusat-pusat membeli-belah dan orang-orang berteman mahupun perseorangan. Semuanya diskaun 70%, 50%.

Saya gemar juga berpusu ke tempat -tempat yang ada diskaun. Tapi itu dulu. Sekarang, saya kira saya lebih senang menggunakan beg tangan sehingga lusuh. Kasut sehingga tercabut tapaknya. Baju yang sudah dipakai ribuan kalinya. Tudung yang sudah pudar. Kerongsang yang sudah berkarat. Seluar jeans yang diulang tayang.

Bila berjalan-jalan di pusat membeli-belah, saya belek-belek baju. Saya belek-belek kasut. Terasa ingin membeli. Tapi bila berfikir kembali, alangkah indahnya jika duit ini saya beli novel. Bila lalu di MPH, saya tidak masuk lansung dalam kedai buku kerana takut tertawan. Jadi duit saya sudah selamat di situ.

Saya boleh tahan godaan baju, kasut dan sebagainya. Tidak novel-novel yang baru di pasaran. Keputusan yang bijak harus diambil. MPH adalah tempat larangan. Mujur juga tahun ini, wayang tidak memaparkan cerita yang mau saya tonton.

Saya mau memulakan langkah hidup bersederhana. Eh, rasanya selama ini saya memang mengamalkan hidup bersederhana. Cuma mau lebih lagi bersederhana. Bukan pada tahap kedekut. Cuma wang yang ada harus di alirkan pada jalan yang betul dan bermanfaat.

Ikut saranan bapak menteri, kita harus berjimat-cermat pada masa semuanya menunjuk aras kenaikan. ^_^..


p/s: Saya balik ke Ipoh hari ini. Mau memantau lebuhraya Utara-Selatan, masih ada lubang-lubang atau jalan sudah ok.

No comments: