Thursday, March 10, 2005

Jiwa Kacau..

Dulu-dulu..aku selalu terfikir,kenapa orang selalu ada problem..kenapa perlu tensen dengan problem..kenapa aku tak pernah rase tensen dengan problem..kenapa aku selalu takde problem??itu yang selalu aku fikir masa aku kecik-kecik dulu..sampai aku sendiri rasa nak reka problem..nak rasa macam mana kalo ada problem..
masa aku sekolah rendah..kawan-kawan aku selalu cakap..diorg tak boleh tengok TV dari pukul 8.00-10.00..lepas tue kene masuk tido..aku selalu terfikir..kenapa aku tak macam tue..aku bebas tengok TV sampai pukul berape pun..aku je muak tgk TV..aku boleh tidur..pukul berapa aku nak tidur..janji..pukul 5.45pg..aku dah kene bangun..pergie sekolah..kawan-kawan aku selalu cakap..diorg kene study dr pukul something ke pukul something..kenapa aku tak pernah kene macam tue..aku bebas untuk study atau tak..bagi diorg..ape yang parent diorg buat satu tekanan..bagi aku plak..macam tue le best..seronok je aku tgk ade time study yg mak bapak dah tetapkan..
masa aku sekolah menengah..kawan-kawan aku selalu mengadu..problem family..problem adik angkat..kakak angkat..problem dgn member sendiri..aku selalu jadi tukang dgr dan kalo rasa boleh tolon..aku tolon..aku bercakap bukan ikut pengalaman..aku bercakap dari gerak hati aku sendiri..aku pun taktau..ape aku cakap tue betul ke tak..tapi kawan-kawan aku selalu cakap.."hang boleh jadi kaunselor le.."..disebabkan ckp-ckp diorg..aku menyimpan impian nak jadi seorang kaunselor..aku bertekad..aku xnak masuk kelas sains..aku nak dgr problem org..aku nak tolon org banyak-banyak..tapi tue le..
kadang-kadang..ape yang kita taknak..itu yang kita dapat..apa yang kita nak..itu yang sukar nak dijangka..
aku xnak masuk kelas sains..kelas tue le yang aku kene masuk..bg aku itu dah satu problem..aku x teringat pun org2 yang aku nasihat..orang2 yg aku dgr problem diorg..lagie berat penanggungan diorg..
aku xnak masuk matrix..maxtrik jugak aku dapat..aku dah rasa itu problem yg sangat besar..aku lupa orang-orang yang lagi besar problem..yang tak boleh nak tanggung sorg2..aku lupa semua tue..
kadang-kadang..kita terpaksa kuburkan impian kita demi destinasi yang kita cari..kita tak kuburkan dengan cara talkin utk pengakhirannya..kita kuburkan buat sementara..sementara hidup nie belum pasti apa kepuasan yang kita nak..

Sekarang-sekarang..baru aku tau..kenapa dulu aku tak pernah rasa apa itu problem yang dikatakan masalah..
Sekarang-sekarang aku sedar..aku terlalu lemah untuk menghadapi satu problem..bila problem demi problem dtg satu persatu dalam hidup aku..aku jadikan itu satu tekanan..aku jadikan problem tue alasan..Bila aku cari balik orang-orang yang pernah aku dgr problem diorg..utk dgr problem aku plak..aku kecewa..betul mak aku cakap..kalau kita harapkan orang untuk bagi balik seperti mana kita pernah bagi kat diorg..kita tak akan dapat apa yang kita nak..

Akan datang..aku cuba perbaiki diri..aku cuba untuk jadi orang yang tidak lemah dgn problem..aku akan tetap jadi pendengar yang setia..aku akan tolon selagi aku mampu untuk menolong..tapi aku takkan mengharap orang akan memberi pertolongan pada aku..bila aku mengharap aku kecewa..bila kecewa..prasangka buruk dtg dalam diri aku..akhirnya..aku prejudiskan orang-orang itu ..jadi..aku takkan mengharap..

No comments: