Monday, September 15, 2008

Saya dan Pemanis Muka

Minggu lepas,
Saya balik ke Ipoh lagi.
See, saya memang menolong pengusaha bas mengkayakan kampeni memasing.

Saya turun dari ERL.
Ada makcik yang saya pikir kakak berjalan di depan saya.
Saya mau bergegas ke stesen LRT untuk mengambil LRT ke plaza rakyat.
Kakak aka makcik itu berjalan terlalu lemah lembut.
Atau saya yang melangkah besar?

Sampai di stesen,
Melepaskan lelah sambil minum air Mcd.
Oh, adegan ini berlaku sewaktu azan maghrib sudah berlalu ye.

Makcik yang saya pikir kakak duduk di sebelah saya.
Agaknya saya ini ada pemanis muka.
*ayat tak boleh blah* hahahah..
Dia tegur-tegur.
Lantas dia ajak sembang.
Dan kepantangan saya adalah,
Jika sedang buhsan,
Ada yang mengajak bersembang,
Tiba-tiba,
Secara drastiknya saya akan menjadi seperti menantu idaman makcik-makcik.
Ramah tamah bersembang seperti sudah kenal lama.
Padahal,
Hakikatnya,
Saya masih gadis pendiam,berbudi bahasa.

Makcik itu sama-sama mau pergi ke Plaza Rakyat.
Dia ragu-ragu kerana sebelum ini ada sang anak menemani selalu.
Saya selaku manusia bertanggungjawab,
Cuba menjadi penunjuk arah tak bertauliah.

Masuk dalam LRT,
Kelihatan tiada tempat duduk yang kosong.
Saya jumpa tempat berdiri yang selesa.
Yang boleh saya sandar sambil tunjuk gaya macho.

Saya beri ruang pada makcik untuk bersandar sama.
Sembang-sembang lagi.
Tanya itu.
Tanya ini.

Sampai stesen BTR,
Ada tempat kosong berdekatan.
Saya suruh makcik duduk di situ.
Kerana saya lebih selesa berdiri.
Makcik menggelengkan kepala.
Dia mau berdiri bersama dengan saya.
Mungkin makcik baru tau,
Berdiri di dalam LRT sambil mendengar walkman itu macho.

Sampai Plaza Rakyat,
Makcik teruskan bersembang.
Tapi saya tidak boleh meneruskan lagi penyembangan.
Tandas sudah melambai-lambai.
Saya mintak izin mau menunaikan hajat sebentar.
Mungkin makcik kecewa tidak dapat meneruskan sesi suai kenal.
Tapi saya lebih kecewa kalau saya tidak sempat ke toilet.

Bila sudah selesai semuanya,
Pergi semula ke arah makcik.
Tapi bas saya sudah tiba.
Saya terpaksa beredar dulu.
Bersalam-salaman dengan makcik.
Ada masa kita jumpa lagi.
(Entah bila le tu..)

Tapi kesimpulannya yang saya dapat di sini,
Mereka yang sudah tua rajin menegur saya.

i)Samada saya ada pemanis muka?
ii)Atau saya seperti orang tua?

Saya lebih suka yang no. (i).
Sila jangan bangkang.

p/s:
makcik tu cakap saya student.
Dan sampai sekarang saya termimpi-mimpi memakai beg sekolah,
Naik basikal macam errot pajirot n awie graseka.
:D

6 comments:

Hajar said...

ihik. mst tgk terbayang berkejaran nek beskal same encik bulan ni *wink.

ehe, ala biasala orang tua kan? rajin kita layan, rajinla dia ajak bersembang. mmg bole jd menantu idaman nih. :D

Luffy said...

aduihh...mengapakah saya lebih suka pilihan kedua (ii)....
memang tak boleh blah biler memikirkan pilihan pertama (i)...

dijahsaad said...

Haha..cute! Napa makcik suka ajak budak taayah sembang ek...keke

:: Cikgu Wiween :: said...

eheheh sama la kite zura. makcik2 gajin tego ween gak.tanye anak nih blaja lagik yek? agagaga ;p

tp zura mmg manis pun.ngeh ngeh :p

zura lias said...

hajar,
en bulan xleh berkejaran nek beskal..nnti die letih..stamina kurang..hahahahahhahahahhahah...

hehhee..kalolah die ade anak teruna..hikss...

luffy,
erkk..eleehhh..jeles ar tu.. :P

acu,
tue ar..mmg menantu idaman..hahahaa..

ween,
ehhehe..itu tanda kita muda lagi..hahahahah...

erkk..weenn..komen yg tu..kene pelan2 ckp..nnti ade org x puas atie.. *merujuk pd komen luffy*..hahahaa

Jie said...

wahhh...betul tu..selalunya Kak jie yang suka tegur budak2 muda...anak2 dara bersembang....mcm kolot je gaya makcik²
tapi peduli apa.... masih orang melayu yang kaya budi bahasa bertegur sapa jiran seeblah walaupun dalam LRT yg sesak!

dunia dah terbalik..yang tua pula menegur sapa yg muda....Coolllll...!!! heheheh