Wednesday, July 22, 2009

Hargai Barangmu Selagi Masih Kepunyaan Kamu

Dulu masa memula masuk hostel,
Mak tulis nama kat timba,gayung dan lain-lain.
Yang mana boleh dijahit,
Mak jahit kat tepi-tepi kain dengan perkataan 'AZ'
Dengan harapan bila saya balik rumah,
Saya tak bising-bising cakap barang saya di ambil orang.

Tapi bubuh le penanda besar mana pun,
Barang saya tetap kena amik.
Tapi saya dah halalkan.
Kesianlak kat orang yang mengambik.
Mungkin tak sengaja atau barang saya menarik perhatian.
Padahal semuanya sama macam orang lain.

Tapi ada jugak kes,
Saya sidai kain-main kat ampaian,
Dulu-dulu takde simen bawah ampaian,
Bila angin tiup kencang,
Kain melayang,
Jatuh kat tanah lecak bawah ampaian.

Balik sekolah nak angkat kain,
Musykil mana pergi kain.
Terlampau banyak kain yang dah bercampur dengan warna lecak tanah,
Simbol 'AZ' pun saya tak boleh detect.
Sebab tak lalu nak angkat kain yang dah sebati dengan tanah.
Kesian kat kain tu plak nak kena tinggalkan tanah.

Tapi balik rumah takkan nak cakap kain saya jatuh,
Tercampur dengan warna tanah,
Tetiba mata rabun tak kenal mana satu kain senirik.

Padahal saya yang geli nak angkat kain satu-satu,
Nak cari kain senirik.
Jadi saya bilang kain saya diambil orang di ampaian.

Bila dah masuk form 2,
Dah pandai sidai baju kat koridor.
Tapi bawah ampaian dah simen abih.
Faktor malas lak jadi punca.
Malas nak gi pepagi ke ampaian nak angkat baju.
Sidai kain kat koridor senang.
Depan mata je.

Bila tau warden nak round hostel.
Kelam kabut balik bilik amik cecepat baju yang bersidai.
Di sebabkan kes begitu,
Saya dah tak buat penanda 'AZ'.
Kalau kena denda,
Saya pura-pura itu bukan kain saya.

Balik rumah,
Motif tetap sama,
Kain di ambil orang.
Untuk mengelakkan kena marah.

Tapi sekarang,
Kain saya hilang satu pun saya boleh cam.
Cari sampai lubang cacing.
Selongkar sana,
Selongkar sini.

Dulu bukan duit senirik.
Tak pernah pikir susah cari duit senirik.
Sekarang semuanya sendiri.
Nak beli keropok pun berpikir-pikir.
Apa-ape je barang sume saya hargai.

Hargailah barang kamu.
Selagi masih kepunyaan kamu.

7 comments:

SueN said...

bkn brg sendirik jek nk kene jg...tp org kesygan kite pun nak kene jaga gak....tanpa mereka...mungkin kite tak sebahagia seperti hari ini...hehehe....

zura lias said...

hehehhe..itu merangkumi sume..hikss...between the lines..

kaklong said...

wah. jaga org kesayangan? ayg xleh campur (amik beg dok bersila tepi longkang sambil pura2 tdo) hehehe

Shaira said...

Susah nak hargai melainkan kita betul2 hargainye, kan kan? :D

Miss KouzEr said...

zura,kalo ko belikan aku baju,mesti aku hargai jugak w/pon bukan beli ngn duit sendrik..
so ble la hadiahkan aku baju yea :)

zura lias said...

kaklong,
haah ayang..jaga org kesygn termasuk family..member..ape2 aje yg kite syg..

shai,
haah..bile dh xde baru kite terase..huhuhuh

kooza,
blehhhhhh..aku bleh belikan baju ko..tp aku pakai duit ko...aku hargai duit ko.. ;)

luna said...

Angah, betulla..baru Alg perasan
Patutla Alg tak kisah sangat serkup asyik hilang
Sebulan 10 kali beli serkup RM2 tu.. (dulu)

Skang kalau serkup ilang, malas dah pakai serkup..keh kehh