Thursday, April 19, 2007

ASSIGNMENT MINGGU KEDUA

ASSIGNMENT MINGGU KEDUA
Aku pulang ke desa dari kota
Kerana kota itu kotor
Aku mahu tidur di sini
Kerana kota itu hanyir
Tetapi ada lolongan yang memanggil
Untuk aku terus tinggal di kota nan sampah

.....dalam 3 minit pembacaan, BKS inginkan sebuah sambungan dalam bentuk penceritaan (not in script/dialogue version or poems)


Hatiku mula gundah. Lolongan itu buat aku goyah. Mungkin sudah termaktub, takdirku di kota yang kotor itu. Walaupun aku sudah lelah, tetapi hati memujuk, mungkin ada hikmah disebalik kota nan sampah. Aku gagahkan diri, berpatah kembali menuju kota yang hanyir. Langkah demi langkah, akal membantah kaki terus melangkah. Aku pasrah. Biar Tuhan menentukan, mungkin desa setia menunggu tetapi kota hanyir itu masih dikalbu. Dia desa, kau kota. Lolongan itu kasih sayangmu yang tak pernah padam dari ingatan. Aku masih melangkah walaupun ku tahu, bau sampah itu buat aku muntah. Aku mohon, kau jadi kota yang teguh biarpun bau sampah tetap ada padamu. Kerana kasih sayangku tetap teguh biarpun hatiku terharu dengan kesucian desa yang sering mendambakan kepulanganku padanya.

Bila aku tiba, kau kota tidak pernah menyesal. Sampah itu mahu kau palitkan juga padaku. Mataku mula terbayang desa yang masih menunggu. Mahukah desa menerimaku kembali setelah aku berpatah kembali ke kota. Aku mula berfikir-fikir, masih ada ruangkah untuk diri ini ditempatkan di desa. Aku tekad, jika desa tidak mau menerima, akan ku biarkan kaki membuat keputusan. Di mana mau melangkah, di situ aku pasrah.

Bila aku pergi jauh dari kota, lolongan itu masih kedengaran, tetapi hatiku sudah bulat. Walau apapun terjadi, takkan kubiar desa terus menunggu. Aku mau jadi orang baru. Bangkit dengan semangat baru. Juga hati yang baru. Akan ku bukak ruang untuk desa. Biar sedikit tetapi lama-lama menjadi bukit.

Sekarang aku di desa. Desa masih begitu. Tersenyum walaupun hatinya sudah banyakku sentuh. Bukan sentuh dengan kebahagiaan, tetapi luka yang berpanjangan. Kali ini, tidak akanku biar desa senyum dalam duka. Tuhan berikan aku kekuatan. Biarlah kota hidup dengan timbunan sampah, namun aku mahu bahagia bersama desa.

Desa, terima aku seadanya. Biarpun kota kasih sayangku yang pertama tetapi aku mahu kau jadi kasih sayang sejati. Biarlah kota jadi kebahagiaan duniawi tapi aku mau desa jadi kebahagiaan sejati. Kerana kota, dalam bahagia, sampah ada di mana-mana.

4 comments:

MZ said...

owh. timer kaseh dak juera. *sipu* - dari Pak Cik Desa Bin Kampung.

zura lias said...

hehehe...pokcik..desa org len..kg org len..xleh binkan same..hikss..

wénkt said...

advokat sudah melawat! cuak tak?

zura lias said...

ermm..cuak gak..tp redha je..thanks mai wat lawatan..^_^